Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Selasa, Februari 23, 2010

MUHASABAH

Ujian Bala sentiasa turun kepada orang yang berdosa agar ianya bertaubat. Ujian juga sentiasa menduga orang beriman untuk menambahkan lagi keimanannya kepada Allah Perkara-perkara yang boleh melemahkan tenaga dan mempercepatkan tua Banyak melakukan jimak Terlalu banyak berangan-angan Banyak meminum air diwaktu pagi Banyak memakan atau minum minuman yang masam BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI Dilarang tidur di siang hari di dalam cuaca yang panas kerana: Mendatangkan penyakit kulit Merosakkan warna kulit Melemahkan jantung Menambahkan tekanan yang meluap Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat Melemahkan kecerdasan akal Rindu Sesungguhnya jika rindu itu dirasai, rindulah pada seseorang yang merindui syahid dijalanNya. Jika rindu seseorang…moga lebih bertambah kekuatan untuk menyintai Allah… Jangan biarkan rindu melampaui batas hingga lupa pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaNya…

kita di ajar???membuka minda

Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah: “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil.” Antara ‘barangan mereka’ yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.
1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.
2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahka
n pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.
JOM TEMAN2………KITA PERBAIKI MANA YANG PATUTBEBASKAN DIRI KITA DARI SEGALA PERANCANGAN YAHUDI JAHANAM……

