Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Jumaat, Februari 19, 2010

ADAB DAN ETIKA HUBUNGAN SUAMI-ISTERI

Dalam hadis yang bersumber dari Abu Said Al-Khudri, Rasulullah saw pernah berwasiat kepada menantunya Ali bin Abi Thalib (sa):
“Wahai Ali, jika isterimu memasuki rumahmu, hendaknya melepaskan sandalnya ketika ia duduk, membasuh kedua kakinya, menyiramkan air dimulai dari pintu rumahmu sampai ke sekeliling rumahmu. Karena, dengan hal ini Allah mengeluarkan dari rumahmu 70.000 macam kefakiran dan memasukkan ke dalamnya 70.000 macam kekayaan, 70.000 macam keberkahan, menurunkan kepadamu 70.000 macam rahmat yang meliputi isterimu, sehingga rumahmu diliputi oleh keberkahan dan isterimu diselamatkan dari berbagai macam penyakit selama ia berada di rumahmu. Cegahlah isterimu (selama seminggu dari awal perkawinan) minum susu dan cuka, makan Kuzbarah (sejenis rempah-rempah, ketumbar) dan apel yang asam. Ali bertanya: Ya Rasulallah, mengapa ia dilarang dari empat hal tersebut? Rasulullah saw menjawab: Empat hal tersebut dapat menyebabkan isterimu mandul dan tidak membuahkan keturunan. Sementara tikar di rumahmu lebih baik dari perempuan yang mandul. Kemudian Ali (sa) bertanya: Ya Rasulallah, mengapa ia tidak boleh minum cuka? Rasulullah saw menjawab: Cuka dapat menyebabkan tidak sempurna kesucian dari haidnya; Kuzbarah menyebabkan darah haid berakibat negatif terhadap kandungannya dan mempersulit kelahiran; sedangkan apel yang asam dapat menyebabkan darah haid terputus sehingga menimbulkan penyakit baginya. Kemudian
Rasulullah saw bersabda: Pertama:
Wahai Ali, janganlah kamu menggauli isterimu pada awal bulan, tengah bulan, dan akhir bulan, karena hal itu mempercepat datangnya penyakit gila, kusta, dan kerusakan syaraf padanya dan keturunannya.
Kedua:
Wahai Ali, janganlah kamu menggauli isterimu sesudah Zhuhur, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan jiwa anak mudah goncang, dan setan sangat menyukai manusia yang jiwanya goncang.
Ketiga:
Wahai Ali, janganlah kamu menggauli isterimu sambil berbicara, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan kebisuan. Dan janganlah seorang suami melihat kemaluan isterinya, hendaknya memejamkan mata ketika berhubungan, karena melihat kemaluan dapat menyebabkan kebutaan pada anak.
Keempat:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu dengan dorongan syahwat pada wanita lain (membayangkan perempuan lain), karena (bila dikaruniai anak) dikhawatirkan memiliki sikap seperti wanita itu dan memiliki gangguan kejiwaan.
Kelima:
Wahai Ali, barangsiapa yang bercumbu dengan isterinya di tempat tidur janganlah sambil membaca Al-Qur’an, karena aku khawatir turun api dari langit lalu membakar keduanya.
Keenam:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu dalam keadaan telanjang bulat, juga isterimu, karena khawatir tidak tercipta keseimbangan syahwat, yang akhirnya menimbulkan percekcokan di antara kalian berdua, kemudian menyebabkan perceraian.
Ketujuh:
Wahai Ali, janganlah menggauli isterimu dalam keadaan berdiri, karena hal itu merupakan bagian dari prilaku anak keledai, dan (bila dianugrahi anak) ia suka ngencing di tempat tidur seperti anak keledai ngencing di sembarangan tempat.
Kedelapan:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu pada malam ‘Idul Fitri, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan anak memiliki banyak keburukan.
Kesembilan:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu pada malam ‘Idul Adhha, karena (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan jari-jarinya tidak sempurna, enam atau empat jari-jari.
Kesepuluh:
wahai Ali, jangan menggauli isterimu di bawah pohon yang berbuah, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi orang yang penyambuk atau pembunuh atau tukang sihir.
Kesebelas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu di bawah langsung sinar matahari kecuali tertutup oleh tirai, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan kesengsaraan dan kefakiran sampai ia meninggal.
Kedua belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu di antara adzan dan iqamah, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia suka melakukan pertumpahan darah.
Ketiga belas:
Wahai Ali, jika isterimu hamil, janganlah menggaulinya kecuali kamu dalam keadaan berwudhu’, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia buta hatinya dan bakhil tangannya.
Keempat belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu pada malam Nisfu Sya’ban, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan tidak bagus biologisnya, bertompel pada kulit dan wajahnya.
Kelima belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu pada akhir bulan bila sisa darinya dua hari (hari mahaq), karena hal itu (bila anugrahi anak) dapat menyebabkan ia suka bekerjasama dan menolong orang yang zalim, dan menjadi perusak persatuan kaum muslimin.
Keenam belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu di atas dak bangunan ( yang tidak beratap), karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi orang munafik, riya’, dan ahli bi’ah.
Ketujuh belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu ketika hendak melakukan perjalanan (bermusafir), jangan menggaulinya pada malam itu, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia suka membelanjakan harta di jalan yang tidak benar (pemboros). Kemudian Rasulullah saw membacakan firman Allah swt:
إِنَّ الْمُبَذِّرِيْنَ كَانُوْا إِخْوَانَ الشَّيَاطِيْنَ. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara setan.” (Al-Isra’: 27).
Kedelapan belas:
Wahai Ali, jangan menggauli isterimu jika kamu hendak bermusafir 3 hari 3 malam, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi penolong orang yang zalim. Kesembilan belas: Wahai Ali, gauilah isterimu pada malam senin, karena hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia menjadi pemelihara Al-Qur’an, ridha terhadap pemberian Allah swt.
Kedua puluh:
Wahai Ali, jika kamu menggauli isterimu pada malam Selasa, hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia dianugrahi syahadah setelah bersaksi “Sesungguhnya tiada tuhan kecuali Allah dan Muhammad adalah utusan Allah”, tidak disiksa oleh Allah bersama orang-orang yang musyrik, bau mulutnya harum, hatinya penyayang, tangannya dermawan, dan lisannya suci dari ghibah dan dusta.
Kedua puluh satu:
Wahai Ali, jika kamu menggauli isterimu pada malam Kamis, hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi ahli hukum dan orang yang ‘alim.
Kedua puluh dua:
Wahai Ali, jika kamu menggauli isterimu pada hari Kamis setelah matahari tergelincir, hal itu (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia tidak didekati setan sampai berubah rambutnya, menjadi orang yang mudah paham, dan dianugrahi oleh Allah Azza wa Jalla keselamatan dalam agama dan di dunia.
Kedua puluh tiga:
Wahai Ali, jika kamu menggauli isterimu pada malam Jum’at, hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi orang yang orator. Jika kamu menggauli isterimu pada hari Jum’at setelah Ashar, (bila dikaruniai anak) dapat menyebabkan ia menjadi orang yang terkenal, termasyhur dan ‘alim. Jika kamu menggauli isterimu pada malam Jum’at sesudah ‘Isya’, maka diharapkan kamu memiliki anak yang menjadi penerus, insya Allah.
Kedua puluh empat:
Wahai Ali, jangan gauli isterimu pada awal waktu malam, karena hal itu (bila dianugrahi anak) dapat menyebabkan ia menjadi orang yang tidak beriman, menjadi tukang sihir yang akibatnya buruk di dunia hingga di akhirat.
Kedua puluh lima:
Wahai Ali, pegang teguhlah wasiatku ini sebagaimana aku memeliharanya dari Jibril (as). (Kitab Makarimul Akhlaq: 210-212) Wassalam

