Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Ahad, Februari 14, 2010

imbas kembali saat itu

http://buletinonline.blogspot.com/2009/07/presiden-pas-ziarah-anggota-bomba.html

17 Julai 2009

Presiden PAS ziarah anggota bomba kemalangan


KUALA TERENGGANU; 17 Julai (Hrkh)- Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang melakukan lawatan menziarahi anggota bomba yang terlibat dengan kemalangan di Felda Belara, Setiu, 14 Julai 2009 lalu.

Beliau ditemani oleh Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Terengganu, Ustaz Abu Bakar Abdullah di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Sebelum itu, dua Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Dato’ Abu Bakar Chik dan Haji Mohd Abdul Wahid Endut juga ditemani oleh Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah turut berbuat demikian.

Dalam kejadian ‘malang’ itu berlaku berhampiran lading kelapa sawit kira-kira pukul 5.50 petang yang mengakibatkan empat dari lapan anggota bomba tersebut cedera parah.

Harakah dimaklumkan kesemua anggota bomba terbabit dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu yang dalam perjalanan ke Sungai Tong, Setiu bagi menyelamatkan satu mangsa kemalangan lain.

Sehubungan itu, PAS Terengganu merakamkan ucapan takziah serta mendoakan kesejahteraan kepada semua anggota terbabit.

Ustaz Abu Bakar berkata PAS Terengganu turut melahirkan rasa dukacita dengan kejadian yang berlaku serta merakamkan ucapan takziah.

Namun begitu, katanya semua itu merupakan takdir dan orang Islam dikehendaki bersabar serta mendoakan keselamatan.

“Ya, PAS negeri Terengganu mengucapkan takziah kepada semua keluarga mangsa kemalangan dan mendoakan keselamatan dan kesejahteraan,” ujarnya.

Menurutnya, jasa serta pengorbanan anggota bomba sangat besar dan wajar dihargai oleh semua pihak.



sepetang di TTc


salam hari ni..cuti....ermm rayer cina kut kui kui kui..alya ngen abah ader....bekpes pagi ni...umi buat apa yek....lupa lak..keh keh keh
heheh tengah hari umi masak lauk internet keh keh keh..masak ayam....stew..ermmm best gituh...
..
.
hari ni..pagi2 lagi abah dah mula warming up..balik jer kijer pagi tadi...lps bekpes abah mesin rumput..umi lak sambil 2basuh n jemur baju..tolong 2abah sapu2..rumput2 yg telah di mesin...ermmmm ..
,,
nak nyer bg buang2 lemak2 yg duk berkumpul kat badan umi ni..tp taklah banyak peluh sgt..keh keh keh
........lps selesai kijer2 luar umi cam biasa aaah...duk tenung jer....laptop ni heheheheh
duk tenung ..habis tu jeling2 lps tu..baru datang idea..nak menaip...ermmmm.....
ptg kul 4.30 abah ajak ke planetarium...TTC..ingat kan ader pesta buku2 uper2nyer pesta perkahwinan..ermmm..pesta buku ader gak satu gerai jer yg buka...ermm alya duk asyik...pilih buku2 cerita..umi lak..pilih buku2 latihan untuk dia..tapi sayang..buku2 latihan dah tak banyak..last hari ni...jadi tinggak sikit jer agi....
.
.
.
.
 alya lak badmood..nak je suh dia bergambar kat pelamin 2yang tersergan..erm menawan tu...elehh..buat  jual mahal lak dia hari ni.......
takpelah.....umi pun takder mood gak....taklah macam dulu..asyik duk bergambar jer..huhuhuhu..
tolong ambik gambar jer....
tuan sendiri tak masuk gambar pun(sedar diri...tuan dia tak terima gambar heheheeh...sebab buruk jer kalau masuk gambar kua kua kua)
.
.
.
.
.