RASULULLAH TERIMA AL-QURAN PELBAGAI CARA

Erti kata ‘Al-Quran’ menurut pendapat yang paling kuat seperti yang dikemukakan oleh Dr Subhi Al Salih adalah ‘bacaan’, asal kata qara’a. Kata Al-Quran itu berbentuk masdar dengan erti isim maf’ul iaitu maqru’ (dibaca).
Dalam Al-Quran sendiri ada pemakaian kata ‘Quran’ dalam erti sedemikian seperti yang disebut dalam ayat 17 dan 18, surah al-Qiyaamah yang bermaksud:
“Sesungguhnya mengumpulkan al-Quran (dalam dada kamu) dan (menetapkan) bacaannya (pada lidahmu) itu adalah tanggungan Kami. (Kerana itu), jika Kami membacakannya, hendaklah kamu ikuti bacaannya.” Kemudian dipakai kata ‘Quran’ itu untuk Al-Quran yang dikenali sekarang ini. Ada pun definisi Al-Quran ialah ‘Kalam Allah yang juga mukjizat yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad SAW dan yang ditulis di mushaf serta diriwayatkan dengan mutawatir dan membacanya adalah ibadat.’
Dengan definisi itu, kalam Allah yang diturunkan kepada nabi selain Nabi Muhammad SAW tidak dinamakan Al-Quran seperti Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa atau Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa. Demikian pula dengan kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW yang membacanya tidak dianggap sebagai ibadat seperti hadis Qudsi, tidak pula dinamakan Al-Quran.
Nabi Muhammad SAW dalam menerima wahyu mengalami pelbagai cara dan keadaan. Antaranya:- Malaikat memasukkan wahyu itu ke dalam hati Baginda. Dalam hal ini, Nabi tidak melihat sesuatu apa pun, hanya berasa bahawa ia sudah berada saja dalam kalbunya. Mengenai hal ini, Nabi bersabda:
“Allah mewahyukan ke dalam kalbuku.” (Lihat ayat 51, surah Asy Syura); Malaikat menampakkan dirinya kepada Nabi berupa seorang lelaki yang mengucapkan kata-kata kepadanya hingga Baginda mengetahui dan hafal benar akan kata-kata itu; Wahyu datang kepadanya seperti gemerincing loceng. Cara inilah yang amat berat dirasakan Nabi. Kadang-kadang pada keningnya, terpancar keringat, meskipun turunnya wahyu itu pada musim dingin. Kadang-kadang unta Baginda terpaksa berhenti dan duduk kerana berasa amat berat apabila wahyu itu turun ketika baginda sedang menunggang unta.
Diriwayatkan oleh Zaid bin Tsabit yang bermaksud:
“Aku adalah penulis wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah. Aku lihat Rasulullah ketika turunnya wahyu itu seakan-akan diserang oleh demam yang keras dan keringatnya bercucuran seperti permata. Kemudian selepas selesai turunnya wahyu, barulah Baginda kembali seperti biasa.”; dan Malaikat menampakkan dirinya kepada Nabi, tidak berupa seorang lelaki seperti biasa, tetapi benar-benar seperti rupanya yang asli.
Hal ini disebut dalam Al-Quran ayat 13 dan 14, surah An-Najm yang bermaksud:
“Sesungguhnya Muhammad melihatnya pada kali yang lain (kedua). Ketika (ia berada) di Sidratulmuntaha.” Kesahihan kitab suci dipelihara Allah menurunkan Al-Quran kepada manusia sebagai panduan hidup pada akhir zaman hingga ke hari kiamat. Al-Quran diturunkan melalui perantaraan Jibril kepada Rasulullah saw sebagai utusan Allah kepada umat manusia dalam menyampaikan ajaran dan hukum-Nya.
Rasulullah telah menyempurnakan tugasnya sebagai penyampai risalah Allah dengan mengajarkan Al-Quran kepada sahabat dan mewariskan mereka dengan Al-Quran itu dalam dada dan amalan mereka. Sahabat pula meneruskan tugas ini dengan mengajarkan Al-Quran kepada para tabi`ien selepas mereka. Kemudian mewariskan kepada kita Al-Quran dalam bentuk tulisan untuk menjaganya daripada terus luput daripada dada umat Islam. Al-Quran walaupun disusun dalam bentuk tulisan oleh Saidina Uthman, beliau tidak mengabaikan sunnah penyampaian Al-Quran itu sendiri yang mestilah diwarisi terus dari mulut ke mulut. Dalam menjaga kesahihan bacaan Al-Quran ini, Mushaf Al-Quran yang berjumlah enam atau tujuh naskhah pada permulaannya itu, telah dikirimkan bersama guru untuk mengajarkan bacaannya ke negeri umat Islam pada masa itu.
Begitulah berkembangnya penyampaian Al-Quran yang diwarisi dari generasi ke generasi hingga hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran asas keimananAllah memuliakan Ramadan melebihi bulan lain, dengan memilih suatu malam yang penuh keberkatan daripada malam Ramadan sebagai masa yang paling sesuai untuk diturunkan kitab suci Al-Quran. Selain Al-Quran, beberapa kitab suci lain diturunkan Allah pada bulan mulia ini seperti suhuf Nabi Ibrahim yang diturunkan pada permulaan Ramadan, Taurat hari keenam dan Injil pada hari ke-13 Ramadan. Berdasarkan peristiwa penurunan kitab suci (al-Samawi) pada Ramadan, jelaslah betapa agung dan mulianya bulan ini. Dimaksudkan dengan penurunan Al-Quran pada Ramadan ialah penurunan dari Lawh al-Mahfuz ke Bayt al-'Izzah di langit dunia secara keseluruhan (jumlatan wahidatan), kemudian baru diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah saw selama 23 tahun. Ini berdasarkan firman Allah bermaksud:
“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada malam penuh berkat.” – (Surah al-Dukhan ayat 3) Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) pada malam kemuliaan.” – (Surah al-Qadr ayat 1) Firman-Nya bermaksud:
“Ramadan, bulan yang dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi umat manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (di antara yang hak dan batil).” (Surah al-Baqarah, ayat 185)