AL-QUR'AN SEBAGAI PEMBELA DI HARI AKHIRAT

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an." Telah bersabda Rasulullah S.A.W : Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?" Maka berkata Al-Qur'an : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari." Kemudian berkata orang yang pernah membaca Al-Qur'an itu : "Adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya. Pada kedua ayah dan ibunya pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?"Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an."

PAHITNYA MATA DUNIA KERANA MANISNYA SYURGA TUHAN

Kebahagian tertunda yang dibayar dengan pengorbanan selalunya terasa manis. Tidak ada satu pun di dunia ini hasil karya sendiri. Anda mencapai tujuan anda selalunya berkat bantuan orang lain. Seorang sufi bermadah- "Adakalanya kesalahan membuatkan sesaorang itu memperbaiki diri. Tidak pernah bersalah itu.. boleh mendatangkan sombong diri.. olih itu tidakkah beruntong mencuba biarpun terpaksa berbuat salah daripada pasrah yang tidak menentu". Nabi s.a.w. bersabda- "Seutama utama perjuangan sesaorang terhadap dirinya sendiri dan hawa nafsunya". Kata pemikir Islam- "Antara sifat munafik itu ialah menganggap nasihat orang sebagai sindiran padanya ..sebab itu tidak di terimanya". Ulamak mursyid berkata- "Buah akal ialah ilmu pengetahuan.. buah jiwa ialah iman.. buah fizikal ialah kemajuan.. alangkah indahnya kalau ketiga tiga anggota ini melahirkan buah dalam kehidupan. Istimewa jiwa pengasih.. Rasulullah s.a.w. bersabda- "Setia hati yang pengasih mendapat pahala.. ubat untuk hati yang terluka ialah iman yang kuat". Saling mencintai.. Rasulullah s.a.w. bersabda- "Perumpamaan orang mukmin dalam hal saling mencintai.. saling mengasihi dan saling menyayang bagaikan sebuah tubuh. Apabila salah satu anggota tubuh terasa sakit.. maka seluruh tubuh akan merasa sakit.. tidak dapat tidur dan terasa demam". Nabi s.a.w. bersabda- "Jagalah dirimu dari api neraka.. meskipun dengan sedekah separuh dari sebiji kurma..jika tidak dapat.. maka sepatah kata yang baik". Seorang hamba Allah berkata- "Ibadat itu laksana perniagaan. Adapun kedainya adalah khalwat {bersunyi sunyian)..modalnya taqwa ..sedangkan keuntungannya adalah syurga". Segalanya dari syahwat Rasulullah s.a.w. bersabda- "Hak itu berat dan pahit sedangkan batil itu rengan dan manis. Adakalanya suatu syahwat menyebabkan dukacita yang abadi". Kalau hati itu bersih.. saorang ulamak berkata- "Pandangan mata selalu menimpa..pandangan akal selalu tersalah.. pandangan nafsu selalu melulu dan pandangan hati lah yang hakiki.. kalau hati itu bersih". Wanita syurga bercahaya.. Rasulullah s.a.w. bersabda- "Kalau seandainya seorang wanita itu penghuni syurga datang ke bumi.. nescaya akan memancarkan cahaya terang benderang". Pohon syurga.. Rasulullah s.a.w bersabda- "Sesungguhnya di dalam syurga ada sebatang pohon dimana orang berkenderaan berjalan dibawah naungannya selama satu tahun belum sampai melepasinya". Seorang soleh berkata- "Sesiapa tidak ada ilmu dan sesiapa tidak ada agama dan sesiapa tidak ada sifat warak bererti dia tidak dekat dengan Tuhannya". Sejahat jahat musuh Rasulullah s.a.w. bersabda- "Sejahat jahat musuh engkau adalah nafsu yang berada antara dua rusuk engkau". Balaslah jasa orang ..Rasulullah s.a.w. bersabda- "Siapa menghulurkan kepadamu suatu kebaktian maka balasilah dia ..jika kamu tiada apa apa balasan ..maka hendaklah kamu doakan kepadanya". Kematian kekasih Rasulullah s.a.w. bersabda- "Tidak ada balasan bagi hambaku yang mukmin jika aku ambil kekasihnya (mematikan orang yang dikasihinya dari ahli dunia) kemudian dia sabar melainkan syurga". Tegas demi kebenaran..Nabi s.a.w. bersabda- "Janganlah sekali kali wibawa manusia itu melarang sesaorang untuk mengatakan yang hak apabila dia telah mengetahuinya atau menyaksikannya atau mendengarnya". Istimewa sembahyang malam..Nabi s.a.w. bersabda- "Biasakanlah sembahyang malam sebab ia kebiasaan orang solehin yang sebelum kamu dan mendekatkan kamu kepada Allah dan mencegah kanu dari dosa dan menebus dosa dosa dan mengusir penyakit dari badan". Kau kira kau bijak seorang soleh mengingatkan- "Kau kira bijakkah mendapat semua ilmu dunia.. padahal kau lah yang paling bodoh kerana tidak tahu ilmu akhirat". Manisnya iman seorang ulamak berkata- "Orang yang mengenal Allah dengan ilmu seperti saorang yang mengenal gula tetapi belum merasainya.. orang yang mengenal Allah dengan hati seperti orang yang merasai gula dan sering merasa kemanisannya". Amalan Islam terbaik seorang lelaki bertanya- "Manakah amalan Islam yang terbaik?? Nabi s.a.w. menjawab- "Memberikan makanan.. mengucap salam baik kepada orang