Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Rabu, Februari 10, 2010

CONTEST AKU DAN DOT..DOT...

c0NtEst ini merupakan n3 dari blog "saBun 0wN SaBuN"
sEkiranya ingiN meNyErtai
siLa daPatkaN MakLumaT laNjut Anda mEneruSi bLog ini
 
http://sabun-owh-sabun.blogspot.com/
 
kali nie nk msk contest cam banner kat bwh nie..

spe nk join klik banner k..
nie la pic yg di pertaruhkan..
******

*****
assalamualaikum...ermmm ini aderlah gambar umi dan dot.dot..dot...ermm ermm saper lagi kalau tak suami ku..
.bergambar kenangan di air terjun sekayu... 
....sayer suker tenggok gambar ni..sebab tertanya-tanya..kenapa dia tilik sayer...ermmm uper-upernyer....tingginyer dia dari sayer yer,,,, 
atau dia tak ikhlas bergambar ngen sayer hahahaha.....sebab muka dia macam mengantuk jer,,,,nanti kita pakat2 guna sabun...Aqura yg di anjur oleh penganjur ni ....setuju???? 
***** 

jom ramai2 join contest nie..pemenang akan memenangi...
 

hadiah mmg menarik..
xcye g sdri blog nie..
..::3 biji sabun "AQURA" - sabun ini memiliki kelebihan tahan mengantuk::..

&

..::sehelai tuala yang bersulamkan nama "pEmEnaNg"::..

=datE LinE c0Ntest : 5 Mac 2010=
mari beramai2 kita join & support this contest
hadiah yg sangat menarik dengan penyertaan yg begitu mudah!..

http://sabun-owh-sabun.blogspot.com/

alhamdulillah nampak comel....rase sedap ke tak ni??

apa yek???
serupa tapi tak sama>>>
hehehehe

10 pagi..lps breakfask ngen nasi..lemak bahagi dua..sebab???nak kurengkan makan....1 gelas...coco cologen..(ccp).hheheheh kembalikan..keremajaan anda cewahh..pomot lagi....

tetiba..jer terbukak pintu hati ini....nak try buat...apam coklat yg umi ambik dr blog kawan gak..ermm dah seminggu tempek kat blog hari ni jer baru terbukak hati...sebab abg ader...tetiba.....tangan ni..mengatal....copy..terus paste kat dokument hehehe..lps tu...umi terus...print jem jem jem....
.
.
pergi dapur.
.
.
.
panggil abang... tolong abang tolong..kui kui..
apa yekkkkk....
tolong ambik kan,,periuk kukusan ekkkkk..nak wak per yek.
.
.
.
suspennnnnnnnnnnnnnn
jem jem jem
terus ambik blender...ermm masuk barang2 .,,abang lak.tolong .masukan air dalam periuk kukusan....lps tu....bukak api keh keh keh...
 
tapi sayang coklat takder....guna milo ajer heheheh
insyallah jadi kut.
 
susun 2 bekas2 lama2 yg tercorok bawah lemari..basuh2 terus...masuk bahan2 yg telah di belen tadi..sekejap jer...ambik masa 8 minit btoi2 tunggu masak..15 minit...jadi nak leh ke makan ni..ambik masa 23 minit tambah lah 10 minit..nak masuk mulut panas2 bah bah bah
meletup kanggggggggggggggggg
 
.
umi sajer jer taruk badan kit biar rase macam kek coklat..memang best.
.
ni sambil tunggu apam masak keh keh keh

...
fuyoooooooooooo naik tinggi nyerr kang turun nanti kangggggggggggggggg sedey lak kui kui kui
.
.
.
.
 ermmm best nyer try satu..lom masak agi....ermm jap 2 agi abah nak ajak gi kat inchi tech..dekat jer ngen umah bonder..ermm nak bawak..lah sikit leh gak bonda ngen adik2 rase kan kan,,,nantiu liya balik nak buat lagi..ngen dia..kelmarin dulu umi buat agar2...atau puding kastad kebetulan sepupu dia datang..dapat lah bawak balik..pagi tadi ngen kelmarin..duk bawak 3 tuperware sekali..katanyer nak bg kat cikgu 1 ..dan nak makn ngen kekawan dia hehehe..
alhamdulillah..
takpe...lah asalkan dia dah ader rase nak..memberi kan kan kan..
 

 

Berakhir sebuah impian

salam..tetiba..tersentuh hati kecil ini..bila pepagi agi..umi menjengguk blog nyer..ermm terbaca lak entry ni..betul2 dan reality..tapi bukan terkjadi kepada penulis blog ni..tetapi sahabatnyer,,,buat..renungan bersama...ermmm..tq..tuan punya blog...sharing..maklumat yg cengini ekkk..sebagai pengajaran dan ikhtibar buat kita semua..jgn terlalu leka dgn kehidupan..di dunia ni.

http://resepirahsiaku.blogspot.com/
 Malam ini penulis mengabadikan posting ini kepada seorang sahabat yang sekian lama bersama penulis ke hulu ke hilir dan beliau juga kata orang "kawan yang ketawa bersama dan menangis bersama". Masih ada lagi lelaki Melayu yang baik pernah penulis temui sebelum ini. Tiga bulan yang lepas, penulis kehilangan seorang sahabat yang baik. Beliau kembali kerahmatullah.(Tak Mampu Ku Hindari). Baca kisah ini kepada pembaca yang baru dengan blog ini.