Maksud ketiga-tiga ayat di atas jelas menunjukkan bahawa al-Quran diturunkan pada suatu malam yang penuh keberkatan, iaitu dinamakan dengan Lailatul Qadr, salah satu malam dalam bulan Ramadan. Ayat ini juga menunjukkan cara penurunan Al-Quran pada kali pertama adalah secara keseluruhan. Sekiranya dimaksudkan dengan penurunan dalam ketiga-ketiga ayat di atas adalah penurunan peringkat kedua, iaitu secara beransur-ansur kepada Nabi Muhammad SAW, tentu tidak tepat dikatakan satu malam dan satu bulan iaitu, bulan Ramadan. Ini kerana Al-Quran diturunkan dalam jangka masa yang lama, iaitu selama 23 tahun. Ia bukan saja diturunkan pada Ramadan, malah bulan lain. Maka nyatalah bahawa yang dimaksudkan oleh ayat itu tahap penurunan yang awal.
Peristiwa Nuzul Al-Quran ini seharusnya dihayati oleh umat Islam kerana ia menjadi asas keimanan terhadap Al-Quran bahawa ia adalah kalam Allah. Selain itu, ia adalah asas utama dalam pengakuan umat Islam terhadap kerasulan Nabi Muhammad SAW serta keyakinan bahawa Islam itu adalah agama benar, malah satu-satunya agama diredai Allah.Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah hanyalah (agama) Islam.” – (Surah Ali Imran, ayat 13) Melalui peristiwa besar dan agung ini, hala tuju kehidupan manusia menjadi lebih kemas dan jelas dengan berpandukan petunjuk dan pedoman yang diwahyukan oleh Allah. Sungguh banyak keterangan dalam Al-Quran dan hadis Nabi bahawa Al-Quran adalah kitab petunjuk atau pedoman. Lebih-lebih lagi jika kita ingin mencapai darjat muttaqin, iaitu orang bertakwa. Allah berfirman bermaksud:
“Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya daripada Allah dan sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang yang (hendak) bertakwa.” – (Surah al-Baqarah, ayat 2) Jadi Al-Quran diturunkan oleh Allah ke muka bumi ini bukanlah semata-mata untuk dibaca atau dilagukan saja, tetapi yang lebih utama bagi dijadikan panduan atau pedoman hidup.
Itulah sebab Al-Quran dikatakan sebagai iman bagi umat Islam. Ini sesuai dengan sabda Rasulullah bermaksud: “Dijadikan iman untuk diikuti.” Al-Quran memiliki beberapa nama yang menunjukkan peranannya yang sangat istimewa. Di antara namanya ialah al-Nur (cahaya yang menerangi), Al-Furqan (yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil), al-Zikr (yang memberi peringatan) dan Al-Quran (kitab bacaan). Kalau kita gemar membaca Al-Quran, maka kegemaran itu sangat baik dan wajar diteruskan. Ini bersesuaian dengan makna Al-Quran adalah kitab bacaan. Tetapi bagaimana seharusnya sikap kita, agar Al-Quran boleh berperanan sebagai cahaya menerangi hidup dan pembeza di antara hak dan batil serta memberi peringatan?
Bolehkah Al-Quran berperanan sebagai cahaya penerang dan pembimbing hidup jika kita tidak memahami isi kandungannya. Kalau tujuan utama manusia dijadikan oleh Allah untuk memperhambakan diri kepada-Nya iaitu dengan melaksanakan segala perintah dan meninggalkan larangan-Nya, maka penghambaan kita kepada Allah tidak akan sempurna tanpa memahami kehendak-Nya. Semua kehendak Allah tercatat dalam Al-Quran. Pelbagai hukum dan undang-undang hidup terkandung dalam Al-Quran. Jika diikuti dengan baik, nescaya umat manusia bukan saja akan mendapat kebahagiaan di dunia, malah akhirat. Oleh itu, adalah wajib ke atas setiap umat Islam memahami isi kandungan Al-Quran. Kaedah Usul Al-Fiqh menyebut sesuatu yang tidak sempurna wajib melainkan dengannya, maka ia juga wajib. Bagi menjelaskan maksud kaedah fiqh di atas, misalnya solat, kewajipannya tidak akan sempurna melainkan dengan berwuduk terlebih dulu. Maka hukum berwuduk ketika itu adalah wajib juga. Demikianlah juga penghambaan kepada Allah tidak akan sempurna melainkan selepas difahami kehendak-Nya. Sedangkan semua kehendak Allah terkandung dalam Al-Quran. Oleh itu berusaha memahami isi kandungan Al-Quran hukumnya adalah wajib. Jika segala kehendak Allah yang terkandung dalam Al-Quran diikuti dengan baik, nescaya kita akan selamat di dunia dan akhirat. Maka tidak hairanlah syaitan sangat benci kepada orang yang membaca Al-Quran, apa tah lagi jika mereka berusaha pula untuk memahami dan mengamalkannya. Barang kali inilah rahsia mengapa Allah menyuruh kita membaca lafaz Al-Isti'azah (memohon perlindungan Allah dari syaitan) sebelum membaca Al-Quran. Firman Allah bermaksud:
“Oleh itu, apabila engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah engkau (terlebih dulu) memohon perlindungan kepada Allah daripada hasutan syaitan yang direjam.” (Surah al-Nahl ayat 98). Rasulullah saw pernah ditanya maksud sirat Al-Mustaqim (jalan yang lurus) yang sering dipohon dalam setiap solat. Baginda saw menjawab Al-Quran. Oleh sebab itu, syaitan menginginkan agar kita tidak berada di atas jalan lurus, kerana jalan yang lurus akan membawa ke syurga. Syaitan pula amat menginginkan kita memasuki neraka bersamanya. Syaitan maknanya jauh dari kebenaran, sedangkan Al-Quran pula bermakna kebenaran. Itulah sebabnya syaitan berusaha keras melalaikan manusia daripada Al-Quran kerana tidak senang melihat anak cucu Adam berada di atas kebenaran. Allah berfirman bermaksud: “Kebenaran (yang datangnya kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad saw), adalah datangnya daripada Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang yang ragu-ragu.” – (Surah al-Baqarah ayat 147) Berdasarkan penjelasan dan huraian di atas, penurunan Al-Quran adalah peristiwa agung dan terbesar pada Ramadan. Maka semua umat Islam wajib beriman kepada Al-Quran membacanya, memahami dan mengamalkannya.