orang yang dikenal mahupun kepada orang yang tidak dikenal". Kejelitaan akan pudar seorang ulamak berkata- "Kemudaan akan hilang.. kecantikan akan pudar.. kekuatan akan lemah..tua akan datang.. kematian pun meragut secara tiba tiba. Jadi mengapa lupakan Tuhan??". Mata yang beku Rasulullah bersabda- "Ada empat perkara yang membawa celaka..iaitu mata yang beku {taksudi mengeluarkan air mata) kesat hati.. pangang angan angan dan tergoda olih dunia". Jika engkau mahukan kemesraan seorang bijak pandai islam berkata- "Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah.. maka engkau mesti garang terhadap dirimu sendiri.. tidak mengikut segala nafsumu. Kalau engkau sudah merasakan manisnya berhubung dengan Allah.. tahulah engkau bagaimana pahitnya berpisah denganNYA". Jangan cakap banyak Rasulullah s.a.w. bersabda- "Tinggalkan bicara berlebehan dan cukup bagimu perkataan apa yang telah dapat menyampaikan hajatmu". Kata pemikir islam- "Gunong yang tinggi tidak bolih menakung air.. tetapi lembah yang rendah bolih menjadi tasik yang saujana luasnya.. ertinya orang yang meninggi diri tidak jatuh hati orang kepadanya.. sebaliknya orang yang merendah diri dapat meminta meminta hati orang tanpa bersusah payah lagi". Belajar dengan buku ..seorang ulama berkata- "Orang yang belajar dengan kehidupan mendapat pengalaman ..orang yang belajar dengan buku dan guru mendapat ilmu". Fikiran bak mutiara.. seorang ulama berkata- "Berfikir taraf tinggi itu ialah berfikir yang dipimpin olih jiwa.. hasilnya fikirannya bak mutiara". Istimewa diam.. Nabi s.a.w. bersabda- "Kawan yang baik lebih baik dari duduk sendiri dan duduk sendirian lebih baik dari kawan yang jahat dan mengutarakan kebaikkan lebih baik dari diam dan diam lebih baik dari berkata tidak baik". Jika Allah kasih ..Rasulullah s.a.w. bersabda- "Sesungguhnya jika Allah berkehendak kebaikkan terhadap hambanya maka dijadikan dosa dosa terbayang diruang mata hambanya dan jika menghendaki binasanya maka dilupakan akan dosa dosanya". Jangan kau lihat kecilnya dosa tetapi perhatikan kepada siapa engkau berdosa itu. Berkasih sayang- "Kamu lihat orang yang beriman itu dalam saling kasih mengasehi.. saling cinta menyintai dan saling tolong menolong seperti sebatang tubuh. Kalau salah satu anggota terkena penyakit.. seluruh batang tubuh ikut menderita tidak dapat tidur dan menderita panas". Dengan sikap yang ramah segala urusan menjadi mudah dan indah. Kata kata hikmah- "Kemenangan diperolehi dengan berfikir secara mendalam dan benar. Fikiran benar ialah dengan menyimpan sebaik baik segala rahsia". Ambillah hikmah dimana pun ia berada. Adakalanya hikmah bersemayam dihati sesaorang munafik namun ia akan gelisah dan tak akan berdiam diri hingga berhasil keluar dan bergabung dengan kawan kawannya didalam dada si mukmin". Kita dapat mengubati penyakit fizik dengan ubat ubatan satu satunya ubat untuk kesepian keputus asaan dan hilangnya harapan adalah kasih. Banyak didunia ini yang mati kerana kurang makan tapi lebih banyak yang mati kerana haus kasih sayang. KITA DAPAT MENGUBATI PENYAKIT FIZIK DENGAN: "Kegagalan hanyalah kesempatan untuk memulai lagi dengan lebih cergas" "Perbuatan yang ingin kau alami janganlah kau lakukan kepada orang lain" "Jangan ada diantara kamu memperlakukan saudaranya dengan cara yang ia sendiri tidak ingin mengalami". Kesabaran ada dua macam- Sabar atas sesuatu yang tidak kau ingini dan kesabaran menahan diri dari sesuatu yang kau ingini. Lidah orang berakal berada dibelakang hatinya dan hati orang bodoh berada dibelakang lidahnya. Bila kau berniat memutuskan hubungan dengan seorang kawan.. tinggalkan kepadanya kenangan manis dirimu yang kelak akan membuka jalan kembali kepadamu di suatu saat.. jika sewaktu waktu ia ingin menjalin lagi hubungan denganmu. Barang siapa yang menempatkan dirinya di tempat tempat yang mencurigakan.. janganlah ia menyalahkan orang lain yang berburuk sangka kepadanya. Kesusahan dalam hidup ini laksana musim dingin ..basah dan lembab .tidak disukai olih manusia dan haiwan tetapi sesudah musim sejuk tumbuh pula .. bunga bunga yang harum dan buah yang subur. Adakalanya dalam hidup ini kita terpaksa berkorban untuk membahagiakan orang lain ..bulan takkan menyinarkan cahayanya di malam hari jika ianya tidak membakar dirinya di siang hari. Curahkan sedikit kebaikkan dan pasti kita akan merasai nikmatnya. Ketika iman sudah menghias hati dan kelazatannya mula dikecapi semua ujian dan tribulasi tidak akan menggugat diri. Kesuyian.. kesedihan dan kekecewaan akan berganti dengan keyakinan dan kesykuran kerana merasakan bahawa Allah masih sayangkannya. [...] checkFull("post-" + "3532367868994767301");

