Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Sabtu, Mei 15, 2010

Peringatan buat sahabat


Di sebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.
  • Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?"
  • Maka jawabnya Rasulullah saw "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.
  • Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
  • 1. Para Nabi
  • 2. Para Ahli Jihad
  • 3. Para Alim Ulama
  • 4. Para Syuhada
  • 5. Para Penghafal Al Quran
  • 6. Imam atau Pemimpin yang Adil
  • 7. Tukang Azan
  • 8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
  • 9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
  • 10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.
  • Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: "Wahai Ridhwan , sesungguhnya saya telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( ahli puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.
  • Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.
  • Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
  • "Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

cerita tentang kelmarin

Assalamualaikum...hari ini sabtu...semalam mai umah bonda ..ngen adik...lps balik dr sekayu..seinggah umah jap.....selesai mandi..solat dan kemas2 umah sikit....
.
.
.
.
kul 8 mlm abag g kijer...kami adik wadik yg duk siap2 nak ke umah bapak sedara yg sakit tu...
umi lak lps ke umah pak sedara terus ikut bonda..malam ni...tido umah bonda dah lama..umi tak tido sana...tahun ni dah nak masuk setenggah tahun..rasa nya lom tido agi...maklum aaahhh tahunni kanggg umi sibuk sikity..sampai kan..umah pak sedara yg sakit tu ..pun jarang2 jer umi jebngguk..
insyallah./..kami kan selalu ke sana selepas ini..Ya Allah semoga pak sedara umi lekas2 sembuh dan Allah kurangkan beban kesakitan nya itu..amin..hanya doa yg mampu kami hulurkan..bila kesakitan dan penderitaan barah usus yg di hadapi nya..
.
.
.
.
nak citer tentang kelmarin...
ermm pepagi agi..umi abah n liya ke pasar pagi kelmarin..umi sesaje..jer gi jalan2 nak jer lepak2 kat pantai sambil hirup udara segar ....kat pantai airport..ermmm kul 7 .30 ke pasar ..lps belikan makanan terus singgah kat tepi pantai...ermm
best nyer umi beli nasi kerabu..abah lak..nasi himpit ngen sate..alya macam biasa nasi air..heheh
best,,,,dan nyaman rasenya..maklumaaahhh hirup udara segarrr...
.
.
.
.
kami 3 beranak..jer
nasi kerabu umi ermm besttttt
kuih mulut doremon
aliya ngen nasi airnyerr
abah ngen nasi himpit dan kuah sate nyerrr..ermm berselera lakkk
dalam kul 10 .30 baru blik...balik2 jre terus umi terpa fhone..sebab td lupa nak bawak..ermm ader misscall dr adik...ermm cian dia dah baper kali call umi tak jawab..umi lupa bawak aaah..
.
.
uper2nyer dia ajak ke belukar bukit nak gi mandi air terjun..ermmm
sekarang dah kul 11...dia nak bertolak kul 11.30//eeerrmm bincang..ngen abah .,,,ok nak gi jugak...kul 11 .30 datang ambik umi..
umi apa lagi mcm lipas kudung lah,,kat dapur duk siap....beklan..umi masak sempoi jer..singgan ikan...tomyam...dan sambal tumis..ermmmm masak nasi buat air sirap..alhamdulillah tepat kul 11.30 siap..heheh kemas2 barang tunggu adik datang ambik jer.
si budat tecit yg takut ngen air mula2 nyer..lps tu..tak hinggat nak naik lok..heheheh
masing2 duk layan kerenah anak2 heheh
ikah dan ayahandanyerr
anak sedara ku yg keriangan
ni muila2 sampai kat lata belukar...ermm tak sesuai...ermmm kami patah balik ke sekayu semula....lata belukar takder tempat teduh sgt...ermmm tak sesuai untuk perkhemahan keluarga
.
.
.
kul kul 1..sampai kat masjid sekayu..org lelaki singgah solat jumaat kat masjid tu du...
.
.
lps siap semua solat terus ke lata belukar...ermm memandng kan kawasan klat lata belukar tu..sedikit....kurang memuaskan..kami.,..patah balik ke tempat biasa..iatu..ke sekayu..kebetulan cuaca agak panas..ermm air nyer tak laju sgt..jd..budak2 apalagi..turun jer terus meloncat terjun sungai...hehhehe seronoknyerrrrrrrrrrrr....
.
.
.
.
org2 tua lak,,duk sibuk santap...ermmm....budak2 lak...duk sibuk..mandi-manda..lps rase lpar baru pandai nak naik cari makannan..ermm.,
.
.
.
.
kul 5..siap nak balik dah..singgah beli kacang rebus dan jagung yg terkenal kat situ hehhe
,.
./
.
.
abah du wakper tu.,..wak kail ke?
doh nok siap2 nak balik doh niii
mula2 sampai terus maknnnnnnnnn
lapar gakkk..budak2 terus terjun hhehehe
lauk pauk yg sempoi hehehhe

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...