Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Khamis, Mac 18, 2010

rendahkan dirimu..

Salam..petang ni nak gi hospital.....ziarah sedara mara masuk wad.....
nak kene gi tenggoklah....gi tenggok orang sakit nanti dapat pahala kan kan..kita pun tak tau bila2 akan di timpa musibah...beringgat kalau selalu jengguk orang sakit leh gak mendatangkan..rase insaf...
.
,
,
satu agi...teringgat time2 kita sakit 2 dulu...org berduyong2 datang jengguk....masa umi duk...hospital kuantan..masa accident tahun 2004..ramai sedara mara dr terengganu lagi datang...bila sebulan balik umah pun..diorang datang lagi jengguk....sekarang giliran mereka..pulak...ekkkk
saling ingat mengingati..
.
',
hari ini hari mereka..esok...esok2 hari kita .kan.kan.kan
ermmm..mula2 gi...umi tak dapat naik..sebab??
alya..heheh kanak2 bawah 12 tahun tokleh naik....uuuuuuuu
sebab??
.
.
ader H1N1 fositif....jadi kene cegah lah...jadi umi duk kat bawah jer lah tunggu turn...abah naik dulu..lps tu..baru umi keh keh keh
gambar blur..sungguh...guna tepon abah..heheheh..tepon abah cap..itik kui kui kui
mucuk yg...tension kuh kuh
umi ngen anak..sama2 jer poyo jer heheh
teleng2 bila bergambar ekk

sedetik hati ini.....berkata YA ALLAH

Salam antara catatan yg umi sempat catit semasa tazkirah semalam..bersama..ketua muslimat.pas .cawangan kuala nerus....ermmm terasa sgt diri ini kerdillll
walaupun kehadiran tak begitu ramai..tp alhamdulillah majlis dapat berjalan lancar...dugaan dan cabaran..untuk mengharungi...perjuangan memang sukar.....bg umi sendiri pun..cukup susah untukl melangkah..ketempat....2 begini tp syukur lah..allah bg lagi kekuatan untuk umi menghadiri...jemputan...2 sebegini...ermm kenapa ekkk...ke mydin mall....ajak jer terus pergi...nak bersukaria..lebih2 aahhh suker2 jer nak pergi...
padahal...majlis agama..adalah majlis (taman-taman syurga)
segelintir jer yg dapat luangkan masa..padahal....setiap kaki menjejaki nyer..Allah telah janji..kan..1 x Allah janji kan dengan 70 kali ganda..syukur alhamdulillahhh
semoga Allah ..memberi ..kekuatan untuk kita....menghadiri tempat2 yg memberi kita khabar tentang ...ilmu2 agama..
.
.
.
BERJIHAD KE JALAN aLLAH
.
~ORANG 2 YG BERJIHAD aLLAH AKAN MEMBERI kita DUGAAN....makan dugaan itulah yg akan..memberikan kita pahala...dgn kesabaran dan sebagainyer.
~menuju jalan2 syurga Allah
~janagn merasakan berjihad itu suatu perkara yg membebankan
~Tanda sayang kita pada Allah dan rasullulah
~Kita di lantik oleh Allah untuk membuat dan mengikut apa yg di buat oleh Rasulullah
~ketahuilh setiap isnin dan khamis Rasullullah melihat amalan ummat nyer..
Rasululluah amat gembira jika:
~ hukum Allah di jalankan di muka bumi ini.
Menjadi kewajipan untuk kita menyokong dan bekerja keras untuk mendapatkan hukum Allah di jalankan...
Rasulullulah amat sayang pada umat nyer...sampai kan...saat kematian baginda masih menyebut2 (ummat'i)
janganlah kita membuat rasulullah berdukacita,,,kerana hukum Allah tak dapat di tegakkan....
gambar time nak mula mesyuarat tu ni...buat kat sekolah pasti al-husna..tempat alya2 mula..menimba ilmu..tahun 6..di pasti al-husna..TOk JEMBAL

tidur

Mengejutkan orang yang tidur disunatkan sekiranya orang itu tidur dalam keadaan berikut:
Pertama:
Seorang yang tidur di masjid dan waktu solat sudah tiba. Ini berdasarkan hadis Abu Bakrah ra, beliau berkata:
“ Aku keluar bersama Nabi saw untuk menunaikan solat subuh. Beliau tidak lalu pada mana-mana lelaki melainkan akan menyerunya untuk solat atau menggeraknya untuk solat dengan kakinya.”
(Hr Abu Daud 1246 – semua perawinya thiqah)