aku bahagia hidup dengan mu...

salam..
ermmm malam ni planing ngen amily nak lepak2 kat pantai..makan2 kat pantai..sesambil kumpul ramai2..umi masak nasi goreng..ngen oreng kopok jer..lps solat magrib kitaorang gi ahhhh
yg lelain dr petan agi..dah pergi ader yg ...memancing..ermm umi nyer tugas buat nasi goreng terpaksa aahh..lewat sikt ermmmm.
.
.
.
ader rezeki umur panjang ketemu lagi yer...salam...

jalan2 hari minggu

permandangan laut yg terbentang indah di waktu pagi.sungguh cantik
ASSALAMUALAIKUM....ERMM HARI NI JUMAAT
sementara tunggu abah balik solat jumaat umi...cam biasa...memasak..sambil berblog..heheheh...ermmm umi duk asyik2 baca renungan...dr blog sahabat yg banyak membantu umi..menyelesaikan masalah....
abah tengah snap gambar ikan,....tak tau ikan apa?
umi tengah....tanam separuh kaki...ringan rasenyer..ermm
nak citer pasal hari ini....kul 7 .30 ..selesai siap2 pagi...ermmm abah ajak umi ke pantai..di sebab kan..umi selalu jer duk merintih..hehehe nak lah kurannng kanberat nyer badan huhuhuhu...abah ajak jalan2 ...nak kata joging..heheheh tak kut jalan2 jer..kebetulan alya kat umah tok..maka kami berdua jer lah..
ermmm best sgt sedut udara segar..dekat jer pantai ngen umah umi....umi duk dekat jer pagar airport..bila kapal terbang nak turun....umi leh nampak dr bawah heheheh
jadi umi ke pantai airport....
kalau sesapa ak makan sotong ker..udang celop tepung ker...dan nak menyaksikan....lapangan terbang yg di tambat dalam laut tu..mai aah kat umah umi ni...ermmmm...tapi malu gak...kalau ader 2 org datang..mesti akan mnyaksikan heheh fenomena luar biasa..yg bukan tersergan indah..tapi...terjunam jatuh....ermm apayer..
satadium runtuh...nauzubillah..
singgah pasar jap...beli makanan untuk bekpes..abah nasi himpit umi lak nasi air kegemaran huhuhuhu
heheheh
syoknyer bekpes..sambil dgr online...tuan guru haji hadi..dr rusila alhamdulillah.....seribu rahmat syukur...tuhan bg kita luangkan masa untuk berilmu dan beramal...jangan lupa..hari akhrat...ingat mati selalu pesan abah..insyallah..aminnn
ok..lps dukgali2 pasir....tanam kaki jer...berat sgt...tetiba mentari muncul..ermm tanda nyer kene balik aahh tu....ermm singgah pasar pagi jap.biasa aah,,,cari makn...cuci 2 mater heheh
kul 9 adik call nak ajak ke..taman tamadun islam..TTC...nak cek mata kat permata hijrah kui kui kui
cuaca tengah panas terik,,padah baru jer kul 11 kut huhuhuhu ermmm banyak gaklah perabis duit kat sana...adik umi..ermm tak sangka gak ekkk...cepat jer terkene gdaan..ermmm sampai scrub muka..pun terpesona gak kua kua kua... happynyer bila dapat belom dr tm..ermmmm tenggok muker alya yg poyo jer sebelum..abah beli kan apa2 untuk dia..ermmm lepas jer beli baru lah senyum manjangg ermmm
ermmm toner unuk ummi hehehhe abah beli...permata hijrah tu,,semburan untuk mata..ngen herba...tongkat ali rm 25 herb akar kayu rm 30 hinggit
katali nooo

