Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Isnin, April 11, 2011

isnin~~

Assalamualaikum.. hari ni isnin..abah kijer siang aliya lak sekolah seperti biasa lah...hari ni..
alhamdulillah umi  tak masak pun pagi ni,,td balik dr umah bonda beli nasi lemak je,,sebab semalam tido umah tok liya.
teman kan tok nyer liya
.
. abah gi kijer liya lak ke sekolah
umi kemas laman umah.....
sapu daun2 dan kemas,,tang meje batu tu lah...alhamdulillah rase  segar kit mata ni lhat kat luar..tuuu.
.
.
.
.
.

hari ni alhamdulillah..call airpak pos barang sikit kat ktn 
dan bayar untuk akaun airpak,,rm 80
hari ni..kawan umi bankin rm 150 ke maybank,,kawan umi dr kuantan dah bankin rm 344 untuk order barang esok,,insyallah semoga...perjalanan perniagaan ku di berkati allah hendanye..
.
,
hari ni,,,kuar kan citer pasai,,jeruk pauh,,ermmm
kecur gak liur ku bila ku pandang2 jeruk di peti ais ku itu,,,ermm menguji sungguh,,tp mana leh mkn banyak looooooo..
pantang hehe



tengahari masak kari ikan duri(mayong) ermm best liya dah 3 kali tambah looo

  1. 1.    Bahan-bahan ( 6 - 8 orang )

    1. 1 ekor ikan merah(umi guna ikan duri je, dibersihkan dan potong ikut suka
    2. 2 biji bawang besar*
    3. 3 ulas bawang putih*
    4. 1/2 inci halia*
    5. 3 biji cili merah*(*dikisar halus)
    6. 3 camca besar rempah kari ikan umi guna rempah "babas")

    7. BAHAN2 TUMIS:-

    8. 2 ulas bawang putih, dihiris halus
    9.  (kalau besar guna 1 ulas saja)
    10. 4 biji bawang merah kecil, dihiris halus
    11. 1 camca teh halba campur
    12.  (terdiri dari halba, jintan putih/kasar dan biji sawi)
    13. 2 tangkai daun kari

    14. BAHAN2 LAIN:-

    15. 2 keping asam gelugor
    16. 2 biji terung. dipotong dan goreng separuh masak
    17. 3 biji tomato, dibelah dua
    18. 1/2 cawan pati santan (guna santan kotak)
    19. Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)
    20. 2 biji cili merah/hijau, dibelah dua, jgn putus

    1. Cara-cara

    1.                            Bersihkan ikan, perap dgn asam limau dan garam, cuci bersih dan toskan. Satukan rempah kari ikan dan juga bahan2 yg telah dikisar tadi. Gaul rata.
    2.                            Panaskan 1/2 cawan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga wangi. Masukkan rempah yg telah dibancuh tadi dan masak hingga terbit minyak. Gunakan api perlahan.
    3.                            Masukkan air (kurang lebih 700ml, atau ikut suka), dan kacau. Biar hingga mendidih. Masukkan ikan, asam gelugor dan perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa jika suka.
    4.                            Bila mendidih, masukkan pati santan, terung, tomato dan belahan cili hijau dan merah. Biar mendidih seminit dua. Matikan api dan boleh dihidangkan panas2.








http://noreen-homecooking.blogspot.com/2008_01_01_archive.html

Basic white bread



Bahan-bahan (2 loaf):4 1/2 camt yis
2 1/2 cawan air suam - nie agak2 supaya doh tidak menjadi lembik
3 camb mentega - cairkan
3 camb gula
2 camt garam
6-7 cawan tepung

cara:
1. satukan yis dan 1/2 cawan air suam ke dalam mixing bowl yang besar. kacau sehingga yis benar2 larut
2. masukkan pula kesemua air suam tadi, mentega cair, gula dan garam. kacau sehingga sebati
3. setelah itu masukkan pula tepung dan pukul dengan menggunakan electric mixer (dough hook sehingga sebati. bolehlah ditambahkan sedikit lagi tepung kalau sekiranya doh terlalu lembik dan setelah itu bolehlah di bentukkan bulat
4. masukkan doh tadi ke dalam mangkuk yang telah digriskan terlebih dahulu dan tutup dengan cling film. biarkan doh naik 2 kali ganda sekurang2nya 1 jam. letakkan mangkuk doh tadi ke dalam oven dan letakkan jugak 2 cawan air panas dan tutupkan pintu oven. kaedah ini tidak perlu on kan oven
5. setelah itu keluarkan doh tadi dan tumbuk2kan untuk keluarkan angin. bahagikan doh kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam 2 tin loaf 9x5 inci yang telah digriskan terlebih dahulu
6. ulangi proses no. 4 dan biarkan sehingga doh naik 2 kali ganda dan bakar pada suhu 180C selama 40 min



Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...