Kedua:
Orang yang tidur dihadapan orang yang solat kerana menggangu orang yang solat.
Ketiga:
Tidur diatas permukaan bangunan tanpa penghadang.
Rasulullah saw bersabda:
“Sesiapa yang tidur diatas permukaan bangunan tanpa ada penghadang (dari jatuh bangunan), sesungguhnya telah terlepas dari tang gungjawab mana-mana pihak (sekiranya jatuh).
(Hr Abu Daud – semua perawinya adalah thiqah)

Keempat:
Tidur dalam keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lagi tidak kena. Nabi saw bersabda:
“Apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari, kemudian matahari menaik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahgian yang lain tidak kena , hendaklah dia beredar..”

(Hr Abu Daud – semua perawinya thiqah)

Kelima:
Tidur waktu subuh.
Nabi saw bersabda:
“Tidur subuh menegah rezki.”
(Hr Ahmad – sanad lemah)
Umar bin Abdul Aziz apabila melihat anaknya sedang tidur waktu subuh, beliau mengejutkannya dan berkata:
Rezeki dibahagi-bahagikan sedangkan engkau tidur.”

Keenam:
Tidur sebelum isya kerana makruh tidur waktu itu. Ini disebut dalam hadis yang panjang, riwayat dari Abi Bakrah ra dimana beliau berkata:
“Baginda tidak suka tidur sebelum solat isya dan sembang-sembang selepasnya.”
(Hr Bukhari - sahih)
Ketujuh:

Tidur lepas solat asar.
Nabi saw bersabda:
" Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.”
(Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)
Kelapan:
Tidur berseorangan di rumah. Hukum ini disebut oleh al-Hulaimi dalam kitabnya al-Minhaj Fi Syu’abil Iman.
Kesembilan:

Perempuan yang tidur menelentang . Ini kerana ianya makruh seperti yang disebut dalam kitab yang sama. Umar bin Abdul Aziz telah menegah anaknya yang tidur sedemikian.

Kesepuluh:
Seseorang yang tidur meniarap.
Baginda melihat seorang lelaki meniarap.
Lalu baginda bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya ini adalah
cara baring yang dimurkai oleh Allah dan Rasulnya.”
(Hr Tirimizi dan Ahmad-hasan lighairihi)
Abu Umamah r.a berkata: Nabi s.a.w lalu dekat seorang lelaki yang tidur meniarap di Masjid. Lalu baginda memukulnya dengan kakinya dan berkata:
Maksudnya: “Bangunlah kamu dari tidur dan duduklah sesungguhnya ini adalah
cara tidur ahli neraka jahannam.”
(Hr Ibnu Majah)

Kesebelas:

Mengejutkan orang tidur untuk
bangun qiamullail.
Nabi saw bersabda:
“Allah merahmati lelaki yang bangun malam, menunaikan solat dan mengejutkan isterinya. Sekiranya isterinya enggan, dia akan merenjiskan air pada muka isterinya.
Allah merahmati wanita yang bangun malam, menunaikan solat dan menegejutkan suaminya. Sekiranya suaminya enggan, dia akan merenjis air ke muka suaminya.
(Hr Abu Daud 1308 – perawi-perawinya thiqah)

Kedua belas:
Mengejutkan orang yang tidur untuk bangun sahur. Nabi saw bersabda:
“Sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pada waktu malam (sebelum subuh), maka makanlan dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.”
(Hr Muslim)
Rujukan: Tashilul Maqasid li Zuwwarul Masjid oleh Ibnul Ammad, Aunul Ma’bud oleh al-Abadi dan an-Nihayah oleh Ibnul athir.
Selamat Beramal...

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...