comelnyerrrrr budak tecit niiii

YA ALLAH.....MURAHKANLAH REZEKI...ZURIAT KEPADA KU..AMINNNN ermmmmmm gramnyerrrr rase nak cubit2 jerrr alya duk tenggok gambar sepupu nyer face book ibu aufi tuhhh..tak sabar2 dia nak gi umah bonder......jap2 agi kiter pergi yer,,, tak sabar nyer nak cubit pipi budat tecit niiiii

kisah hari ini

assalamualaikum..ermm hari ni last abah bercuti..seminggu abah duk umah ermm happynyer....sambil2 umi menjahit..sambil duk layan blog....ermmm abah yg mula2 tunjuk blog foverite umi..tiap2 hari...kalau buker jer blog...mesti terjah blog kesayangan ni..heheheh sebab>????
banyak sgt ilmu2 ....sumber2 renungan...dan yg pertama sekali.........surah al-mulk..yg berkumandang sentiasa bila...on jerr blog beliau tq..yer tuan punya blog......
inilaah bilik abah .....bilik sumber ilmu,,..bilik..cari rezeki keh keh..bilik abah baiki komputer partime hehehehehh..dan bilik ini gaklah..mencari sumber..inspirasi jem jem jem.....

ermmmm abah seorang yg cermat umi suker abah buat kijer..segala tunjuk ajar ...dia insyallah umi akan turuti..insyallah..
asyik jer umi duk tenggok abah ajar umi jahit...sampaai sudah...maka olehnyerrr dah siappp..hehehhe abah oyak taktik umi tuh.,,,nak suh abah buat keh keh keh...
hari ni..umi siapkan sarung kusyen..yg ader org tu tempah sebelum raya cina agi..disebabkan um bengkak kaki hari tu..terbengklai sudahhh,,,ptg ni tuan dia nak datang ambik..ermm insyallah....siap...sekarang abah yg ngah siapkan..sebab umi..duk sibukkk..ber celoteh kat blog jer heheheheeh
tenggok umi candit gambar abah ngah asyik duk ortal..sarung kusyen yg umi jahittttttttttttt
tenggok si comel yg mengada2 tuuu
kusyuk abah ..sambil pok pek...duk berleber kat umi heheheh...
tenggah syokkkkkkkkkkkkkkkkk celoteh.....abah suh snap gambar si comel duk ngada2..ermmm sesajer je si comel tu....duk bertempek jer ngen abah....kat situ abah duk ..kat situ ahh dia duk tempekkk..heheheh
heheheheheh eksyen aahhh tuuu,,,,,

bestnyohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

berbudi pada tanah

assalamualaikum...ermm tetiba jer umi teringat akan kenangan lama2 dulu..ermm sewaktu umi pindah dr kl lepas kemalangan yg tragis melibatkan keluarga..dan arwah putera lelaki kami kembali kerahmatullah..tahun 2004.
lps pindah umah ke losong..terngganu gak..umi pindah lak..ke rumah kawasan airport dekat jer ngen umah bonder tersayang kiter..waktu tu arwah ayananda kiter beru jer meninggal..
.AL-FATIHAH
untuk arwah ayahanda kiter yg tercinta..
ermmm nak citer apa..ni sebenarnyer??? nak citer pasal berbudi pada tanah ni...
ini lah bonda tersayang
ermmm umi duk umah kat umah bonda ni...sewa jer..alhamdulillah ...banyak..kenangan pahit dan manis sewaktu kami duk kat situ..sehinggalah abah dimurahklan rezeki dapat beli umah yg kami duk sekarang ni..walaupun kecil..tapi bayaranyer besar kua kua kua....alhamdulillah..rezeki...tuhan dah tetapkan pong kan kan akn..umiliya ...
rumah baru beli tapi rumah dah lama hahaha
ermmmmmmmmm
tenggok gambar bonder tolong ...sikat kan pisang..pertama yg umi tanam....dapat hasil nooooohhh,umah baru nih pun umi ader tanam gakk pokok2 pisang..dah setahun lom dapat hasil agi..mungkin kurang ...protein kua kua kua..jauh dr air./...jerr
ermm apapasai tokleh masuk gambar nih..hua huahua hua..jap2 agi...umi citer semuler..yer....nak ejeh ejeh .....blog kut2 ader tersumbat ke hape rke heheh
baru boleh kua kua
...
Tupperware Kit Package RM392.00 RM260.00Save: 34% off Package comprises the following: 1. Tupperware Products - Value RM 317.00 Medium Square Round (4) 880ml One Touch Topper Small (2) 900ml One Touch Canister Small (2) 2L FreezerMate Small III (1) 1L CrystalWave Soup Mug (1) 460ml Modular Keeper with Grid (1) 9.4L Beverage Buddy - Cosmos (1) 1.9L 2. Business Kit - RM 60.00 3. Party Aids - RM 15.00 Total Package Value = RM 392.00 A SAVINGS of RM 132.00.
