Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Selasa, Mei 11, 2010

kad selamat hari ibu dr anak ku sayang

salam semua ..ermm alhamdulillah tadi baru jer terima kad dr anakku sayang...ermm patutlah dr tadi blik sekolah duk cakap..malam ni nak bg ssesuatu kat umi..ermm
lps magrib
dia bg sekeping kertas..emmmmm
hiba gak hati seorang ibu membaca..coretan dr seorang anak kecil...ermmm
siap ader bendera..bulan agi kih kih kih
.
.
.
.

jom pakat bg komen>

Assalamualaikum....
jangan permudahkan dan meremehkan hukum Allah
hari ni.umi nak kongsi sedikit.....nak kata luahan...mungkin tak....umi leh kata kan satu perbahasan antara tuan punya blog ni....(umiliya sendiri) dengan seseorang yg selama ini umi anggap dia sebagai kak angkat
.
.
.
.
mungkin kami tidak sama haluan ...dr kata lain....bukan satu barisan hehehe
ummi....masuk bulatan..dia lak ikut barisan.
.
.
.
.
faham 2lerrr
.
.
.
bukan nak kaitklan bab politik...cuma..nak kongsi lah sesama kawan2...
mintak maaf jika ader yg tersinggung..dan mungkin ....orang yg umi anggap kak angkat ni..juga mungkin membaca..coretan umi kali ini...umi harap sesangat dia membaca nyer..
semoga...dia berfikir sejenak apa..yg telah di tulis dan apa yg di fikir kan selama ini.
.
.
.
.
.
ok.
sms ini berbunyik begini....
...
...
sms pertama~~~~
apa yg sekian lama mungkin terbuku di hati seseorang untuk.....
berbahas ngen saya.
.
.
.
.
sms pertama berbunyik begini...
( wt kad free je,tu r ade skoloh krjaan mu htr ank sekoh byr,benci ngat ke umno,mu pun dulu sekoloh krjaan sdgkan wan mu kj kerajaan,doh kira gana pndptn wan mu v mkn ke mu skuarga,mu jgn marah lama doh kno duk tgk mu taksub ngat ke pas sapa buh bendera dlm kete,
kte kan pegang ajaran islam ikut al-quran n hadis ,yg duk nebeng2 ngak wak pende,k.nor mintak maaf banyak ni deh )
ni lah sms pertama ..umi terima ....ni leh di katakan org yg jahil dalam ilmu agama ...
nak berbahas sgt ,,kalau lah kita ni arif.....bukan cara tu nak tegur org...
betul dok..ke guana???
.
.
.
.
ulasan selepas ni..panjang lebar niii.
.
.
mintak2 yg hantar sms ni..leh baca lah ulasan yg panjang lebar kat blog saya ya>>>

Ais Krim Goreng dr blog~http://recipe-ku.blogspot.com/

ermmm lps mkn tengah hari..bukak blog jap...ermm jengguk kekawan umi...ermm best nyer masuk2 jer ader resepi aiskrim goreng..
ini upernyer aiskrim goreng..pernah dengar tp lom pernah tenggok...jauh sekali nak makan ..huhuhuhu

ermm best nyerrr

nyam nyam nyam

cian sungguh..ermm tetiba terasa macam nak try jer..
mintak kebenaran dr tuan punya blog nak copy paste ni..tq ya..jgn marah..
semoga ..nanti dapat pahala ..
ya
http://recipe-ku.blogspot.com/

Fuhh..ini menu paling best... untuk minum petang ini,
blehlah kita mencuba... mudah,cepat dan berkesan..hehehe
Makanan ringan ini @ pencuci mulut ini enak di kenakan bersama
Teh panas atau Milo Ais.
BAHAN-BAHAN ;;; 1 bungkus roti 1 tupperwear Ais krim (Boleh di pelbagai) 4 biji telor (Dipukul) Sedikit Serbuk Roti Minyak Masak Sedikit Air
CARA MENYEDIAKAN 1.Basahkan roti sedikit,masukkan ais krim ke dalam roti yang dibasahkan tadi. 2.Tutup @ kepit(gunakan pengepit karipap kecil atau besar) roti sehingga menjadi bulat, tutup dengan menggunakan air 3.Selepas tu...golek dengan telor yang sudah di pukul 4.Dan salut dengan serbuk roti 5.Masukkan kedalam kuali dan goreng (jangan mengunakan api yang besar) *tips:Untuk menambahkan kelazatan makanan ini, masukan mayonis,sos atau krim coklat...pasti lazat dan menyelerakan minum petang anda..selamat mencuba..!!

