Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Selasa, April 26, 2011

aliya di sekolah

Alhamdulillah~~hari ni isnin...aliya ke sekolah tadi pagi katanya nak bawak kamera nak ambik gambar2 kekawan dan cikgu2 dia..

sukalah tu ,,dia leh simpan2 gambar kekwan dan cikgu nyer





ni kawan liya nama nyer ain...
anak kawan umi jugak,,,kawan muslimat alhamdulillah..







ini cikgu norizam..cikgu ni pun kawan umi jugak,,ee best nyer dapat ramai kawan,,,ermm terima kasihlah cikgu2 sudi kawan ngen umiliya ya



ermm cumellah....bender tu lah yg dia duk sebut2 nak beli tu...penyembur tu.,..duk cari2 satu umah penyembur ,,yg umi buat untuk gososk baju tu,,,alih2 abah dah taruk pembersihj tandas,,eheheh


jadi umi suh beli baru je laaa,,,tak berapa ringgit pun harga dia,,,suka sgt sebab itu pilihan dia..







ni kelas liya..sekarang guru kelas n [pelajar duk sibuk2 ,,,buat kelas terbaik,,





ini lah ustaz zuki selaku murdir (pengetua) sekolah rendah al-hamd ni,,alhamdulillah,,,punya ustaz...yg berwibawa



  aliya n freind



ini tahun berapa umi tak pasti...






alhamdulillah~~





ni waktu hafalan ....umi nampak anak ummi tengah berdoa,,amin...selalu dia berdoa,,,supaya Allah bg dia adik lagi,,amin







ni izzati..





ni kekwan kelas liya,,ni juruh2 jer,,budak2 sekolah al-hamd ni





ini ustaz bustami





ini ustaz manaf





masa ni bekpes pagi tadiii
umi buat kan mee goreng basah2 gituu





cikgu baru ni,,,umi jarang jumpa ni,,insyallah nanti umi ke sekolah liya umi nak kenalan jugakk




ini si akmal,,,oo ini si farahhh...ibu nyer pernah umi kenal dulu,,tp sekarang tak tahu kemanaya,,hehe jarang2 jumpa,,semoga akmal jadi anak yg terbaik,,untuk abah dan mama ya,,ok,,

sekian citer ummi untuk hari ni,,,nak tenggok liya makan nasio lauk tomyam dan goreng kunyit ayamm

best sungguh


Teringgat waser macam nok gi pulokk
sedap sungguh gi relax2 kepala...kat air terjun nih,,sejuk dok soh kira aahh ketar lutuq mandi ...ni,,padahal lemak,,banyak doh,,tu..




  abah gok kemewek sokmo lah...org ambik gambar dia,,,,tahu aahh abah slim ,,umi dok masuk gambar dok,,,dok muat etek,,







Hok ni sorang agi,,susoh ngoh nok ambik gambor dia,,,acu nok ambik,,ader jer mender yg dia nok buat,,nanti besar mula lah kata,,umi dok ambik gambar dia..


  abah kunon2 nok tangkap ikan..upernyer2 ikan liar yg dapat..huhuhu kuciwa tu abah tuu







umi sajer nak cover2 masa ambik gambar ni nak suh nampak kurus hua hua hua


duk bergmbar atas batu love gitu,,tp love tu retak loooooo
semoga cinta ku ,,,bersama abahliya tak,,retak cengituu



 happynyer budak2 leh lepas main air sekali -sekala,,tp bila ingat2 ader budak mati kat lata tembakah tu,,,wase takut lok nok gi main tempat2 gini orkkk



  kanak-kanak rebina yg kerianagan..


a

sayang sungguh umi pada abah,,sebab abah lah ,,,org palaing,,cemart heheh..pada umi lah,,



  puteri ummi yg ceria,,walaupun ummi sokmo maroh ke dia,,tp dia tetap cool..



bekalan ,,,masa gi keloh hari tu,,,sayor lomak,,,kankung...makan ngen ikan kering sedap sungguh





sukernyer,,bila hati tenang



ku harap kan cinta....



 aanak2 yg menjadi,,,penyeri umahtangga




aku cinta kamuuuuuuu

Inilah Kisah Cinta yang Sempurna Meski Dalam Kekurangan



 Inilah kisah cinta orang cacat yang telah berkeluarga, tapi sang suaminya bisa dikatakan memiliki wajah dan tubuh yang sempurna. Di dunia ini, masih ada rupanya cinta yang sempurna.



Untuk Para Pembaca, ini sebuah kisah menyentuh hati dalam foto yang nyata. 

Tuhan itu Maha Adil dan Maha Penyayang, Kisah seorang suami istri dalam keluarga yang sangat sederhana, melihat rata-rata sosok lelakinya itu bisa dinilai seorang pria yang cukup sempurna terutama dalam penampilannya, tapi dia mempunyai seorang istri yang mempunyai kelainan dalam fisiknya, dimana wanita tersebut tidak mempunyai kaki sama sekali total dari ujung kaki hingga ujung paha bahkan wanita itu tidak memiliki sama sekali pinggul (bagian dari pangkal paha hingga batas pinggang), jadi sulit sekali bila duduk karena tidak memiliki alas dibawah pinggang tersebut. 



