Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Isnin, Februari 15, 2010

takdir Allah tentukan....

assalamualaikum....hari ni abah kijer siang...kul 9 pagi tadi adik call nak ajak rombongan hantar pengantin pompuan ke umah pengantin lelaki..kat merchang...marang..terengganu jer..emmmm..call abang mintak kebenaran..abah cakap pergilah...ermmm..dah confirm..kul 9.30 umi pun turun...ke umah bonda berkumpul kat sana..ermmm..dalam berjalanan..konvo lebih kurang 13 buah kenderaan...ermmm..malang tak berbau...ermm triton yg adik umi bawak..cuba....break...kerana..kereta dihadapan break emergency...alhamdullah...tuhan sisih...dr kereta depan..adik mengelak..ke bahu jalan...ermm syukur... tapi apakan daya..kereta bahagian belakang..telnggar bontok...triton..adik..ermmm fuyoo kereta baru dah di cium..deq orang ..alhamdulillah kami..takder apa2..tapi semua nyer cemas..sebab...semua kereta...break emergency.....tapi terkene..gak...kereta..di bahagian belakang..teruk gaklah...iswara..yang di pandu anak sepupu..remuk teruk bahagian depan..tu..cuma...dlam kedaan slow..jer kalau laju..entahlah...mendengar..dentuman kuat di belakang./.umi rasekan..satu fobia..gaklah..ermmmmmmmmmmm alhamdullilah Allah selamat kan kami... .....teruskan perjalanan kerumah pengantin..dlam kedaan...kurang selesa..ermm selesai mkn...kami pulang...ermm duduk berbual ngen family.,..abag2 ..dan kul 6 ptg umi pun pulang..call abang citer..terkejut gak lah abang..ermm syukur takder apa2... ...........

Apam Comel Inti Kelapa

Resepi dari MyResepi.com

Bahan-bahan:
3 biji telur - dari peti sejuk
275 gm tepung gandum/tepung kek
220 gm gula halus
150 gm susu segar/UHT
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete

Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk.
2. Pukul dengan menggunakan mixer pada kelajuan maxima selama 6-8 min.
3. Bahagikan kepada beberapa mangkuk & titiskan pewarna mengikut citarasa.
4. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag ( atau beg plastik yang bersih).
5. Pipe kan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yg telah disusun didalam acuan.
6. Masukkan inti kelapa.
7. Pipekan lagi adunan yg berlainan warna sehingga 3/4 penuh.
8. Kukus didalam kukusan yg telah dipanaskan selama 10-15 min.

Bahan Inti Kelapa:
Kelapa parut
Gula merah
1 sudu teh tepung jagung - dibancuh dengan 1 sudu besar air
2 helai daun pandan - pintal

Cara Membuat Inti Kelapa:
1. Campurkan semua bahan dan masak diatas api kecil sehingga kering/masak.
2. Untuk memudahkan, inti boleh disediakan terlebih dulu dan bulat2kan.

Notes: Inti kelapa boleh di ganti dengan apa2 perisa filling atau jem.



renungan ,,DEKAT-DEKAT, LAMA-LAMA MELEKAT.............http://yaneyms.blogspot.com/

Melihat wajah si bayi ini, apa perasaan kita ?..: Hasil perlakuan apakah anak-anak ini dibuang? Jika ia hasil hubungan biologi yang diikat dengan si lelaki melafazkan aqad, dengan berwalikan si ayah perempuan, apakah si bayi ini akan terbuang sebegitu rupa. Bayi-bayi ini hasil zina, boleh jadi hasil seks haram secara paksa (rogol), boleh jadi hasil rogol dengan rela (contohnya zina dengan gadis bawah umur, atau dirogol oleh teman lelaki ketika 'dating'). Ia hasil zina. Tetapi zina tidak berlaku tiba-tiba. Tiada manusia yang ternampak perempuan di pasaraya, akan mengajak si perempuan itu berzina di pasaraya tersebut. Zina bermula dengan mata, tidak menundukkan pandangan, lalu perasaan ghairah menyelubungi jiwa.Selepas mata memainkan fungsinya, jiwa mula memberontak, salam perkenalan dijalinkan. Maka mulut mula berkata-kata, tanya khabar melalui telefon, sms, emel dan lain-lain. Mula melafazkan kata cinta, rindu yang hanya layak dilafazkan kepada isteri/suami kita. Si ibu bapa boleh jadi mengetahui, melihat si anak bergayut di telefon, sibuk ber 'sms' sambil tersenyum sendirian.Boleh jadi ibu bapa yang lebih terbuka, si anak dara berkongsi cerita, bahawa dia sudah berpunya.Si lelaki datang ke rumah, meminta izin membawa si gadis keluar berjalan-jalan, boleh jadi ke perpustakaan agaknya. Si ibu tersenyum bangga, anak dara ku sudah besar, tidak mengapa, si teruna tadi baik orangnya, jika tidak, masakan dia meminta izin membawa keluar anak daranya. Maka keluarlah mereka berdua, naik motosikal kapcai barangkali, naik bas boleh jadi, kalau kaya sedikit naik kereta.Habis belajar singgah minum di kedai, berjalan-jalan, ke pesta buku katanya. Jalan-jalan, tangan mula berfungsi, mula-mula katanya tak sengaja, lepas tu berulang pula. Si ibu dan bapa tiada rasa terhina, anak daranya bukan buat apa-apa. Hanya ke perpustakaan dengan teruna, bukannya mereka berzina.Ibu bapa merasa bangga lihat keindahan anak daranya, sudah dewasa rupanya si dara itu.Tiada risau, kerana mereka bukan berzina, hanya study bersama sahaja.Lalu pulang si anak dara, muntah-muntah, si ibu merasa hairan. Si anak mula teruja, kenapa haidnya tidak kunjung tiba. Lalu dibawa ke klinik, si doktor berkata, tahniah, si dara puan sudah 2 bulan kandungannya. Rupanya si dara tiada lagi daranya. Bukan hilang daranya kerana terjatuh basikal, atau koyak kerana lasak memanjat pokok rambutan. Hilang daranya dikerjakan si teruna yang si ibu dan bapa sangat percaya. Itulah teruna yang baik di mata mereka. Kecewa si ibu dan bapa. Si dara menconteng arang ke wajah mereka. Bertebaran mencari si teruna untuk melunaskan tanggungjawabnya. Entah si teruna yang baik itu, sedang menunggang motosikal, menjeling anak-anak dara yang lain, dan berjumpa si ibu dan bapa dara yang lain untuk diheret si dara itu ke hulu ke hilir. Wajah si ibu dan bapa terconteng dek arang. Si dara terbuang, sudahlah nasib dikandung badan, kandungan membesar, berat dan sarat, si ibu dan bapa pula kecewa dan hiba. Lalu dihalau si dara. Si ibu dan bapa cuba memadamkan arang yang menconteng wajahnya. Mereka barangkali lupa, merekalah yang memberikan arang kepada si dara untuk diconteng di wajah mereka. fIKIR-FIKIR, RENUNG-RENUNG DAN AWASI ANAK-ANAK KITA......

