Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Ahad, September 26, 2010

tv9 halaqah sentuhan qalbu-ikon part3.flv

selalulah brselawat kpd baginda MUHAMMAD SAW, 2 mnunjukkn yg kita syg kpd dia dan lakukan sgala sunnah nya.insyaALLAH ^___^
agama adalah lautan ilmu yg maha luas...selamilah...pelajarilah...INSYAALLAH kita dapat berkah,manfaat di dalamnya...Amin ya Robbal Alamin.
selalulah brselawat kpd baginda MUHAMMAD SAW, 2 mnunjukkn yg kita syg kpd dia dan lakukan sgala sunnah nya.insyaALLAH ^___^

tv9 halaqah sentuhan qalbu-ikon part3.flv

selalulah brselawat kpd baginda MUHAMMAD SAW, 2 mnunjukkn yg kita syg kpd dia dan lakukan sgala sunnah nya.insyaALLAH ^___^
agama adalah lautan ilmu yg maha luas...selamilah...pelajarilah...INSYAALLAH kita dapat berkah,manfaat di dalamnya...Amin ya Robbal Alamin.
selalulah brselawat kpd baginda MUHAMMAD SAW, 2 mnunjukkn yg kita syg kpd dia dan lakukan sgala sunnah nya.insyaALLAH ^___^