Jawapannya BUKAN sekadar berjimat TETAPI mencari pendapatan TAMBAHAN. Berjimat bukan penyelesaian kerana kita perlu berbelanja lebih untuk membeli barangan yang sama saban hari. Kita boleh mendapat pendapatan yang lebih melalui perniagaan. Mari kita sama-sama teliti 10 SEBAB Kenapa ANDA Patut Berniaga.
1. Setiap Manusia Adalah Khalifah Pada Diri Sendiri. Allah jadikan manusia untuk memegang tugas sebagai khalifah di muka bumi. Jika menghayati falsafah ini, manusia dituntut untuk mengasah kualiti diri sebagai ketua. Sekurang-kurangnya ketua pada diri sendiri. Mengusahakan perniagaan sendiri bermakna seseorang itu adalah ketua kepada perusahaannya.
2. Menjadi Bos Kepada Diri Sendiri.
Sekiranya anda tidak tahan dimarahi majikan setiap hari, maka tidak ada sesiapa yang dapat menegah anda daripada berhenti bekerja untuk orang lain, dan mulakan bekerja untuk perusahaan anda sendiri.
3. Bebas Menentukan Masa Untuk Bekerja. Tiada sesiapa yang dapat mengarahkan anda untuk bekerja pada masa yang tertentu. Anda bebas untuk memilih pukul berapa hendak mulakan bekerja dan pukul berapa hendak berhenti.
4. Bebas Menentukan Tempat Kerja. Anda bebas menentukan di mana tempat yang selesa buat anda. Ada sesetengah orang mengusahakan perniagaan melalui internet dari rumah atau bilik tidurnya sahaja.
5. Tentukan Sendiri Berapa Pendapatan Yang Anda Mahu. Maksudnya anda boleh tetapkan matlamat berapakah pendapatan yang anda inginkan sesuai kehendak dan impian anda. Jika bekerja makan gaji dengan orang lain, bolehkah anda minta gaji RM2000 pada bulan ini dan RM5000 untuk bulan hadapan? Mungkin majikan akan kata, “boleh.. boleh blah..”
6. Makin Tekun Usaha, Makin Banyak Pulangan. Semakin anda tumpukan perhatian dan semakin gigih anda mengusahakan perusahaan anda itu, maka semakin tinggilah potensi pendapatan anda. Jika makan gaji, mungkin hanya dapat “overtime” dan “anugerah pekerja cemerlang”, tapi tidak boleh beli kereta idaman.
7. Berusaha Berdasarkan Minat Sendiri. Sebagai contoh, jika minat anda memancing, anda boleh membuka perniagaan menjual alat-alat memancing. Melalui internet pun boleh. Tidak perlu sewa kedai. Ataupun membuka tempat memancing udang secara berbayar mengikut jam. Rasanya ramai pelanggan yang akan masuk, yang terdiri daripada kaki pancing. Daripada bekerja sebagai pembantu kedai alatan memancing, lebih baik mengusahakannya sendiri.
8. Kerja Makan Gaji Adalah Berisiko Tinggi. Sebenarnya makan gaji lebih berisiko daripada berniaga. Namun kadang-kadang kebenaran lebih pelik dari kebohongan. Dari perspektif pendapatan, apabila bekerja dengan orang lain, pendapatan setiap bulan boleh hilang dengan hanya sehelai kertas dari majikan iaitu notis pemberhentian kerja! Tambahan pula jika bekerja makan gaji, kita hanya ada satu sumber pendapatan, berbanding jika berniaga, kita boleh mempelbagaikan sumber pendapatan.
9. 9/10 Sumber Rezeki Adalah Berniaga. Rasulullah SAW menegaskan bahawa 9/10 dari sumber rezeki itu terdapat dalam arena perniagaan. Nah, kalau nak banyak rezeki, carilah ia dalam berniaga.
10. Kebanyakan Orang Kaya Adalah Peniaga. Adalah sesuatu yang pelik, ramai orang mahu jadi kaya tetapi tidak mahu menempuh jalan yang menyebabkan seseorang itu beroleh kekayaan. Percayalah, kekayaan itu lebih mudah jika berniaga. Saudara/i, Saya ingin mengajak ANDA untuk bersama saya di dalam satu perniagaan yang murah dan mudah. Anda tidak perlu membayar RIBUAN RM untuk memulakan perniagaan ini. Jadi anda tidak perlu fikir untuk membuat pinjaman bank atau mengeluarkan simpanan anda semata-mata untuk menjadi ahli di dalam perniaagan ini.