Kek Coklat Kukus

Bahan-Bahannya :-)
1 3/4 cawan tepung gandum*
1 cawan serbuk koko*
1 1/2 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*(*disatukan, gaul dan diayak)
1 3/4 cawan gula halus
3 biji telur gred A
1 cawan minyak jagung/sayur
1 camca teh esen vanilla
200 ml susu cair*
1 cawan air panas*
1 camca teh nescafe*(*disatukan dan kacau hingga sebati)
Cara membuatnya :-)
Dalam mixing bowl, masukkan bahan diayak dan gula halus. Gaul hingga rata. Masukkan telur satu persatu dan putar. Tuang bancuhan susu perlahan2 sambil terus memutar hingga sebati.
Putar hingga gula hancur dan adunan kembang. Kemudian masukkan minyak jagung/sayur dan juga esen vanilla. Gaul rata. Tuang dalam tin berukuran 10 inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak.
Kukus atas air mendidih selama 1 jam. Sejukkan kek sebelum dihidangkan, kalau suka boleh dituang ganache dan dihias dengan ceri.
CATATAN MAT GEBU :- Balut penutup kukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan air menitik atas permukaan kek. Gunakan api sederhana semasa mengukus.

Kek Coklat





Kek coklat tanpa butter

http://www.myresipi.com/top/detail/1

Bahan-bahan ( saiz 20 cm )
2 biji telur
1 cawan minyak masak
1 cawan gula pasir
1 cawan gula perang
Bahan A
1 sudu kecil vanila
1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
Bahan B
2 sudu kecil sodium bicarbonate
1 sudu kecil baking powder
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
==============================
** Topping **
1/2 cawan koko van hauten
1/2 cawan susu pekat
1 sudu besar minyak masak
Cara-cara
Pukul telur hingga kembang
Masukkan gula dan pukul lagi
Kemudian masukkan minyak masak
Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...taruk je atas kek yg dah sejuk
Tag

assalamualaikum....selamat pagi

assalamaualaikum...selamat pagi n good morning....cewahhh,hari ni abah kijer siang....umi buat bekpes..nasi goreng jer,abah bawak bekal jer hari ni...ermm hasil tangan isteri di selit doa2 kit semoga suami sayang kito jah huhuhuhu.
.
.
.
.
.,
tul kan kan kan...hasil air tangan lagi lah.....berkat...untukl anak baca jer surah...(alam-nasrah)
...
untuk suami lak..baca surah apa tah lupa..tapi....(ayat dia ingat aaahhh)
_
-
-
-
nanti umi cari yer...
tadi abah mintak umi gi beli wiskes untuk kucing kesayangan tu....fuyooo...rm 10 hinggit seminggu...makanan dia...memilih lak tu...nak wiskes...ermm tokleh nak salah kan kucing2 tu...sebab umi jarang bagi dia makan nasi....gaul ikan lah..cian binatang2 tu kan kan kan..tuan dia sedap2 makan nasi,kucing2 tu...duk mengekor jer tuan dia heheheheh
.
.
.
.
maaf lah si kucing..
bila duk fikir2 banyak lagi kijer umi ni....jahit kusyen tak siap agi,,baju anak2 sedara lom buat agi...baju kakak ipar pun lom siap agi...ermmmm...moaad tak datang2..lps sakit kaki bengkak hari tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
kenapa lah..umi nihhhh.
suker tangguh2 kijer ermmmmmm
.
.
.
.
.
 
 



Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...