Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Sabtu, April 09, 2011

penuh pengajaran

Assalamualaikum..hari ni sabtu..abah tak kijer sebab kelmarin abah kijer siang..jadi hari ni..abah off..sebab malam ni abah kijer 
hari ni,,banyk kijer2 dapat buat bersemangat waja lah sebab abah ader kan kan..




aliya lak apa lagi,,biasa2 lah,,tv ,,alih2 tadi dia kene marah di abah sebab langsung tak tenggok buku..
uh uh..harap apa 2 yg abah leter dan bg peringatan tu akan dia ingat sampai bila2 insyallah..amin..




nak jadi citer..pagi tadi...al kisah nyer..umi duk lah sesaje...tak buat per2,,huhuhu..duk lembang2 tempat nak menjahit lah al,konon nyer abah lak,,,nak start baiki,,al punya lah barang dia tak jumpa,,abah punya lah naik hangin dia,,hu hu huhu..
habis tempat dia cari,,alih2 umi macam heran abah punya ferangai tu,,umi ngen liya,,duk lah...
depan tv pasang lah,,lemari liya yg dah lama umi beli,,lemari pasang siap tu,,warna pink hajat hati nak gantung je,,taruk barang2 liya yg ringan2 je






..lama gak abah cari tuut jumpalah something together2 yg ummi tak dapat nak bayang kan ,,iaitu anak tikus dalam...soundboad abah kat bawah katil tu,,hahaha..hambik,,,hehe ader khikmah gak tu,,barang tu hilang...hehe
dah siap[ semua ...nyer kemas2 dan buang binantang cinonet tu,,umi langsung tak tenggok nyerrrrrrr..
abah maih pasang kan lemari kecik tu,,semp[at lah 2 ,,biji psg,,abah pun bertempit lak,,hahahah..uper2nyer timah yg dia cari2 duk dalam kotak,,,kokless(drill) huhuhu..khikmah lagi tu..apa2 pun syukur lah//
jadinyer kijer yg nak tulong umi...pasang dan gantung lemari liya tu tertangguh pulak lah gamaknyer huhuhu..takpelah biar sampai abah bahagia,,huhuhu



lps tu abah duk asyik je,,cari2 barang apa yer nama timoh"huaah umi ingat kan pompuan mana uper2nyer hapebender yg pateri tuh heheh
abah yg hppy dah jumpa si timah dia heheh








sempat agi pos untuk clearence stok,,bulan april







umi masak,,sambil fb,,ngen kekwan,,,








sambil fb,umi paking,,bakul yg nisah ngen suhaidzy kawan umi dr kuantan mahu itu,,insyallah rini atau esok akan di pos kan..



Karipap pusing resepi III


Bahan-bahan (35 biji):
Bahan2 inti:
300gm isi ayam - dipotong kecil (guna mince beef/chicken pun boleh ikut selera masing2)
3 biji ubi kentang - dipotong dadu
2 sudu besar serbuk rempah kari ayam - dibancuhkan dengan sedikit air supaya menjadi paste
1 cawan air
garam dan gula secukup rasa
sedikit daun sup - diracik

Bahan2 tumis:
1 ulas bawang putih - dihiris halus
3 ulas bawang merah - dihiris halus
sedikit minyak untuk menumis

cara:

1. panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi
2. masukkan rempah kari, isi ayam dan kacau rata
3. kemudian masukkan ubi kentang, air, garam dan gula secukup rasa sambil dikacau lagi
4. masak sehingga ubi kentang menjadi lembut dan kuah menjadi pekat dan kering
5. angkat dan biarkan sejuk

Bahan-bahan untuk doh:
Bahan2 doh berminyak:
300gm tepung gandum
secubit garam
1/4 cawan minyak masak
1/2 - 3/4 cawan air

cara:

1. masukkan tepung ke dalam mangkuk adunan dan campurkan garam ke dalamnya sambil digaulkan sebati
2. buatkan lubang ditengah2 tepung tadi dan curahkan minyak masak dan gaulkan sehingga sebati
3. setelah itu tuangkan air sedikit demi sedikit sambil diuli tepung sehingga tidak melekat di tangan
4. bentukkan doh menjadi bulat yang besar dan kemudian bahagikan doh kepada 5 bahagian
5. setiap bahagian ditimbang seberat 90-95gm dan bentukkan menjadi bulat
6. ketepikan - lihat gambar Step 2

Bahan2 doh marjerin:
150gm tepung gandum
100gm marjerin

cara:

1. masukkan tepung ke dalam mangkuk adunan
2. kemudian masukkan marjerin sedikit demi sedikit sehingga habis sambil diuli sehingga tidak melekat di tangan
3. bentukkan doh menjadi bulat yang besar dan kemudian bahagikan doh kepada 5 bahagian (doh marjerin hendaklah sama banyaknya dengan doh berminyak)
4. setiap bahagian ditimbang seberat 45-50gm dan bentukkan semula menjadi bulat
5. ketepikan - lihat gambar Step 1

cara untuk membuat kulit karipap:

1. ambil sebiji doh berminyak dan bentukkan menjadi leper
2. kemudian ambil sebiji doh marjerin dan letakkan ke atas doh berminyak tadi dan tutupkan - lihat gambar Step 2
3. setelah itu bentukkan menjadi bulat - lihat gambar Step 3
4. lakukan sehingga habis - lihat gambar Step 4

5. ambil sebiji doh tadi dan canaikan - lihat gambar Step 5
6. kemudian gulungkan seperti swiss roll - lihat gambar Step 6
7. canaikan lagi doh tadi menjadi panjang - lihat gambar Step 7
8. gulungkan sekali lagi seperti swiss roll - lihat gambar Step 7 & 8
9. potongkan doh tadi setebal 1cm - lihat gambar Step 9
10. lakukan proses ini sehingga habis
11. ambil sekeping doh tadi dan canaikan
12. isikan inti dan klimkan doh atau gunakan acuan karipap. jika suka bolehlah letakkan sepotong kecil telur rebus bersama2 dengan inti
13. lakukan sehingga habis dan gorengkan sehingga garing dan keperangan
14. lebihan karipap bolehlah disimpan di dalam bekas kedap udara dan simpan di dalam fridge



sumber dr blog kekawanhttp://noreen-homecooking.blogspot.com/2008/11/karipap-pusing-resepi-iii.html





Se hari bersama sepupu2 liya





Telur Ayam Tiruan | Cara Membuat dan Membezakannya !




Rupa telur ayam sebenar dengan telur ayam tiruan. Memang nampak berbeza.



 Rupa-rupanya .. pengeluaran telur ayan tiruan nie memang dah lama. Paling lama yang saya dapat kesan .. tahun 2008. Huh ! .. memang lama. Cuma sekarang nie je mula dikesan memasuki pasaran Malaysia.

Kenapa telur tiruan dicipta?
Sebabnya .. satu je ! Wang ! Menurut dari apa yang saya baca. Nak buat telur tiruan nie. Harganya lebih murah berbanding harga pasaran semasa. Kalau dalam Yuan .. nak buat satu telur nie. Cuma 0.55 Yuan/kg berbanding 5.6 Yuan/kg untuk telur sebenar. Jadi nak jimat kos .. jalannya mudah je. Buat yang tiruan.

Macam mana telur ayam tisuan dibuat ?
Nak tahu .. korang tengok gambar-gambar kat dibawah nie.

Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.
Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat

Lapiasan luar telur kuning terbentuk


Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal.

Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !

Perbezaan telur ayam tiruan dengan yang sebenar ?
Telur ayam tiruan .. kalau digoreng seperti gambar dibawah. Gelembung-gelembung kecil akan kelihatan disekelilingnya. Selain itu .. rasanya pun lain. Lebih sedap dari biasa ! Kulit telur ayam pula .. lebih senang dipecahkan. Tapi .. nak check .. macam mana ye ?


Ciri-ciri lain .. telur ayam tiruan nie lebih besar dari biasa, tidak berbau, berkilat dan kasar.

Pendapat saya !
Emm .. susah jugak nak kesan telur tiruan nie. Sebabnya .. kadang-kadang .. memang ada telur ayam yang bersaiz besar (telur kembar) ! Kalau tengok gambar telur tiruan kat denagn yang sebenar kat atas sekali tu pula. Saiznya lebih kurang sama je dengan yang sebenar.

Kulit telur berkilat dan kasar .. tu dah biasa. Memang telur ayam sebenar kadang-kadang kasar dan berkilat. Lebih-lebih lagi .. yang dah melalui proses “pengeraman” (telur ayam kampung). Nak bau pula .. tak kan masa nak beli tu nak kena cium satu-satu. Kulit telur .. mana la ada bau. Lain la kalau cium kulit durian. Huhuhu .. makin keliru jadinya.





tazkirah


Firman Allah SWT di dalam hadis Qudsi yang bermaksud : “Sudah pastilah kecintaan-KU itu untuk orang-orang yang saling ziarah menziarahi kerana AKU. Sudah pasti pula kecintaan-KU untuk orang yang saling sayang menyayangi kerana AKU, sudah pasti pula kecintaan-KU kepada orang-orang yang saling bantu membantu kerana AKU. Juga sudah pastilah kecintaan-KU untuk orang yang saling tolong menolong kerana AKU.” - Riwayat Ahmad dan Hakim.

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...