SURAH AL-KAHFI

TERIMA KASIH TUAN BLOG KERANA SUDI KONGSI..ILMU YG BERMANFAAT
Mari Berkempen Membaca 10 Ayat Pertama Surah al-Kahfi Semenjak sebulan dua ini, lebih-lebih lagi apabila filem 2010 ditayangkan di pawagam (filem yg tidak pernah penulis saksikan kerana penulis sudah lama tidak menonton wayang mahupun menonton drama), setiap wargakota, pekan dan juga kampong kita hari ini mungkin teringat kepada peristiwa akhir zaman. Namun siapakah yang akan ingat untuk bersiap sedia menghadapinya. Orang barat yang ada harta berlumba-lumba menempah tiket mahu ke angkasa. Orang yang biasa pula mungkin akan cuba sedaya upaya mengumpul dana. Ya betul, kita sudah berada di akhir zaman. Namun kita tidak tahu bila waktunya. Oleh itu kita perlu merasa takut pada hari kiamat. Kebanyakan kita, termasuk ulama mungkin berkata, “oh kiamat lama lagi, kerana masih ada orang yang mengatakan “La Ilaha Illa Allah”” Namun adakah ucapan yang dinyatakan itu betul? Jika betul mari kita uji. Sudikah tuan berjihad dan mati syahid di jalan Allah? Kalau tuan tidak sudi, bereti mungkin tuan gagal. Banyak juga orang berkata “Imam Mahdi belum muncul, Dajjal dan Nabi Isa juga belum timbul” Kenyataan penulis selepas ini bukan memutus harapan, tapi mengharap dan meminta agar tuan-tuan turut sama-sama berfikir dan menimbang sambil bertanya “betulkah kiamat lambat lagi?”. Sebelum itu penulis menyusun jari sepuloh memohon maaf. Mungkin perkiraan penulis ini ada benarnya dan mungkin tidak. Kerana Imam mahdi yang kita tunggu tunggu, mungkin sudah lama meninggal dunia. Allahu ‘A’lam. Bahkan zaman Nabi Isa dan Dajjal mungkin sudah berlalu atau mungkin kita sedang hadapi ketika ini. Bukti-buktinya antara ada dan tidak. Dalam sebuah riwayat hadis mengatakan bahawa antara tugas Nabi Isa di akhir zaman ialah membunuh babi-babi. Dalam laman blog Rahsia-rahsia besar dalam al-Qur’an, penulis telahpun menarik berita-berita dunia mengenai perkembangan swine fever. Dari berita-berita tersebut, penulis dapati memang amat terlalu banyak sekali babi-babi yang dibunuh kerana angkara demam babi ini. Antara tugas Nabi Isa ialah, menghancurkan salib-salib. Pada pendapat penulis, menghancurkan salib-salib ialah dengan mengajak semua umat kristian memeluk Islam. Ketika ini kita telah melihat bahawa begitu ramai masyarakat barat, termasuk rakyat Amerika yang telah memeluk agama Islam. Berapa ramaikah orang yang akan percaya pada masa ini, jika Nabi Isa itu betul-betul ada dan ciri-cirinya menepati seperti yang disebut dalam hadis-hadis Nabi Muhammad saw. Pada pendapat penulis, walaupun Nabi Isa a.s. tidak menonjolkan dirinya pada masa ini atau tidak menonjolkan dirinya sama sekali. Kiamat pasti akan tetap berlaku mengikut masa yang ditetapkan Allah swt. Mengenai dengan dajjal pula, hampir semua umat Islam ketika ini percaya bahawa Amerika itu ialah Dajjal yang sebenarnya. Ia memang telah zahir di antara Iraq dan Syam. Kerana umat Islam baru tahu bahawa mereka sememangnya menipu setelah mereka menyerang Iraq. Dari bentuk muka buminya juga kita telah tahu bahawa ada tertulis perkataan Kaf Fa Ra di benua Amerika dari utara ke barat dan dari barat ke selatan. Bahkan Amerika Selatan pula berbentuk seperti buah anggur. Jika Amerika utara adalah mata sebelah kanan dan Amerika Selatan adalah mata kiri, maka Mata kiri Amerika Selatan adalah mata yang tersambul keluar dari garis posisi asalnya. Oleh itu kita tidak boleh terlalu