Tiga Insiden Keberkatan Doa Perjalanan

  • "Sebagai berkongsi iman dan pengalaman serta mempromosi doa perjalanan, maka aku hamparkan di halaman ini tiga insiden yang pernah aku alami. Pertama, aku membaca doa perjalanan dan terserempak dengan babi melintas jalan. Kedua, aku tak pasti sama ada aku baca doa atau tidak tetapi nyaris melanggar dua ekor ayam yang berkejaran di atas jalan. Ketiga, aku tidak membaca doa lalu melanggar anak sendiri. Ngeri bunyinya cerita yang ketiga ini.
  • Sebenarnya telah menjadi budaya aku sejak bertahun-tahun dahulu, aku akan membaca doa perjalanan ketika setiap kali aku memandu kenderaan. Aku istiqamah membaca doa perjalanan selepas menginsafi bahawa aku selamat di jalan raya, bukan kerana aku cekap memandu, bukan kerana aku jenis memandu ala-kura-kura, bukan juga kerana elok dan lebarnya jalan raya. Aku selamat ketika di jalan raya adalah kerana Allah mengizinkan dan memakbulkan doaku. Betapa ramai orang mengalami kemalangan bukan kerana kelemahan dan kecuaian diri sendiri. Sebaliknya sebahagian mangsa kecelakaan jalan raya ialah disebabkan kesilapan, kecuaian pemandu lain. Walau bagaimana cekap sekalipun kita, faktor kecuaian orang lain yang memotong dan terbabas tidak mampu menyelamatkan pemandu yang berpengalaman.
  • Cerita pertama tadi ialah seekor babi hutan cuba melintas jalan dalam keadaan meluru ke arah kereta aku. Berdasarkan jarak dan kelajuan kenderaan dan larian babi yang keluar dari semak dalam keadaan berlari-lari, aku amat yakin sama ada aku akan melanggar babi itu atau babi itu melanggar kereta aku. Perangai babi ialah haiwan ini tidak akan berhenti atau buat pusingan-U apabila berlari membabi buta . Entah macam mana, aku yang terkejut terus mengelak sedikit dengan jangkaan muncung babi itu hanya akan bergesel dengan body kereta aku. Alhamdulillah aku selamat. Aku tengok melalui cermin belakang. Tiada babi itu. Tidak juga terlanggar oleh kenderaan di belakang aku. Mungkin babi itu membrek (?) atau buat pusingan-U. Aku naik hairan walaupun sebenarnya aku naik kereta ( maaf, lawak). Aku pun teringat doa yang aku baca semasa bertolak dari rumah tadi.
  • Cerita kedua, aku tak pasti sama ada aku membaca doa atau tidak ketika bertolak dari rumah. Baru berjarak setengah kilometer dari rumah aku, tiba-tiba di jalan kampung dua ekor ayam berkejar-kejaran sambil melintas jalan. Jarak antara dua ekor itu tak sampai satu meter. Aku gelabah dan tak tahu nak memulas stering ke kiri atau ke kanan dalam keadaan laju lebih kurang 70km/jam. Aku redah juga dengan mengagak tayar keretaku tidak melanggar walau seekor ayam pun. Ya, alhamdulillah selamat. Seekor ayam betul-betul di bawah kereta aku dan seekor lagi sempat brek. Bukan sahaja aku yang mengucap syukur, dua-dua ekor ayam itu juga mengucap syukur kepada Allah.
  • Cerita ketiga amat ngeri sehingga aku masih terbayang-bayang hingga hari ini. Apabila teringat akan peristiwa itu, aku rasa amat ngeri sekali. Apa tidaknya, aku melanggar anak aku sendiri yang berumur 6 tahun. Berlaku waktu tengahari. Aku tergesa-gesa mengundurkan kereta untuk keluar tanpa teringat membaca doa. Tiba-tiba tak sampai semeter aku mengundur, aku terdengar suara anak aku bertempik betul-betul di bawah kereta aku. Oh alangkah terperanjatnya aku sambil diselubungi panik. Perasaan aku ketika itu tidak akan kalian dapat rasai melainkan insiden itu turut kalian alami. Aku segera membrek. Gerun akan nasib yang menimpa anakku di bawah kereta hampir melonglaikan pergerakanku. Aku keluar dari kereta lalu menjenguk ke bawah. Ya, anakku menangis sambil mengensut-ensut keluar dari bawah kereta. Semangatku kembali pulih apabila seluruh badan dan anggotanya keluar dari bawah kereta dalam keadaan selamat. Cuma lengan dan tengkuknya ada sedikit calar.
  • Aku tak dapat bayangkan perasaan mujurku hanya Allah yang tahu. Kalau tidak, sudah pasti aku akan termasuk dalam kategori pemandu yang melanggar anak sendiri, nauzubillah. Terjadinya begitu kerana anakku yang belum matang itu keletihan bermain di luar rumah. Dia berehat di belakang kereta yang agak teduh lalu tertidur. Ketika aku membuka pintu kereta, aku memang tak nampak dia terbaring di bahagian belakang kereta. Apabila aku mengundurkan kereta sejarak semester, anakku betul-betul berada di tengah-tengah bahagian bawah kereta dengan kepalanya sudah hampir dengan tayar depan keretaku. Boleh kalian bayangkan nasibnya. Aku bayangkan sama ada dia mati atau cedera parah, patah tangan kakinya atau bercucuran darah. Tetapi syukur kerana Allah selamatkannya dan menyelamatkan aku daripada satu memori yang mungkin akan menghantui aku seumur hidup.
  • Aku cuba mencari jawapan mengapa aku dan anakku terselamat sedangkan aku tidak membaca doa perjalanan pada hari itu. Aku temui jawapannya hasil pertunjuk dari Tuhanku. Pertunjuknya ialah jika sesuatu amalan mulia itu telah sebati dan menjadi budaya kita, maka apabila kita lalai dan cuai sekali-sekala ( sifat manusia biasa) Allah masih menzahirkan kehebatan-Nya dengan menjadikan doa kita berkat pada sepanjang masa.
  • Sebenarnya, aku bukan sahaja membaca doa perjalanan ketika mula memandu, malah kalau aku lupa, di tengah perjalanan ( bukan di tengah jalan kerana di tengah jalan bukan tempat orang baca doa, maaf lawak lagi) atau hampir sampai ke destinasi pun aku akan membaca doa kalau aku teringat ketika itu. Demikian mesranya aku dengan doa. Kesimpulannya aku perturunkan pengalaman ini kerana bertujuan ingin memberi apresiasi dan mempromosikan firman Tuhanku dan sabda junjunganku yang mengajar kita berdoa melalui firman-Nya dan sabda kekasih-Nya. Ambillah pengajaran dari pengalamanku ini.
  • "