 
AYAM... BAKAR MADU






Bahan-bahannya

4 ekor ayam spring chicken



Bahan untuk dikisar

2 sudu besar serbuk cili

2 sudu besar serbuk ketumbar

1 ½ sudu teh serbuk jintan halus

2 batang serai

1 inci halia

1 inci kunyit hidup

¼ inci lengkuas

2 ulas bawang putih (besar, jika kecil guna 3 ulas)

1 biji bawang besar

2 sudu besar air limau kasturi

3 sudu besar gula pasir

3 sudu besar gula timbang

3 sudu besar madu

garam secukup rasa

serbuk perasa jika suka

Cara-caranya



Ayam dibersihkan dan dilumur dengan rempah yang telah dikisar. Kemudian ayam diperap selama 30 minit, sebaiknya kalau boleh perap semalaman rasanya rempahnya akan lebih sebati dengan ayam.

Panaskan ketuhar pada suhu 170 – 180’C. Atur ayam yang telah diperap diatas loyang dan boleh anda letak sedikit mentega supaya bila dibakar rasanya lebih sedap. Bakar selama 30 minit atau sehingga ayam tersebut masak. Sedia untuk dihidang.


AYAM KUKUS


Sumber: Smile



Bahan-bahannya

300gm ayam

2 ulas bawang putih (ditumbuk)

1 batang serai (ditumbuk)

sedikit halia (ditumbuk)

sedikit lada sulah

1 sudu besar sos tiram

1 sudu kecil kicap pekat

lobak merah+kacang peas+daun sup+bunga kobis (dipotong kecil)

beberapa cili padi (dipotong)

sedikit air asam jawa (gunakan hanya sedikit air)

garam secukup rasa



Cara-caranya

Campurkan semua bahan kecuali sayur dan cili dan perap ayam semalaman atau 3-4 jam.

Kukus ayam yg sudah diperap ini dlm kukusan.

Apabila hampir masak, masukkan sayur dan cili.



Nota: Semasa mengukus, ayam akan mengeluarkan air dan minyaknya sendiri seterusnya menghasilkan sedikit kuah.


ingat akan mati



“ Kerana itu Rasulullah ajar kita supaya sentiasa ingat mati. Sabda Baginda yang bermaksud :



“Perbanyakkanlah mengingati pemutus kelazatan ( iaitu kematian).”



“Ingat mati..kenapa pulak Ummi?” Kak Long bertanya lagi.



“Sebab dengan mengingati mati kita akan jadi mukmin dan muslim yang baik. Ingat mati akan menghalang kita dari berbuat maksiat dan dosa serta mendorong untuk lebih taat kepada-Nya.



Contohnya, orang yang miskin dan susah. Dengan mengingati mati kala kesempitannya itu, akan melapangkan hatinya dari kesusahan yang dihadapi. Bahkan, dia akan jadi tenang dan berusaha lebih kuat untuk memperoleh rezeki dengan jalan yang halal.



Sementara bagi orang yang kaya dan senang pula, dia tidak akan lupa diri dengan kemewahan hidup yang diberikan Allah kepadanya. Sebaliknya, dia sedar bahawa semua itu hanyalah pinjaman ketika hidup di dunia. Lalu dia menjadi orang yang pemurah, suka bersedekah dan menabur hartanya ke jalan yang diredhai Allah.



Kak Long nampakkan..walaupun peringatan daripada Rasulullah SAW itu pendek dan ringkas sahaja, namun padanya terkumpul nasihat yang sangat berguna.”



Kak Long menganggukan kepala dengan senyuman menghiasi wajahnya.



MUHASABAH

Memang benar, kematian akan datang kepada sesiapa tanpa diduga. Bagi mereka yang merindui pertemuan dengan Khaliqnya, kematian bukanlah pemutus bahagia, bahkan ia adalah permulaan kepada kesenangan yang tiada tolok bandingnya di syurga. Amalan soleh yang dilakukan ketika hayat di dunia, menjadi penyambung bahagia di akhirat sana. Kekal tanpa batas masa. Firman-Nya yang bermaksud :



“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang yang memperdaya.” ( Surah Ali Imran ayat 185 )



Dan firman-Nya lagi yang bermaksud :



“(Iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): “Salaamun’alaikum, masuklah kamu ke dalam syurga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan.” ( Surah An Nahl ayat 32 )



Pernah dikisahkan, bagaimana gementarnya ‘Umar bin Abdul ‘Aziz RA, tatkala mengenang dan berfikir tentang kematian. Lantas beliau mengumpulkan para ulama dan cerdik pandai, dan mereka saling memberi peringatan tentang kematian, kedahsyatan hari kiamat dan kecintaan kepada akhirat. Kemudian mereka menangis teresak-esak seolah-olah di hadapan mereka ada jenazah yang menunggu untuk disemadikan.