KEJAR DUNIA JANGAN SAMPAI LUPA AKHIRAT...

Malas adalah satu penyakit. Ia menimpa semua orang termasuk remaja. Malas ada bermacam ragam, ada malas belajar, malas kerja, malas bercakap, malas makan serta seribu satu macam jenis malas lagi. Malas ada risiko dan akibatnya, tetapi apa yang menakutkan adalah kalau malas beribadat. Akibat dan risiko malas yang lain boleh ditanggung, tetapi kalau malas beribadat tidak mampu ditanggung rasanya. Siapa yang sanggup menanggung azab sengsara dibakar api neraka. Perhatian kita terhadap penyakit malas ibadat amat menurun dan corot terutama terhadap anak remaja kita. Lihat saja kalau anak kita tidak ke kelas tambahan atau tuisyen, bukan main marah kita maki dan kadang-kadang pukul mereka. Berbanding keadaan kalau anak kita tidak menunaikan solat, puasa atau anak gadis tidak menutup aurat, tidak kita dengar suara menyuruh atau berleter. Kadang-kadang yang kita temui apabila emak atau ayah menyuruh adalah yang tolong bela. “Kasihan budak tu...biarlah dia tidur, di asrama tak cukup tidur...,” bela emak pada anaknya yang balik bercuti. Kita memberi perhatian kepada pelajaran yang akan memberi skor ‘A’ dalam peperiksaan, tetapi bagi pelajaran fardu ain, kita buat tidak endah saja. Sebenarnya ini penyuburan nilai tidak prihatin kita yang ditanamkan terhadap anak tanpa kita sedari. Kita lebih khuatir masa depan dunia anak kita daripada masa depan agama mereka. Dunia memang penting. Islam tidak pernah menolak dunia yang sehingga al-Quran mewasiatkan dalam firman Allah yang bermaksud: “Carilah apa yang dikurniakan Allah terhadap perkara akhiratmu dan janganlah kamu lupa urusan dunia kamu...” Jangan lupa dunia antara mesejnya, tetapi jangan pula leka mencari dunia sehingga lupakan akhirat, kadang-kadang bukan saja lupa akhirat, malah Allah sebagai Tuhan yang disembah pun dilupakan juga. Memang patut kita risau kalau anak kita tidak berjaya di dunia, tetapi lebih patut lagi kita risau kalau anak ke neraka gara-gara gagal beribadat ketika di dunia. Pesan dan motivasi anak supaya bersungguh-sungguh belajar, tetapi jangan lupa hendak berpesan kepada mereka supaya tidak mengabaikan ibadat terutama solat sebagai tiang agama. Nabi Yaakub berpesan kepada semua anaknya sebelum wafat, “...apakah yang kamu sembah selepas kematianku.. .” Bagi yang lalai dan terlalu leka dengan dunia mungkin pesanannya sebelum mati, “...anak-anakku apa yang akan kamu makan selepas kematianku.. .” http://samorecmotorsport.yolasite.com