berharap bahawa kiamat akan terjadi lama lagi atau terlalu takut kepadanya sehingga segala pekerjaan kita terbengkalai. Namun kita juga mesti berusaha sedaya upaya, semampu-mampu yang maksima dan berdoa habis-habisan sepenuh hati agar kita jangan sampai terupa ataupun lalai. Di antara ketakutan yang patut dirasai, di antara usaha yang perlu kita lakukan dan di antara doa yang perlu kita tanai setiap hari ialah, takut pada dajjal, usaha menghindarkan dajjal dan doa agar jangan terperdaya dengan firnah dajjal. Dalam seri yang lepas, kita telah membincangkan bagaimana Nabi Muhammad saw menyuruh kita untuk bersembunyi di bukit-bukit untuk mengelakkan fitnah dajjal. Jika kita menjumpainya juga maka hendaklah kita membacakan padanya 10 ayat pertama surah al-Kahfi. Namun siapakah di antara kita yang sanggup dan mampu untuk tinggal di hutan, dibukit atau di hujung dunia? Oleh pilihan yang kedua ialah kita perlu menghadapi dajjal dengan bacaan 10 ayat pertama surah al-Kahfi ini dengan segala kemampuan yang kita boleh lakukan. Kita telah membincangkan bahawa kita perlu memahami 10 ayat pertama itu dengan baik dan seterusnya memberikan kefahamannya kepada tentera-tentera dajjal. Namun sampai manakah amalan membaca 10 ayat pertama surah al-Kahfi ini kita amalkan? Adakah kita akan membacakannya kepada setiap orang bukan Islam sahaja? Tuan-tuan, pada hemat penulis, sesiapa sahaja yang mengutamakan urusan dunia lebih daripada urusan akhirat, siapa yang mengagungkan system barat lebih baik dari system Allah adalah orang-orang yang mungkin sudah terperdaya pada fitnah dajjal. Kita lihatlah undang-undang Negara sekarang, adakah kita memakai undang-undang Islam atau undang-undang dajjal. Kita lihat system pentadbiran, system pendidikan, malah hampir semua system dan amalan kita mengikut system dajjal. Namun siapakah yang berani dan mahu mengubah segala system yang ada. Oleh itu kita semua sebenarnya telah lama berada dalam genggaman Dajjal. Lalu untuk mengatasi masalah yang amat berat ini, maka marilah sama-sama kita gunakan petua yang telah di ajarkan oleh Nabi Muhammad saw ini agar kita ajak semua orang untuk berkempen untuk membaca dan membacakan dan memberikan kefahaman erti 10 ayat pertama surah al-Kahfi pada siapa sahaja. Tuan-tuan yang amat penulis hormati dan sayangi, ajakan penulis ini bukanlah ajakan selamba ataupun sambil lewa. Namun ajakan ini adalah ajakan sepenuh hati dan segenap jiwa. Malah ajakan ini penulis mulakan dulu pada diri penulis dan keluarga penulis. Marilah kita baca setiap hari, kita terjemahkan dan ajak setiap orang membacanya. Kita paparkan di TV, kita siarkan di radio, kita buat poster dan pampang di seluruh Negara. Kita buat pamphlet dan edarkan di airport, di pelabuhan, di stesyen bas dan stesyen kerita api. Kita buat seminar, bengkel, forum, ceramah, kuliah, lagu-lagu nasyid dan dakwah. Kita buat soalan dalam quiz hijrah. Kita jadikan sebagai salah satu kokurikulum, atau sebahagian dari mata pelajaran anak-anak di sekolah. Sebahagian dari maklumat dalam BTN atau dalam bengkel asas dakwah dan sebagainya dan sebagainya. Mudah-mudahan usaha ini akan membawa berkat dan mudah-mudahan dengan adanya usaha ini, kita semua akan selamat dunia akhirat. Dan dengan adanya usaha-usaha ini, seluruh umat kristian akan menjadi mukmin. Bahkan kita semua umat Islam tidak akan tertipu lagi dengan pesona dan tipu muslihat Dajjal. Amin ya Rabbal ‘A’lamin.