Alangkah jauhnya keadaan mereka berbanding kebanyakan manusia. Terutama kepada pelaku dosa dan noda. Bagi mereka kematian merupakan suatu ketakutan. Menyebutnya sahaja cukup menghadirkan rasa gerun yang bersangatan. Apa yang diinginkan adalah hidup selamanya di dunia ini, berterusan menyanjung kemungkaran dek hanyut dibuai nafsu yang sentiasa bermaharajalela. Terpedaya dengan pujukan syaitan durjana.



Allah SWT mengingatkan tentang ini menerusi firman-Nya yang bermaksud :



“Dan sekali-kali mereka tidak akan mengingini kematian itu selama-lamanya, karena kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat oleh tangan mereka (sendiri), dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang berbuat aniaya.” ( Surah Al Baqarah ayat 95 )



HARAPAN DARI KEMATIAN

Andai menyedari kematian itu suatu yang pasti, mulailah bergerak untuk menyediakan bekal kemudian hari. Bekalan untuk kehidupan yang abadi di sana nanti.



Mereka yang telah pergi, tidak akan kembali lagi. Hanya kita yang masih menghuni dunia, punya janji dan amanah untuk dipenuhi. Ambillah iktibar dan pengajaran selagi masih ada ruang untuk bernafas dalam kehidupan.



Segala yang ditinggalkan semalam, sudah tersimpan dalam lipatan kenangan. Jauhkan angan-angan yang merosakkan dan kembali menjejaki kenyataan. Sesungguhnya, hidup ini terlalu singkat untuk kita persia-siakan.



Insafilah, walau semalam kita bergelumang kemaksiatan, namun masih ada saat dan hari ini untuk dimanfaatkan. Juga harapan hari esok untuk menjadi mukmin beriman.



Justeru, cukuplah kematian itu sebagai peringatan.



“Maka apabila telah tiba ajal mereka (waktu yang telah ditentukan), tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak pula mereka dapat mendahulukannya.” ( Surah An-Nahl ayat 61 )



Mencari dan terus mencari cinta Ilahi.



Jumpa lagi, InsyaAllah.





Kasih Sayang Allah

Kita selalu beranggapan kasih sayang diantara manusia adalah sangat dalam. Menjadi lumrah kehidupan manusia untuk berkasih sayang dan bercinta. Tetapi ingatlah saudara seagamaku, walau sedalam mana kasih sayang kita kepada manusia dan makhluk yang lain. Ianya tidak dapat menandingi dengan kasih sayang Allah Kepada hambaNYa.

Hakikat sebenarnya, Allah sangat kasihkan hambaNya, cuma hambaNya yang tidak sedar.

Sebagai contoh:

" Jika apa yang kita doakan dikabulkan oleh Allah dengan cepat,
Allah sayangkan kita..
Jika apa yang kita doakan lambat dikabulkan,
bermaksud Allah ingin menguji kesabaran kita..
Jika apa yang kita doakan tidak dikabulkan,
janganlah hampa.
Ini bukan kerana Allah bencikan kita
tetapi Allah ingin berikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kita doakan.."

Allah tidak pernah mengecewakan kita kerana kasih sayang Allah mendahului dari kemurkaanNya. Janganlah sesekali kita buruk sangka terhadap Allah. Begitu hebat sekali kasih sayang Allah kepada hambaNya. Bagaimana pula kasih sayang hambaNya kepada Allah? Adakah kita layak untuk mempertikaikan kasih sayang Allah SWT kepada kita? Sama-sama lah kita renungkan dan fikir-fikirkan...

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...