renungan

Teruntuk saudariku muslimah...
  • Semoga Allah membuatmu tetap istiqomah,dengan tertutupnya perhiasanmu karena Allah semata.!
  • Ingatlah kau ibarat sebuah permata yang sangat mahal dan berharga bahkan tak ternilai harganya.
  • Bukankah sebuah permata akan disimpan dgn baik dan tak dibiarkan berserakan begitu saja??
  • Permata itu tak mungkin"dicuri" jika sang pencuri tdk mengetahuinya.
  • Tutupilah permatamu agar sang pencuri tak timbul nafsu untuk merampasnya darimu..
  • Ketika diri diliputi kesedihan & kegundahan, berbuat baiklah trhdp sesama manusia, niscaya Anda semua akan mendapatkan ketentraman & kedamaian hati. Sedekahilah orang papa, Tolonglah orang yg terzalimi, Ringankan beban orang yg menderita, Jenguklah orang yg sakit dan bantulah orang yg terkena musibah. Niscaya anda akan merasakan kebahagiaan dlm mencapai semua sisi kehidupan anda. Amin. Moga hari ini penuh berkah
  • sangat baik sekali jika kita selalu mendoakan saudara kita yang kesulitan,namun lebih utama jika dia tidak mengetahuinya lihatlah balasan yang akan diperoleh dlm hadist ini "doa seorang muslim pada saudaranya ketika saudaranya tdk mengetahuinya adalah doa yg mustajab disisinya nanti ada malaikat (yg bertugas mengaminkan doanya ) ketija dia berdoa utk saudaranya malaikat tersebut berkata : amin engkau akan mendapatkan yg sama denganya (HR.Muslim :2733 )
  • Bismillah ,orang yang berharap agar semua amalnya ikhlas hendaklah ia meluruskan niatnya dari berbagai perkara yang mengotorinya,dan meyakini bahwa yang dapat memberikan manfaat dan mudlarat,pahala dan siksa hanyalah Allah Swt semata.karena kebeningan hati dpt memancarkan cahaya harapan kpd keridlaan Allah Ta'ala yg menyuburkan tanah niat sehingga dpt menumbuhkan berbagai macam pohon keikhlasan lalu pohon itu mengeluarkan buah amal yg amat ranum dan manis bagi orang yg memakanya.
  • Tunaikanlah apa yang telah difardhukan Allah atas dirimu niscaya kamu menjadi orang yang paling beribadah.Dan jauhilah apa yang diharamkan allah,niscaya engkau menjadi orang yang paling menjauhi dosa,Dan relalah terhadap apa yang telah dibagikan Allah untukmu,niscaya engkau menjadi orang yang paling kaya( Riwayat Addi melalui Ibnu Masud ra)
  • Sampaikanlah keperluan orang yang tidak mampu untuk menyampaikan keperluannya kepada sultan.Barang siapa yang menolong menyampaikan keperluan orang tersebut kepada sultan,kelak dihari kiamat allah swt akan menetapkan kedua telapak kakinya diatas siratul mustaqim ( riwayat Thabrani melalui Abu Darda ),sehingga dalam hadis ini menerangkan bahwa menolong sesama saudara merupakan hal sangat dianjurkan.
  • Dan pikirkanlah dahulu hal yang akibatnya tidak disukai oleh pendengaran telingamu,bila akibatnya buruk maka tingalkanlah agar kelak kaummu tidak mengata-ngataimu jika engkau tinggalkan mereka ( riwayat jamaah)
  • Kerjakanlah kebajikan dan jauhilah kemungkaran,pikirkanlah dahulu hal yang akibatnya disukai oleh pendengaran telingamu,agar kelak kaum tidak mengata-ngataimu bila engkau tiada dari mereka,bila telah engkau pikirkan akibatnya yang baik,maka kerjakan hal itu ( I
  • Sedangkan orang yang berakal pasti tidak akan mau berbuat hal2 yang berakibat membinasakan dirinya sendiri karena sesungguhnya tidak sekali-kali allah Swt melarang sesuatu,melainkan didalamnya terkandung kemudharatan dan kebinasaan bagi pelakunya (II ) riwayat Abu naim melalui Abu hurairah ra
  • Orang yang taat kepada rabb-nya dan menjauhi larangan2nya dinamakan orang yang berakal ,akan tetapi apabila ia durhaka kepadanya dinamakan orang yang jahil(bodoh)sebab durhaka kepada allah akan mengakibatkan kebinasaan dan hanya orang bodoh yang mau menjerumuskan dirinya kepada kebinasaan (I )
  • malaikat jibril telah datang kepadaku dan berkata hai muhammad,hiduplah sesukamu karena sesungguhnya kau pasti mati,dan sukailah apa yang kau kehendaki karena sesungguhnya kau akan berpisah dengannya,dan beramallah sesukamu karena sesungguhnya kau akan mendapatkan balasannya. ketahuilah bahwa kehormatan seorang mukmin terletak pada shalatnya, dan kemuliaannya terletak pada kemandiriannya dari pertolongan orang lain.

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...