Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Ahad, Ogos 29, 2010

berbuka puasa bersama family

Amalan Ahli Surga

DALAM suatu majelis, Rasulullah berkata, "Sebentar lagi akan muncul di hadapan kalian seseorang yang termasuk penghuni surga."

Benar saja, tak lama kemudian muncul seseorang dari kalangan Anshar yang jenggotnya meneteskan titik-titik air wudu. Dia menenteng selopnya di tangan kiri.

Pada keesokan harinya, Rasulullah kembali bersabda seperti itu lagi, dan tak lama kemudian orang itu pula yang muncul dengan keadaan yang sama. Demikian pula pada hari ketiga dan lagi-lagi orang itu yang muncul.

Pada hari ketiga, Nabi mengatakan itu, dan Abdullah bin Amr bin Ash menjadi sangat penasaran. Apa amalan orang tersebut sehingga Rasul Yang Agung mengatakannya sampai tiga kali selama tiga hari berturut-turut.

Setelah Rasul beranjak dari majelis, Abdullah membuntuti penduduk Madinah tersebut. Setelah tiba di rumahnya, Abdullah bin Amr berkata padanya, "Aku sedang ada masalah dengan ayahku sehingga berjanji tidak pulang ke rumah selama tiga hari. Jika engkau berkenan, aku mau menginap di rumahmu."

Orang itu termenung sejenak dan berkata, "Boleh."

Maka, menginaplah Abdullah di rumah orang Anshar itu selama tiga hari. Namun, selama itu pula Abdullah tidak pernah melihat orang itu mendirikan salat malam walaupun sedikit. Hanya, setiap kali bangun dari tidurnya, dia membalikkan badan sambil menyebut asma Allah dan takbir, lalu bangun lagi untuk mendirikan salat Subuh.

Selama tiga hari pula, Abdullah tidak pernah mendengar perkataan dari pemuda itu kecualiyang baik-baik saja.

Pada hari ketiga, saking penasarannya, Abdullah berkata pada orang itu, "Wahai hamba Allah, aku sebetulnya tidak ada masalah dengan ayahku. Akan tetapi masalahnya, aku mendengar Rasulullah mengatakan selama tiga hari bahwa sebentar lagi akan mucul di hadapan kalian seseorang yang termasuk penghuni surga. Dan yang muncul adalah engkau. Itu yang membuatku menginap di rumahmu serta ingin melihat amalanmu. Ternyata aku tidak melihat dirimu mengerjakan amal orang besar."

Orang itu diam saja. Namun, ketika Abdullah hendak pergi, orang itu memanggilnya seraya berkata, "Aku juga tidak melihat sesuatu yang berarti pada diriku. Hanya, di dalam hatiku tidak ada rasa dengki dan iri terhadap seorang pun dari kaum Muslim karena Allah memberinya suatu kebaikan."

Abdullah pun berkata, "Itulah sebabnya engkau mendapatkan kedudukan seperti yang disabdakan Rasulullah." Orang yang dimaksud Rasulullah Shallahu 'Alaihi Wa Sallam sebagai penghuni surga itu adalah Sa'ad bin Ubadah.***

Anak Derhaka !!!!

Ya Allah… apalah salah dan dosa di ibu sampai sanggup diperlakukan sebegini!!!

Sepasang suami isteri bertindak memarahi dan memaki hamun ibunya hanya kerana ibunya berasa takut akibat kereta yang dinaiki mereka perlu menyusuri bukit untuk ke bengkel berkenaan.

Ibunya yang nekad keluar dari kereta itu dimarahi depan khalayak ramai sehinggakan wanita tua itu menggigil dan menangis ketakutan dan tidak dihiraukan anak mereka. Malah, pasangan suami isteri itu mencerca dan meninggalkan wanita tua itu bersendirian setelah kejadian itu dileraikan anggota polis yang bertugas berdekatan dengan tempat kejadian. Akhirnya, wanita tua berkenaan dibawa ke balai polis berdekatan oleh seorang peniaga yang berjaja di kawasan itu.

Orang ramai yang menyaksikan drama ‘anak derhaka’ berkenaan, terkesima dengan tindakan pasangan suami isteri itu sehingga ada yang merakam kejadian terbabit dan melahirkan rasa tidak puas hati dan marah dengan tindakan pasangan suami isteri itu di laman sosial, Facebook. Ia bertajuk ‘Kami benci pompuan gemuk dan suami dia yang maki mak dia di pusat komersial’

* Link dari Metro:http://www.hmetro.com.my/articles/AdegananakmakiibudiFacebook/Article/

Hanya kerana ibunya takut, terus habis dimakinya. Sepatutnya jika ibu itu takut, tugas anaklah yang

sepatutnya menemaninya dalam kereta. Pasti hati si ibu akan tenang kembali.

Ingat, kita cuma ada seorang sahaja ibu di dunia ini. Jangan sampai apabila ibu sudah tiada, barulah kita hendak menangis. Si anak dan menantu ini cukup berlagak (dah hidung tinggi mendongak langit)… walhal belum pakai BMW atau Mercedes MayBach.

Dia lupa ke yang kalau tiada ibu dia, matahari pun dia tidak akan lihat? Bininyaitu sepatutnya meredaka keadaan… ini tidak, sepertinya 2 x 5 !

Sayu betul tengok si ibu ditinggalkan sebegitu rupa. Rasa sebak pun ada bila melihat badan dan tangan ibu tua itu menggigil ketakutan kerana di marahi oleh anak sendiri di hadapan khalayak ramai (cuba lihat betul-betul semasa si ibu tua ini menggigil pada minit 1:22).

Lagi video berkenaan kisah ibu:

1. Ibu ‘terbang’ dari Sarawak terkilan dihalau anak – anak derhaka part 2. 2. Emak aku dan aku anaknya.

Ya Tuhan, engkau berkatilah ibu dan ayah aku. Jauhkanlah aku dari sifat derhaka seperti ini.

Dan kita pula, tidak payahlah hendak memaki hamun anak derhaka ini. Kalau kita makin hamun, kita sama seperti mereka berdua. Yang penting, kita jaga ibu masing-masing… itu lebih baik

p/s: Lagi lama aku ulang tayang video ini, lagi berderau darah aku. Nak-nak pada minit 1:22 … si ibu dah mula menangis. Rasa macam nak shoot je anak menantu dia tuh… arrghhh!

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...