SURAH AL-KAHFI

TERIMA KASIH TUAN BLOG KERANA SUDI KONGSI..ILMU YG BERMANFAAT
Semenjak sebulan dua ini, lebih-lebih lagi apabila filem 2010 ditayangkan di pawagam (filem yg tidak pernah penulis saksikan kerana penulis sudah lama tidak menonton wayang mahupun menonton drama), setiap wargakota, pekan dan juga kampong kita hari ini mungkin teringat kepada peristiwa akhir zaman. Namun siapakah yang akan ingat untuk bersiap sedia menghadapinya.
Orang barat yang ada harta berlumba-lumba menempah tiket mahu ke angkasa. Orang yang biasa pula mungkin akan cuba sedaya upaya mengumpul dana. Ya betul, kita sudah berada di akhir zaman. Namun kita tidak tahu bila waktunya. Oleh itu kita perlu merasa takut pada hari kiamat.
Kebanyakan kita, termasuk ulama mungkin berkata, “oh kiamat lama lagi, kerana masih ada orang yang mengatakan “La Ilaha Illa Allah”” Namun adakah ucapan yang dinyatakan itu betul? Jika betul mari kita uji. Sudikah tuan berjihad dan mati syahid di jalan Allah? Kalau tuan tidak sudi, bereti mungkin tuan gagal.
Banyak juga orang berkata “Imam Mahdi belum muncul, Dajjal dan Nabi Isa juga belum timbul” Kenyataan penulis selepas ini bukan memutus harapan, tapi mengharap dan meminta agar tuan-tuan turut sama-sama berfikir dan menimbang sambil bertanya “betulkah kiamat lambat lagi?”.
Sebelum itu penulis menyusun jari sepuloh memohon maaf. Mungkin perkiraan penulis ini ada benarnya dan mungkin tidak. Kerana Imam mahdi yang kita tunggu tunggu, mungkin sudah lama meninggal dunia. Allahu ‘A’lam. Bahkan zaman Nabi Isa dan Dajjal mungkin sudah berlalu atau mungkin kita sedang hadapi ketika ini. Bukti-buktinya antara ada dan tidak.
Dalam sebuah riwayat hadis mengatakan bahawa antara tugas Nabi Isa di akhir zaman ialah membunuh babi-babi. Dalam laman blog Rahsia-rahsia besar dalam al-Qur’an, penulis telahpun menarik berita-berita dunia mengenai perkembangan swine fever. Dari berita-berita tersebut, penulis dapati memang amat terlalu banyak sekali babi-babi yang dibunuh kerana angkara demam babi ini.
Antara tugas Nabi Isa ialah, menghancurkan salib-salib. Pada pendapat penulis, menghancurkan salib-salib ialah dengan mengajak semua umat kristian memeluk Islam. Ketika ini kita telah melihat bahawa begitu ramai masyarakat barat, termasuk rakyat Amerika yang telah memeluk agama Islam.
Berapa ramaikah orang yang akan percaya pada masa ini, jika Nabi Isa itu betul-betul ada dan ciri-cirinya menepati seperti yang disebut dalam hadis-hadis Nabi Muhammad saw. Pada pendapat penulis, walaupun Nabi Isa a.s. tidak menonjolkan dirinya pada masa ini atau tidak menonjolkan dirinya sama sekali. Kiamat pasti akan tetap berlaku mengikut masa yang ditetapkan Allah swt.
Mengenai dengan dajjal pula, hampir semua umat Islam ketika ini percaya bahawa Amerika itu ialah Dajjal yang sebenarnya. Ia memang telah zahir di antara Iraq dan Syam. Kerana umat Islam baru tahu bahawa mereka sememangnya menipu setelah mereka menyerang Iraq. Dari bentuk muka buminya juga kita telah tahu bahawa ada tertulis perkataan Kaf Fa Ra di benua Amerika dari utara ke barat dan dari barat ke selatan. Bahkan Amerika Selatan pula berbentuk seperti buah anggur. Jika Amerika utara adalah mata sebelah kanan dan Amerika Selatan adalah mata kiri, maka Mata kiri Amerika Selatan adalah mata yang tersambul keluar dari garis posisi asalnya.
Oleh itu kita tidak boleh terlalu berharap bahawa kiamat akan terjadi lama lagi atau terlalu takut kepadanya sehingga segala pekerjaan kita terbengkalai.
Namun kita juga mesti berusaha sedaya upaya, semampu-mampu yang maksima dan berdoa habis-habisan sepenuh hati agar kita jangan sampai terupa ataupun lalai.
Di antara ketakutan yang patut dirasai, di antara usaha yang perlu kita lakukan dan di antara doa yang perlu kita tanai setiap hari ialah, takut pada dajjal, usaha menghindarkan dajjal dan doa agar jangan terperdaya dengan firnah dajjal.
Dalam seri yang lepas, kita telah membincangkan bagaimana Nabi Muhammad saw menyuruh kita untuk bersembunyi di bukit-bukit untuk mengelakkan fitnah dajjal. Jika kita menjumpainya juga maka hendaklah kita membacakan padanya 10 ayat pertama surah al-Kahfi. Namun siapakah di antara kita yang sanggup dan mampu untuk tinggal di hutan, dibukit atau di hujung dunia?
Oleh pilihan yang kedua ialah kita perlu menghadapi dajjal dengan bacaan 10 ayat pertama surah al-Kahfi ini dengan segala kemampuan yang kita boleh lakukan.
Kita telah membincangkan bahawa kita perlu memahami 10 ayat pertama itu dengan baik dan seterusnya memberikan kefahamannya kepada tentera-tentera dajjal. Namun sampai manakah
amalan membaca 10 ayat pertama surah al-Kahfi ini kita amalkan? Adakah kita akan membacakannya kepada setiap orang bukan Islam sahaja? Tuan-tuan, pada hemat penulis, sesiapa sahaja yang mengutamakan urusan dunia lebih daripada urusan akhirat, siapa yang mengagungkan system barat lebih baik dari system Allah adalah orang-orang yang
mungkin sudah terperdaya pada fitnah dajjal. Kita lihatlah undang-undang Negara sekarang, adakah kita memakai undang-undang Islam atau undang-undang dajjal. Kita lihat system pentadbiran, system pendidikan, malah hampir semua system dan amalan kita mengikut system dajjal.
Namun siapakah yang berani dan mahu mengubah segala system yang ada. Oleh itu kita semua sebenarnya telah lama berada dalam genggaman Dajjal. Lalu untuk mengatasi masalah yang amat berat ini, maka marilah sama-sama kita gunakan petua yang telah di ajarkan oleh Nabi Muhammad saw ini agar kita ajak semua orang untuk berkempen untuk membaca dan membacakan dan memberikan kefahaman erti 10 ayat pertama surah al-Kahfi pada siapa sahaja.
Tuan-tuan yang amat penulis hormati dan sayangi, ajakan penulis ini bukanlah ajakan selamba ataupun sambil lewa. Namun ajakan ini adalah ajakan sepenuh hati dan segenap jiwa. Malah ajakan ini penulis mulakan dulu pada diri penulis dan keluarga penulis.
Marilah kita baca setiap hari, kita terjemahkan dan ajak setiap orang membacanya. Kita paparkan di TV, kita siarkan di radio, kita buat poster dan pampang di seluruh Negara. Kita buat pamphlet dan edarkan di airport, di pelabuhan, di stesyen bas dan stesyen kerita api. Kita buat seminar, bengkel, forum, ceramah, kuliah, lagu-lagu nasyid dan dakwah. Kita buat soalan dalam quiz hijrah. Kita jadikan sebagai salah satu kokurikulum, atau sebahagian dari mata pelajaran anak-anak di sekolah. Sebahagian dari maklumat dalam BTN atau dalam bengkel asas dakwah dan sebagainya dan sebagainya. Mudah-mudahan usaha ini akan membawa berkat dan mudah-mudahan dengan adanya usaha ini, kita semua akan selamat dunia akhirat. Dan dengan adanya usaha-usaha ini, seluruh umat kristian akan menjadi mukmin. Bahkan kita semua umat Islam tidak akan tertipu lagi dengan pesona dan tipu muslihat Dajjal. Amin ya Rabbal ‘A’lamin.

