Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Khamis, Mac 03, 2011

Jagalah sunnah 7 sikap Rasul :



Jagalah sunnah 7 sikap Rasul :


Assalamualaikum dan salam sejahtera ..

Sebagai ummat Rasulullah,7 sunnah nabi yang patut kita jadikan ikutan adalah,

1. Bangun sebelum subuh..
2. Tidak pernah banyak makan..
3. Tidak pemarah..
4. Gemar berjalan kaki..
5. Optimis dan tidak putus asa..
6. Tidak iri hati..
7. Selalu menjaga kebersihan..




Yang pertama adalah Bangun sebelum subuh,itu yang sebaiknya...Bersiap sedia untuk solat dan buat apa yang patut ..ehe..Tetapi sekiranya anda bangun semasa subuh,itu pun ok la,tetapi amatlah melampau jika bangun SELEPAS SUBUH ..ehe..

Tetapi,andai kata anda terbangun selepas subuh,jangan jadikan alasan untuk ponteng subuh... HARAM ..berdosa besar u taw .!!

Tetapi cubalah untuk bangun,walaupun tidak seperti Rasulullah,bangyunlah untuk solat subuh kerna Allah ..

Yang kedua adalah tidak banyak makan..

Kita sekarang,tak nafi la,sekali makan,3 kali tambah,lebih lebih lagi yang bila baca je sal ni,tersenyum tanda terasa..haha..

Rasulullah makan setakat alas perut aja,mungkin sukar kita nak ikut,cuba paling kurang,jangan melampaui batas semasa makan ..

Dah kenyang,tapi tambah lagi...kesannya akan mengakibatkan obesiti ... siapa yang susah??

Cara hidup Rasulullah adalah yang terbaik jika kita mampu ikut...tapi...mampu ke?? insyAllah ..kan?

Yang ketiga adalah tidak pemarah ...ni satu sifat yang sukar kita nak cari pada kebanyakan orang pada hari ini...

Rasulullah pernah dihina,dfitnah dan sebagainya,tetapi baginda tetap COOL .. inilah peribadi Rasululah yang sukar ditandingi...Cubalah kita contohinya untuk tidak jadi PEMARAh ...cuba kalau,Ingatlah Rasulullah ...

Jadi,kalau ada orang kutuk kita,kata kita hudoh,sabar je,kata kita degil,senyum je..kalau dia cakap kita bangang...ketawa je sikit2..tapi kalau dia cakap awak hensem,cantik..belasah je..FITNAH tu ..haha (gurau2,jika dipuji,ucapkan lah 'alhamdulillah')

Yang keempat adalah berjalan kaki..gemar berjalan kaki..

Tapi sekarang,nak tengok orang jalan kaki..fuuuhhh..payah

Anak muda kat sekolah,sanggup tunggu bas 2 jam,untuk pulang kerumah yg jarak 5km..kalau jalan kaki 45 minit je untuk 7km .. Tapi amalan berjalan kaki tidak selalu diamalkan..sedangnya,ia bukan sahaja menyihatkan badan,malahan tidak membuang masa kita..




Cubalah untuk berjalan kaki petang petang,melihat keindahan ciptaan Allah ...kalau naik motor,tumpuan kita pada jalan,kalau tak,alamak nak kemalangan la tu ...kan..kan...kan...

Rasulullah berjalan kaki ke masjid,ke pasar,tak naik pun UNta .. dan setiap satu langkah perjalannan kaki ke masjid,ada dapat satu pahala,serta hilang satu dosa...UNTUNG TUHHH... jadi,amalkan jalan kaki ekk..

Yang seterusnya adalah bersikap optimis dan tidak berputus asa..
Dalam dakwah Rasulullah,sering baginda terima cabaran,kegagalan,tapi baginda bersikap tidak pernah putus asa..Dalam perjanjian hudaibiyah,baginda bersikap optimis,dan kesannya..baginda berjaya..

Begitulah sikap yang harus kita contohi..Tapi sekarang kita,sekali gagal..terus putus asa .... mana kejantanan mu ek??

Kadang kadang,ada orang tu,sekali je gagal,terus putus asa,terus balik kampung...Sedangkan kejayaan tidak datang bergolek..

Cabaran yang ditempuh Rasulullah semasa dakwah menyebarkan islam bukan mudah,diugut bunuh,diancam bunuh,kena berperang,tewas dalam peperangan,dan kematian ramai sahabat..tetapi dakwah diteruskan..