INGIN MENJADI ISTERI IDAMAN SUAMI HEEHEHEH

MAMPUKAH AKU MENJADI ISTERI IDAMAN SUAMI KU...ERMMM.BANYAKNYER KEKURANGAN DAN KELEMAHAN KU...SEMOGA AKU DAPAT MENGUBAH HIDUPKU...SEMOGA MENJADI ISTERI YG TERBAIK,,,,UMI YG TERHEBAT UNTUK ANAKKU....AMIN .........ABANG KOMEN AAAHHYER....BILA BACA ENTRY NI...HEHEH BUKAN KAT SINI..KAT LUAI SANER HEHEHHEH
Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang sholehah” (H. R. Muslim)Untuk para isteri yang berhasrat menjadi penyejuk hati dan mata suaminya. Semoga Allah memelihara, membimbing dan melindungimu dalam naungan kasih sayang dan Rahmat-Nya untuk cintanya kepada? Allah SWT dan suami & anak2. Amin.Isteri memegang peranan yang sangat penting dalam istana keluarganya. Maka ia dituntut untuk memahami peranan tersebut lalu mengaplikasikannya dalam kehidupan berkeluarga. Berikut ada beberapa petunjukt untuk mereka yang berhasrat menjadi isteri yang mendambakan keluarga bahagia. Semoga mendapat manfaat bagi kita semua. InsyaAllah.
1. Takwa kepada Allah dan menjauhi maksiat. Bila engkau ingin kesengsaraan bersarang di rumahmu dan bertunas, maka bermaksiatlah kepada Allah. Sesungguhnya kemaksiatan menghancurkan negeri dan menggoncang kerajaan. Oleh kerana itu jangan engkau goncangkan rumahmu dengan berbuat maksiat kepada Allah. Wahai hamba Allah, jagalah Allah maka Dia akan menjagamu beserta keluarga dan rumahmu.Sesungguhnya ketaatan akan mengumpulkan hati dan mempersatukannya, sedangkan kemaksiatan akan mengoyak hati dan mencerai-beraikan keutuhannya. Kerana itulah, salah seorang wanita sholehah jika bersikap keras hati dan berpaling dari suaminya, ia berkata:”Aku mohon ampun kepada Allah…. itu terjadi kerana perbuatan tanganku (kesalahanku)….”Maka hati-hatilah wahai saudariku muslimah dari berbuat maksiat, khususnya: Meninggalkan sholat atau mengakhirkannya atau menunaikannya dengan cara yang tidak benar. Duduk di majlis ghibah dan namimah, berbuat ria’ dan sum’ah, memburuk-burukkan dan memperkecil- kecilkan orang lain.Allah berfirman, “Wahai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok-olokkan kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan) dan janganlah wanita-wanita (mengolok-olokkan) wanita lain (kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita yang mengolok-olokkan” QS. Al Hujurat: 11Keluar menuju pasar tanpa kepentingan yang sangat mendesak dan tanpa didampingi mahram. Rasulullah bersabda: “Negeri yang paling dicintai Allah adalah masjid- masjidnya dan negeri yang paling dibenci Allah adalah pasar-pasarnya” HR. MuslimMembiarkan suami dalam kemaksiatannya. Tabarruj (pamir kecantikan) dan sufur (membuka wajah). Membiarkan supir (pemandu) dan pembantu masuk ke dalam rumah tanpa kepentingan yang mendesak.
2. Berupaya mengenal dan memahami suami.Hendaknya engkau berupaya memahami suamimu. Apa apa yang ia sukai, berusahalah memenuhinya dan apa-apa yang ia benci, berupayalah untuk menjauhinya dengan catatan selama tidak dalam perkara maksiat kepada Allah kerana tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Al-Khalik (Allah ‘Azza Wajalla).
3. Ketaatan yang nyata kepada suami dan bergaul dengan baik.Sesungguhnya hak suami atas isterinya itu besar. Rasulullah bersabda: “Seandainya aku boleh memerintahkanku seseorang sujud kepada orang lain nescaya aku perintahkan isteri untuk sujud kepada suaminya” HR. Imam Ahmad dan Tirmidzi, dishahihkan oleh Al-AlbanyHak suami yang pertama adalah ditaati dalam perkara yang bukan maksiat kepada Allah dan baik dalam bergaul dengannya serta tidak menderhakainya. Rasulullah bersabda: ” Dua golongan yang sholatnya tidak akan melepasi kepalanya, iaitu budak yang lari dari tuannya hingga ia kembali dan isteri yang derhaka kepada suaminya hingga ia kembali” HR. Thabrani dan Hakim, dishahihkan oleh Al-AlbanyKetahuilah, engkau termasuk penduduk syurga dengan izin Allah, jika engkau bertakwa kepada Allah dan taat kepada suamimu. Dengan ketaatanmu pada suami dan baiknya pergaulanmu terhadapnya, engkau akan menjdai sebaik-baik wanita (dengan izin Allah).