Silahkan Anda menyimak satu persatu foto-foto keluarga tersebut. Sungguh luar biasa ! Semoga memotivasi dan menyemangati hidup Anda... 


Tapi kebesaran Tuhan tentu lain, wanita tersebut memiliki suami yang cukup ganteng, masih muda dan sangat cukup sempurna mau memiliki dan mengasihi seorang wanita yang mempunyai cacat fisik bawaan. Mereka sekarang dikaruniai dua orang anak yang sangat sempurna dan lucu sekali. 






gulalel (gula-gula kapas)

ini feveret liya nama nyer....gulale(gula-gula kaps)

umi dok pasti akpe nama terengganu dia ,,di sebut gulale...aliya suka ini sebab dia manis...dan bila2 di makan macam ajaib heheeh di telan terus hilang katanyer..hhhh umi tak suka takut kenciung manis'




pernah abah dia bercerita suatu hari waktu tu abah umur 8 tahun ,,,nenek abah bg duit 5 sen beli gulalel ni...kedai nyer agak jauh..sudah beli gulalel abah belari pulang dgn riang nyer,.,,sesampai di umah gulalel abah tinggal batang heheheh..abang menangis terlolong-terkankang,
heheh..uper2nyer...gulalel ni tokleh kene angin,,dia akan hancur hehehe...sehinggalah abah pegi beli semula,,dan nenek sudah berpesan nanti pulang jalan perlahan2,,heheh..akhirnyer abah,,berjaya memakan gulalel nyer.,,,huhuh


sekarang tabiat tu dah dapat ke anak mucuk dia,,setiap kli pergi mobil,,taruk minyak,,mesti nak dapat habuan nyer..



jalan citernyer...anak pae macam abah masa kicik2 heheh
umi dok gitu heheh




'


UNTA MENJADI HAKIM


Pada zaman Rasulullah s.a.w., ada seorang Yahudi yang menuduh orang Muslim mencuri untanya. Maka dia datangkan empat orang saksi palsu dari golongan munafik. Rasulullah s.a.w. lalu memutuskan hukum unta itu milik orang Yahudi dan memotong tangan Muslim itu sehingga orang Muslim itu kebingungan. Maka ia pun mengangkatkan kepalanya menengadah ke langit seraya berkata, "Tuhanku, Engkau Maha Mengetahui bahawa sesungguhnya aku tidak mencuri unta itu."
Selanjutnya orang Muslim itu berkata kepada Rasulullah s.a.w., "Wahai Rasulullah, sungguh keputusanmu itu adalah benar, akan tetapi mintalah keterangan dari unta ini." 

 Kemudian Rasulullah s.a.w. bertanya kepada unta itu, "Hai unta, milik siapakah engkau ini ?" Unta itu menjawab dengan kata-kata yang fasih dan terang, "WahaiRasulullah, aku adalah milik orang Muslim ini dan sesungguhnya para saksi itu adalah dusta." Akhirnya Rasulullah s.a.w. berkata kepada orang Muslim itu, "Hai orang Muslim, beritahukan kepadaku, apakah yang engkau perbuat, sehingga Allah Taala menjadikan unta ini dapat bercakap perkara yang benar." Jawab orang Muslim itu, "Wahai Rasulullah, aku tidak tidur di waktu malam sehingga lebih dahulu aku membaca selawat ke atas engkau sepuluh kali." 



Rasulullah s.a.w bersabda, "Engkau telah selamat dari hukum potong tanganmu di dunia dan selamat juga dari seksaan di akhirat nantinya dengan sebab berkatnya engkau membaca selawat untukku." 

Memang membaca selawat itu sangat digalakkan oleh agama sebab pahala-pahalanya sangat tinggi di sisi Allah s.w.t. Lagi pula boleh melindungi diri dari segala macam bencana yang menimpa, baik di dunia dan di akhirat nanti. Sebagaimana dalam kisah tadi, orang Muslim yang dituduh mencuri itu mendapat perlindungan daripada Allah s.w.t. melalui seekor unta yang menghakimkannya. 

KUBUR BERKATA-KATA




Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :- 


1. Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a) 
2. Hasan (anak Fatima r.a) 
3. Husin (anak Faimah r.a) 
4. Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a 

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah s.a.w.
Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk-buruknya)." 

Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya :- 

1. Hendaklah ia menjaga solatnya 
2. Hendaklah dia bersedekah 
3. Hendaklah dia membaca al-Quran 
4. Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih kerana dengan memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur dan melapangkannya. 

Adapun empat perkara yang harus dijauhi ialah :- 

1. Jangan berdusta 
2. Jangan mengkhianat 
3. Jangan mengadu-domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini) 
4. Jangan kencing sambil berdiri 

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud, "Bersucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing." 
Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dalam kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yang bapanya sangat dekat dengan Allah s.w.t.. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yang telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini. 

Jangan sekali-kali kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar dan Nakir dengan cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kepada saudara kita yang jahil takutlah kamu kepada Allah s.w.t. dan takutlah kamu kepada soalan yang akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar dan Nakir, maka mereka mungkin akan menjawab, "Ah mudah sahaja, aku boleh menghafal untuk menjawabnya." 
Itu adalah kata-kata orang yang tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yang akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Quran, maka al-Quran itu akan membelanya dan begitu juga seterusnya.




Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...