Tapi kita,,berputus asa walaupun berjuang untuk diri sendiri..citt..lemahnya kita...termasuklah kamu dan saya ..

Seterusnya adalah tidak iri hati..@dengki..sering orang kita sekarang mudah iri hati dgn kejayaan orang lain,walhal yg sepatutnya jadikan orang yang berjaya sebagai satu contoh ..

Dan Rasulullah merupakan contoh orang yang paling berjaya ..

Lihat kawan kita berjaya,jangan iri,tetapi cubalah untuk mengejar dia ..

Hasad dengki inilah yang sebenarnya meruntuhkan kita semua..

Masyarakat akan jatuh kalau saling iri hari,saling nak menjatuhkan ... sedangkan kejayaan milik semua yang berusaha ..

dan last sekali,sifat yang patut kita contohi adalah selalu jaga kebersihan..Siapa yang tidak gosok gigi hari ini?..uisshhh,,ramai...pi gosok kerna ia sunnah nabi,untuk menajgak ebersihan gigi ...

Tempat yang kotor adalah tempat setan...nak duduk bersama setan??

Jagalah kebersihan tempat tinggal anda :) juga diri anda .. :) juga kebersihan HATI anda :

Peace ..

WASALAM. ..





 


KISAH TELADAN KEPADA ORANG TUA




Sahabat Abu Hurairah sempat gelisah karena ibunya masih dalam jeratan kekufuran. Dalam shahih Muslim disebutkan, dari Abu Hurairah, ia bercerita.
Aku mendakwahi ibuku agar masuk Islam.


 Suatu hari aku mengajaknya untuk masuk Islam, tetapi dia malah mengeluarkan pernyataan tentang Nabi yang aku benci. Aku (pun) menemui Rasulullah dalam keadaan menangis. Aku mengadu.


“Wahai Rasulullah, aku telah membujuk ibuku untuk masuk Islam, namun dia menolakku. Hari ini, dia berkomentar tentang dirimu yang aku benci. Mohonlah kepada Allah supaya memberi hidayah ibu Abu Hurairah”.

Rasulullah bersabda :

 “Ya, Allah. Tunjukilah ibu Abu Hurairah”. Aku keluar dengan hati riang karena do’a Nabi. Ketika aku pulang dan mendekati pintu, maka ternyata pintu terbuka. Ibuku mendengar kakiku dan berkata : “Tetap di situ Abu Hurairah”. Aku mendengar kucuran air.

Ibu-ku sedang mandi dan kemudian mengenakan pakaiannya serta menutup wajahnya, dan kemudian membuka pintu. Dan ia berkata :

“Wahai, Abu Hurairah ! Asyhadu an Laa Ilaaha Illa Allah wa Asyhadu Anna Muhammadan Abduhu wa Rasuluhu”. Aku kembali ke tempat Rasulullah dengan menangis gembira. Aku berkata, “Wahai, Rasulullah, Bergembiralah. Allah telah mengabulkan do’amu dan menunjuki ibuku”. Maka beliau memuji Allah dan menyanjungNya serta berkomentar baik” [Hadits Riwayat Muslim]


Ibnu Umar pernah melihat lelaki menggendong ibunya dalam thawaf. Ia bertanya :

“Apakah ini sudah melunasi jasanya (padaku) wahai Ibnu Umar?” Beliau menjawab : “Tidak, meski hanya satu jeritan kesakitan (saat persalinan)”.
Zainal Abidin, adalah seorang yang terkenal baktinya kepada ibu. Orang-orang keheranan kepadanya (dan berkata) :


 “Engkau adalah orang yang paling berbakti kepada ibu. Mengapa kami tidak pernah melihatmu makan berdua dengannya dalam satu talam”? Ia menjawab,”Aku khawatir tanganku mengambil sesuatu yang dilirik matanya, sehingga aku durhaka kepadanya”.


Sebelumnya, kisah yang lebih mengharukan terjadi pada diri Uwais Al-Qarni, orang yang sudah beriman pada masa Nabi, sudah berangan-angan untuk berhijrah ke Madinah untuk bertemu dengan Nabi.

Namun perhatiannya kepada ibunya telah menunda tekadnya berhijrah. Ia ingin bisa meraih surga dan berteman dengan Nabi dengan baktinya kepada ibu, kendatipun harus kehilangan kemuliaan menjadi sahabat Beliau di dunia.