Kaum Kufar Kembali Mengingkari Nabi Musa Dengan Berita "Angin Bantu Terbelah Laut Merah"

  • Meninggalkan Shalat Fardhu :
  • 1. Shalat Subuh : satu kali meninggalkan akan dimasukkan ke dalam neraka selama 30 tahun yang sama dengan 60.000 tahun di dunia.
  • 2. Shalat Zuhur : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan membunuh 1.000 orang umat islam.
  • 3. Shalat Ashar : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan menutup/meruntuhkan ka’bah.
  • 4. Shalat Magrib : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan berzina dengan orangtua.
  • 5. Shalat Isya : satu kali meninggalkan tidak akan di ridhoi Allah SWT tinggal di bumi atau di bawah langit serta makan dan minum dari nikmatnya.
  • 6 Siksa di Dunia Orang yang Meninggalkan Shalat Fardhu :
  • 1. Allah SWT mengurangi keberkatan umurnya.
  • 2. Allah SWT akan mempersulit rezekinya.
  • 3. Allah SWT akan menghilangkan tanda/cahaya shaleh dari raut wajahnya.
  • 4. Orang yang meninggalkan shalat tidak mempunyai tempat di dalam islam.
  • 5. Amal kebaikan yang pernah dilakukannya tidak mendapatkan pahala dari Allah SWT.
  • 6. Allah tidak akan mengabulkan doanya.
  • 3 Siksa Orang yang Meninggalkan Shalat Fardhu Ketika Menghadapi Sakratul Maut :
  • 1. Orang yang meninggalkan shalat akan menghadapi sakratul maut dalam keadaan hina.
  • 2. Meninggal dalam keadaan yang sangat lapar.
  • 3. Meninggal dalam keadaan yang sangat haus.
  • 3 Siksa Orang yang Meninggalkan Shalat Fardhu di Dalam Kubur :
  • 1. Allah SWT akan menyempitkan kuburannya sesempit sempitnya.
  • 2. Orang yang meninggalkan shalat kuburannya akan sangat gelap.
  • 3. Disiksa sampai hari kiamat tiba.
  • 3 Siksa Orang yang Meninggalkan Shalat Fardhu Ketika Bertemu Allah :
  • 1. Orang yang meninggalkan shalat di hari kiamat akan dibelenggu oleh malaikat.
  • 2. Allah SWT tidak akan memandangnya dengan kasih sayang.
  • 3. Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa dosanya dan akan di azab sangat pedih di neraka.
  • Mengenai balasan bagi orang yang meninggalkan Sholat Fardu: "Rasulullah SAW, diperlihatkan pada suatu kaum yang membenturkan kepala mereka pada batu, Setiap kali benturan itu menyebabkan kepala pecah, kemudian ia kembali kepada keadaan semula dan mereka tidak terus berhenti melakukannya. Lalu Rasulullah bertanya: "Siapakah ini wahai Jibril"? Jibril menjawab: "Mereka ini orang yang berat kepalanya untuk menunaikan Sholat fardhu". (Hadits Riwayat Tabrani, sanad shahih)
  • Sumber : Dari Buku Himpunan Fadhilah Amal - Maulana Muhammad Zakariyya Al Kandhalawi hal 107
  • Tanda Kebesaran Allah tentang Siksa Kubur, di mana mayit baru 3 jam dikubur kemudian digali kembali untuk otopsi. Lokasi kejadian di OMAN
  • Di photo ini adalah seorang pemuda berusia 18 tahun yang meninggal di salah satu rumah sakit di Oman.Mayat pemuda tersebut digali kembali dari kuburnya setelah 3 jam di makamkan yang di saksikan oleh ayahnya. (KISAH NYATA)