4. Bersikap qanaah (merasa cukup)Kami menginginkan wanita muslimah redha dengan apa yang diberikan untuknya baik itu sedikit ataupun banyak. Maka janganlah ia menuntut di luar kesanggupan suaminya atau meminta sesuatu yang tidak perlu. Renungkanlah wahai saudariku muslimah, adabnya wanita salaf radhiallahu ‘anhunna…Salah seorang dari mereka bila suaminya hendak keluar rumah ia mewasiatkan satu wasiat kepadanya. Apakah itu? Ia berkata pada suaminya:”Hati-hatilah engkau wahai suamiku dari penghasilan yang haram, kerana kami boleh bersabar dari rasa lapar namun kami tidak boleh bersabar dari api neraka…”
5. Baik dalam mengatur urusan rumah tangga, seperti mendidik anak-anak dan tidak menyerahkannya pada pembantu, menjaga kebersihan rumah dan menatanya dengan baik dan menyiapkan makan pada waktunya. Termasuk pengaturan yang baik adalah isteri membelanjakan harta suaminya pada tempatnya (dengan baik), maka ia tidak berlebih-lebihan dalam perhiasan dan alat-alat kecantikan
.6. Baik dalam bergaul dengan keluarga suami dan kerabat-kerabatnya, khususnya dengan ibu suami sebagai orang yang paling dekat dengannya. Wajib bagimu untuk menampakkan kecintaan kepadanya, bersikap lembut, menunjukkan rasa hormat, bersabar atas kekeliruannya dan engkau melaksanakan semua perintahnya selama tidak bermaksiat kepada Allah semampumu.
7. Menyertai suami dalam perasaannya dan turut merasakan dukacita dan kesedihannya. Jika engkau ingin hidup dalam hati suamimu, maka sertailah ia dalam dukacita dan kesedihannya. Renungkanlah wahai saudariku kedudukan Ummul Mukminin, Khadijah radhiallahu ‘anha, dalam hati Rasulullah walaupun ia telah meninggal dunia.. Kecintaan beliau kepada Khadijah tetap bersemi sepanjang hidup beliau, kenangan bersama Khadijah tidak terkikis oleh panjangnya masa. Bahkan terus mengenangnya dan bertutur tentang keteguhannya dalam ujian, kesulitan dan musibah yang dihadapi.Seorangpun tidak akan lupa perkataannya yang mashur#61006; ehingga menjadikan Rasulullah merasakan ketenangan setelah tergoncang dan merasa bahagia setelah bersedih hati ketika turun wahyu pada kali pertama: ” Demi Allah, Allah tidak akan menghinakanmu selamanya. Kerana sungguh engkau menyambung silaturahmi, menanggung orang lemah, membantu mereka yang tiada daya upaya dan engkau menolong setiap upaya menegakkan kebenaran”. HR. Mutafaq alaihi, Bukhary dan Muslim
8. Bersyukur (berterima kasih) kepada suami atas kebaikannya dan tidak melupakan keutamaannya. Wahai isteri yang mulia! Rasa terima kasih pada suami dapat kau tunjukkan dengan senyuman manis di wajahmu yang menimbulkan kesan di hatinya, sehingga terasa ringan baginya kesulitan yang dibebani dalam pekerjaannya. Atau engkau ungkapkan dengan kata-kata cinta yang memikat yang dapat menyegarkan kembali cintamu di hatinya. Atau memaafkan kesalahan dan kekurangannya dalam menunaikan hak-hakmu dengan membandingkan lautan keutamaan dan kebaikannya kepadamu.
9. Menyimpan rahsia suami dan menutupi kekurangannya (aibnya). Isteri adalah tempat rahsia suami dan orang yang paling dekat dengannya serta paling tahu kekhususannya. Bila menyebarkan rahsia merupakan sifat yang tercela untuk dilakukan oleh siapapun, maka dari sisi isteri lebih besar dan lebih hina lagi. Saudariku, simpanlah#61005; ahsia-rahsia suamimu, tutuplah aibnya dan jangan engkau nampakkan kecuali kerana masalah yang syariat seperti mengadukan perbuatan zalim kepada Hakim atau Mufti atau orang yang engkau harapkan nasihatnya.
10. Kecerdasan dan kecerdikan serta berhati-hati dari kesalahan. Termasuk kesalahan adalah: Seorang isteri menceritakan dan menggambarkan kecantikan sebahagian wanita yang dikenalnya kepada suaminya. Padahal Rasulullah telah melarang perkara itu dalam sabdanya :”Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain lalu mensifatkan wanita itu kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya melihatnya” HR. Bukhary dalam An-Nikah“Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang sholeha, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka)….” Q. S. An Nissa 4.34“Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis) , Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu” Q. S. An Nuur 24:35“Wahai Rasulullah, katakanlah kepadaku satu ungkapan tentang Islam, yang saya tidak memintanya kepada sesiapapun kecuali kepadamu.”Rasulullah saw bersabda, “Katakanlah, ‘Aku beriman kepada Allah,’ kemudian Istiqamahlah.” H. R. Muslim