Dalam shahih Muslim, dari Usair bin Jabir, ia berkata : Bila rombongan dari Yaman datang, Umar bin Khaththab bertanya kepada mereka : “Apakah Uwais bin Amir bersama kalian ?”

 sampai akhirnya menemui Uwais. Umar bertanya, “Engkau Uwais bin Amir?”

Ia menjawa,”Benar”. Umar bertanya, “Engkau dari Murad kemudian beralih ke Qarn?” Ia menjawab, “Benar”. Umar bertanya, “Engkau punya ibu?”. Ia menjawab, “Benar”. Umar (pun) mulai bercerita, “Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.







“Akan datang pada kalian Uwais bin Amir bersama rombongan penduduk Yaman yang berasal dari Murad dan kemudian dari Qarn. Ia pernah tertimpa lepra dan sembuh total, kecuali kulit yang sebesar logam dirham. Ia mempunyai ibu yang sangat dihormatinya. Seandainya ia bersumpah atas nama Allah, niscaya aku hormati sumpahnya. Mintalah ia beristighfar untukmu jika bertemu”.
(Umar berkata),

“Tolong mintakan ampun (kepada Allah) untukku”. Maka ia memohonkan ampunan untukku. Umar bertanya, “Kemana engkau akan pergi?”. Ia menjawab, “Kufah”. Umar berkata, “Maukah engkau jika aku menulis (rekomendasi) untukmu ke gubernurnya (Kufah)?” Ia menjawab, “Aku lebih suka bersama orang yang tidak dikenal”.


Kisah lainnya tentang bakti kepada ibu, yaitu Abdullah bin Aun pernah memanggil ibunya dengan suara keras, maka ia memerdekakan dua budak sebagai tanda penyesalannya.



aku...adalah aku



Alhamdulillah kelmarin start makan lithin debella..

insyallah....

dah timbang kelmarin,,huhuhuhuhu..

mencecah...100 kg dah aku upernyerr

Ya allah bg lah kekautan padaku untuk menguruskan berat badan aku,,

Insyallah

RM290.00 (enzim+fiber)
FREE KURIER (termasuk sabah sarawak)


Enzim - Memperlahankan pengeluaran lemak dan mempercepatkan pembakaran lemak, berupaya menurunkan kadar lemak dalam organ yang menyumbang kepada penyakit-penyakit kronik serta membantumengurangkan selera makan.

Fiber - Ia melicinkan usus dan memudahkan proses pembuangan najis, mengurangkan lemak dan paras kolesterol, mengurangkan sembelit, mengatasi masalah buasir, dan membantu menurunkan berat bada
n.

Formulasi hebat bg mereka yg low metabolisme .. sesuai utk yang muda dan yg sudah berusia


paBila Lelaki Jatuh Cinta :D




§                                 Bila lelaki benar2 jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dgn ikhlas,perubahan sikapnya amat mengejutkan. Hati lelaki yg dianggap keras selama ini,tiba2 secara semulajadi menjadi selembut kapas apabila sudah jatuh cinta dgn relanya.Bahkan lelaki yg mabuk cinta sanggup berkorban dan buat apa sahaja utk kekasihnya.
§                                 Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai.Utk melihat lelaki menangis amatlah payah. Diantara tanda2 lelaki yg jatuh cinta dgn hebat ialah:

.
14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri
.
15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya kerana dia merasa kasihnya lebih kuat drpd kekasihnya.
16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yg tidak ada urusan penting
dengannya 
.
17. Dia cuba meluangkan lebih byk masa dgn kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar.


18. Dia membanggakan kekasihnya di depan org lain
.
19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dgn cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya .
.
20. Apabila timbul org ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa 
saja untuk merebut kembali kekasihnya.

21. Dia menganggap kekasihnya sebagai org yg paling dipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri
.
22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya
.
23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan airmata hanya untuk seorang
perempuan 
1. Dia bersungguh2 melakukan sesuatu utk kekasihnya dgn rela bukan krn 
terpaksa
.
2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yg kuat bercakap
.
3. Dia byk menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya
.
4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap2
.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.

6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga
.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dgn kekasihnya
.
8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian kepadanya
.
9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian krn dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain
.
10. Dia menjadi org yg paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.

11. Dia pandai merajuk hati krn ingin dipujuk oleh kekasihnya
.
12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama
..
13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya



.
Tidak semestinya tepat, namun banyak yang tepat mengenainya…. cintailah lelaki… ^_^




Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...