jom joint blog..menimba ilmu...http://resepirahsiaku3.blogspot.com/

salam untuk kekawan umi..jom ramai joint blog..ermm dah lah dapat ilmu pengetahuan banyak..tu....ermm dapat lagi pemenang top ten..malunyer...untuk kekawan jomlah manfaat kan ina..untuk bekal kita....insyallah usaha tuan punya blog..akan mendapat berkat hingga akhir hayat dunia dan akhirat,,,,,,
ermmm malu lak nak umum kan....bukan nak hadiah nyer tapi...nak ilmu nyer hehehh..sambil2 dapat..heheh menambahkan rezeki lagi heheheh terima kasih banyak2 pada tuan umah yer...smoga Allah permurahkan...dan rahmat tuan punya blog ni hu

seronoknyer..bila dia sentiasa di samping heheheh

Assalamualaikum...ermm selamat malam....hari ni khamis..mlm jumaat..ermm liya takder dia tido umah tok..kebetulan hari minggu..jumaat ni..ramailah sepupu dia..tido umah tok..ermm ptg tadi gi umah bonda...ermm abang n kakak dr paka balik alya lak apalagi..ermm happy lah tu...
kul 6 abah ajak umi ke balai bomba nak hantar komputer yg abah baiki..nak hantar ke kawan dia..ermm selesai urusan abah ajak umi ke warong mee sop..ermm berselera umi..order nasi air..abah lak,,beehun campor kwee tiow sup..ermm alya lak tak joint heheheh
berdua jer lah...
...............................
malam ni umi ngen abah jer,,,,,,heheheheheh
esok ader program nak ke masjid kristal..jadi ke..umi lom tahu..jika di izin Allah insyallah umi nak je kesana..nak joint kakak n ank 2 buah

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...