INDAH DAN MULIANYA MEMAAFKAN

  • DARI BLOG KEKAWAN..
  • http://leyalina.blogspot.com/2009/07/indah-dan-mulianya-memaafkan.html
  • Bismillahirrohmaani rrohiim
  • Al-Qur,an mengajarkan pada seluruh umat manusia, untuk dan saling memaafkan, memang tidak mudah memaafkan kesalahan orang lain, akan tetapi sifat pemaaf adalah salah satu sifat yang diajarkan oleh Al-Qur’an dalam Surat Al-A'raf (7) ayat 199, yang artinya :
  • “Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh”
  • Allah SWT mengampuni bagi orang orang yang memaafkan kesalahan orang lain, sesuai firman Alloh, dalam Al-Qur’an surat An-Nuur (24 ayat 22 yang artinya :
  • ”Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
  • ”Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya di antara istri-istrimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka; dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. QS. At-Taghaabun (64) : 14.
  • (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. QS. Ali ‘Imraan (3):134
  • Sifat memaafkan adalah salah satu sikap yang paling mulia, walau hanya terdiri dari empat huruf “Maaf ”, akan tetapi dampaknya sungguh sangat luar biasa,
  • Menurut Harun Yahya Para peneliti percaya bahwa pelepasan hormon stres, kebutuhan oksigen yang meningkat oleh sel-sel otot jantung, dan kekentalan yang bertambah dari keping-keping darah, yang memicu pembekuan darah menjelaskan bagaimana kemarahan meningkatkan peluang terjadinya serangan jantung.
  • Ketika marah, detak jantung meningkat melebihi batas wajar, dan menyebabkan naiknya tekanan darah pada pembuluh nadi, dan oleh karenanya memperbesar kemungkinan terkena serangan jantung.
  • Dan menurut penelitian, para ilmuwan Amerika membuktikan bahwa mereka yang mampu memaafkan adalah lebih sehat baik jiwa maupun raga, orang-orang yang diteliti menyatakan bahwa penderitaan mereka berkurang setelah memaafkan orang yang menyakiti mereka.
  • Penelitian tersebut menunjukkan bahwa orang yang belajar memaafkan merasa lebih baik, tidak hanya secara batiniyah namun juga jasmaniyah.
  • Sebagai contoh, telah dibuktikan bahwa berdasarkan penelitian, gejala - gejala pada kejiwaan dan tubuh seperti sakit punggung akibat stress [ tekanan jiwa ], susah tidur dan sakit perut sangatlah berkurang pada orang-orang yang telah diteliti ini.
  • Pemahaman orang-orang beriman tentang sikap memaafkan sangatlah berbeda dari mereka yang tidak menjalani hidup sesuai ajaran Al Qur'an, meskipun banyak orang mungkin berkata mereka telah memaafkan seseorang yang menyakiti mereka, namun perlu waktu lama untuk membebaskan diri dari rasa benci dan marah dalam hati mereka.
  • Sikap mereka cenderung menampakkan rasa marah itu, dan di lain pihak, sikap memaafkan bagi orang-orang yang beriman adalah tulus, karena orang orang beriman tahu dan sadar bahwa ini semua adalah ujian bagi umat manusia dalam menjalankan kehidupan sehari hari.
  • Belajar dari kesalahan, maka orang yang ber iman dapat berlapang dada dan bersifat pengasih, serta lebih dari itu, orang-orang beriman juga mampu memaafkan walau sebenarnya mereka benar dan orang lain yang salah.
  • Dan orang orang yang berimanpun mampu ketika dan dalam memaafkan, tidak membedakan antara kesalahan besar maupun kesalahan kecil, serta tidak membedakan siapa yang dimaafkan, walau orang tersebut prilakunya, dan ucapan serta kata katanya sangat menyakitinya baik itu disengaja maupun tanpa sengaja.
  • Dan orang-orang beriman tahu dan sadar betul bahwa segala sesuatu terjadi menurut kehendak Allah, dan berjalan sesuai takdir manusia, maka dari itu orang orang beriman hanya berserah diri kepada Allah dengan peristiwa yang dihadapinya, dan tetap bertahan untuk tidak pernah terbelenggu oleh amarah.
  • Karena Orang orang yang beriman tahu dan sadar betul bahwa memaafkan, adalah salah satu perilaku yang membuat orang tetap sehat, serta sebuah sikap yang mulia yang seharusnya diamalkan dan dilakukan oleh setiap anak manusia .
  • Dalam bukunya, Forgive for Good [ Maafkanlah demi Kebaikan ], Dr. Frederic Luskin menjelaskan sifat pemaaf sebagai resep yang telah terbukti bagi kesehatan dan kebahagiaan.
  • Buku tersebut memaparkan bagaimana sifat pemaaf memicu terciptanya keadaan baik dalam pikiran seperti harapan, kesabaran dan percaya diri dengan mengurangi kemarahan, penderitaan, lemah semangat dan stres. Menurut Dr. Luskin, kemarahan yang dipelihara menyebabkan dampak ragawi yang dapat teramati pada diri seseorang. Dia melanjutkan dengan mengatakan bahwa:
  • Permasalahan tentang kemarahan jangka panjang atau yang tak berkesudahan adalah kita telah melihatnya menyetel ulang sistem pengatur suhu di dalam tubuh. Ketika Anda terbiasa dengan kemarahan tingkat rendah sepanjang waktu, Anda tidak menyadari seperti apa normal itu. Hal tersebut menyebabkan semacam aliran adrenalin yang membuat orang terbiasa. Hal itu membakar tubuh dan menjadikannya sulit berpikir jernih – memperburuk keadaan.
  • Semua penelitian yang ada menunjukkan bahwa kemarahan adalah sebuah keadaan pikiran yang sangat merusak kesehatan manusia, memaafkan, di sisi lain, meskipun terasa berat, sangat membahagiakan, satu bagian dari akhlak terpuji, yang menghilangkan segala dampak merusak dari kemarahan, dan membantu orang tersebut menikmati hidup yang sehat, baik secara lahir maupun batin.
  • Namun, tujuan sebenarnya dari sikap memaafkan, haruslah untuk mendapatkan ridha Allah, kenyataan bahwa sifat-sifat akhlak seperti memaafkan ini, terbukti manfaatnya telah dapat dibuktikan secara ilmiah.
  • Mulai saat inilah tidak ada kata terlambat bagi kita untuk selalu introspeksi diri, sejauh mana dada dan hati kita memaafkan kesalahan orang lain atau meminta maaf atas segala kesalahan kita.
  • Hindari sikap egoisme dalam diri yang membuat setiap manusia lupa akan hakikat jati dirinya, karena manusia yang besar adalah manusia yang dapat mengendalikan hawa nafsunya, tidak mudah marah, lapang dada dan lapang hatinya serta selalu mementingkan kemaslahatan ummah.
  • p/S; BAGI SAYA BILA INGIN MEMAAFKAN SESEORANG BIARLAH IKHLAS DARI HATI BUKAN HANYA DIMULUT...KERANA KEMAAFAAN YG IKHLAS DARI HATI ITU IALAH SEBENAR2NYA KEMAAFAN YANG KITA BERI BUKAN HANYA MANIS DI MULUT.....KEIKHLASAN HATI KITA MEMAAFANKAN SESEORANG ITU YG AKAN MENDAPAT GANJARAN SETIMPAL DARI ALLAH...
  • WALLAHUALAM.........

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...