Mengadulah Pada Kekasihmu

Ketahuilah,bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah suatu permainan. (QS Al Hadiid, 57:20) Dan bahwasanya Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis ( QS. An Najm, 53:43) Sahabat, kita ini sesungguhnya sedang bermain dalam sebuah panggung kehidupan yang diciptakanNya.Dengan berbagai peran,keadaan, dan penjiwaan. Peran apa yang sedang engkau mainkan? Seorang yang kaya ataukah miskin? Kaya jiwa ataukah harta? Miskin harta ataukah bathin? Seorang insan yang penuh duka ataukah seorang hamba yang senantiasa ceria dan bahagia? Suatu ketika kita akan tertawa,dan lain waktu kita juga akan dipaksa menangis.Masya Allah, itulah Kuasa-Nya Allah. (Subhanallah,walhamdulilah,walaailaa ha ilallah,Wallaahu Akbar) Duahai yang sedang dilanda duka,La tahzan wala takhof,janganlah sedih dan janganlah takut.Allah SWT berfirman: Tuhanmu tidak meninggalkan kamu dan tidak pula benci kepadamu. (QS. Ad Dhuha, 93:3) Dekati Dia ... Bukankah dengan Sifat Maha Penyayang-Nya engkau sebut Dia yang Tersayang? Bukankah dengan Sifat Maha Pengasihnya engkau sebut Dia Sang Kekasih?! Mengadulah Pada Kekasihmu! Dia akan menguatkan jiwamu,meneteramkan qolbumu.Dia sebaik-baiknya penolong.Sebaik-baik pelindung. Percayakan semua pada-Nya karena dalam cinta,harus ada kepercayaan. Ucapkan padaNYa, "Yaa habibi ... wahai Kekasihku, aku ingin mengadu padaMu." Dengan kelebutan-Nya, Ia berfirman : Bangunlah untuk shalat di malam hari. Yaitu seperduanya atau kurang dari padanya sedikit.Atau lebih atasnya. (QS. Al Muzzammil, 73:2-4) Shalatlah dengan penuh rasa cinta dan kerinduan. Itu akan membutmu khusyu'. Kemudian tumpahkanlah segala yang menyesakkan dadamu. curahkan segala isi hatimu,gundah gelisahmu,sampaikan semua pada-Nya. Dengan ungkapan pilu, ataupun didirngi tangisan yang lembut. Karena sesungguhnya Dia adalah sebaik-baik Pendengar. Dan Berdoalah dengan penuh harap,rendah diri, dan suara perlahan. Seperti do'a yang diajarkan-Nya.: Rabbi adkhilni mudkhala sidqi-wa akhrijnii mukhraja sidqin-waj 'al lii min-ladunka sulthaanan nashiraa. Ya Tuhanku, masukkanlah aku secara masuk yang benar keluarkanlah(pula) akan secara keluar yang benar, dan berikanlah kepadaku dari sisi Engkau kekuasaan yang menolong . (QS. Al Israa, 17:80) Ataupun doa-doa lain yang menjadi keinginan. Hantarkan ia dengan bahasa yang mudah bagimu, dan jangan pernah merasa sunkan. Rasullulah s. a. w. bersabda: Sesungguhnya Raabmu itu pemalu lagi pemurah, merasa malu apabila tidak mengabulkan do'a kepada hamba-Nya yang mengangkat kedua tangannya untuk berdoa lalu dikembalikan kosong. ( HR. Muslim ) Nah, bagaimana keadaanmu sekarang? Terasa ringan, bukan ? Insya Allah. Dan saat-saat yang indah bersama-Nya ini takkan pernah kau lupakan. Di mana engkau akan senantiasa rindu dan ingin selalu menjumpai-Nya. Jika tak bertemu sehari saja. ada sesuatu yang hilang. Dia pun semakin sayang dan cinta padamu. Sesungguhnya, Sang Kekasih itu senntiasa ada bersamu, tak pernah jauh. Dia begitu dekat, sangat dekat. Mampukah engkau menangkap keberadaan-Nya? Dia ada disini ... melihat aku menulis untukmu. Dan melihatmu ... yang kini sedang meresapinya. Dengarkanlah bisik qalbumu ... dan engkau pun akan merasakannya ... SELAMAT SHOLAT TAHAJUD

30 Perkara Perempuan x Sempat Bgtau Lelaki.....

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

· · Kongsi

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...