Sahabat ini pernah penulis cerita dahulu dalam posting bertajuk "isteri curang". Tapi kisahnya berakhir semalam dan penulis mengetahuinya melalui sms yang dihantar jam 3.53 petang. Ayatnya begini "Man dah lepas kn talak 1, pada mah tengah hri tdi. Man akan ke ipoh esuk pgi. A long dan k long man mhon rbuan kemaafan dri hjung rmbut, hingga kki, hlal kn sgala mkn dan minum man slama ini". Penulis dan isteri dipanggil Abang dan Kak Long oleh sahabat ini. Semasa membaca sms tersebut penulis menjadi sebak dan hiba kerana sebelum ini penulis suami isteri telah berusaha untuk membetulkan dan menyelamatkan rumahtangga mereka, apakan daya. Allah SWT yang berkuasa menentukan takdir mereka walaupun berbagai usaha dibuat sebelum ini.

Untuk sementara waktu ini kedua-dua anak mereka, yang sulong 7 tahun , ayahnya ambil tetapi ditinggalkan dengan bersama datuknya dan yang anak bungsu 8 bulan bersama ibunya. Jika dinilai dari luar siapa akan sangka rumahtangga yang aman damai diindahkan lagi dengan lanskapnya dan dihiaskan cantik luar dan dalam oleh suaminya. Penulis tidak pernah nampak pasangan ini bermasam muka atau bergaduh selama ini.

Rumahtangga yang nampak aman dari luar tak semestinya bahagia dari dalam. Sahabat ini, penulis kategorikan seorang lelaki yang baik, tidak minum arak, selalu ke masjid mendengar ceramah agama, tidak beli nombor ekor mahupun berjudi dan tidak mengambil dadah yang penulis kenal selama 12 tahun. Sahabat ini juga tidak pernah menengking isterinya sebaliknya beliau yang kena tengking kalau buat silap. Panggilan sahabat ini kepada isterinya "Ayang" walaupun dalam masa tengah krisis. Penulis tidak pernah memanggil isteri "ayang" dari dulu sampai sekarang dan merasa janggal kerana mungkin kami bukanlah pasangan romantika. Cuma di dalam kamar sahaja itu pun masa...paham-pahamlah. Mungkin sahabat ini boleh dikatakan diklasifikasikan di "Queen Control" oleh isterinya. Kalau A kata isteri maka A kata suaminya juga.

Nasib orang kadang-kadang beginilah, ada yang dapat isteri yang baik si suami buat perangai pulak, ada "sparepart" keliling pinggang walaupun isterinya cantik macam bidadari. Nak gambarkan artis, kena saman berjuta tak lalu nak bayar pulak. Begitu juga si isteri, dapat suami yang baik,tidak keluar rumah dah macam orang gaji pun, si isteri masih tak hargai si suami tapi cari lelaki yang tak berguna pulak jadi "sparepart" kononnya boring dengan suami yang baik. Tak fahamlah cita rasa si isteri yang macam ni. Itu sebabnya dalam neraka banyak perempuan-perempuan begini berbanding lelaki yang disebutkan oleh Allah SWT didalam Al-Quran.

Penulis pun bukanlah baik kata perpatah Melayu "pijat semut tak mati". Sebab penulis pun tidaklah "perfect" tapi tahu kat mana had-hadnya disebabkan anak-anak yang ada, isteri yang sanggup berkorban dimasa susah dan senang, menjadikan ikatan perkahwinan ini keutamaan dalam hidup. Penulis suka menasihatkan kepada pembaca yang datang ke blog ini supaya muhasabahkan diri dan dekatkan diri kita dengan Allah SWT selalu.

Diantara sifat yang mesti kita hindari dan jauhkan adalah "Jangan panjang citi-cita". Ia akan mendekatkan diri dengan maksiat. Maknanya panjang cita-cita iaitu berangan dan tidak puas dengan apa yang dimiliki. Menjadi tamak haloba dan tidak pernah rasa cukup dan tidak bersyukur dengan nikmat Allah SWT berikan. Jadi untuk menjernihkan hati. Ingat empat perkara iaitu Mati, Kubur, Azab dan Hari Akhirat. Kata Al ustaz. Sekiranya seseorang itu tidak ingat lagi kepada empat perkara ini maka dia akan menjadi "keras hati". Tidak akan mendengar nasihat orang lain langsung dan seolah-olah tidak pernah beriman sebelum ini dan juga sampai bila-bila pun akan lalai dalam menjalankan tanggungjawab kepada keluarga dan perintah Allah SWT. Sebab itu kita digalakkan melawat orang yang sakit dan menziarahi kubur supaya mengingatkan kita kepada Mati.

Pagi tadi, penulis sempat berjumpa buat kali terakhir dengan sahabat ini yang akan berhijrah ke Ipoh membawa sekeping hati yang luka, hancur berderai dengan kisah sedihnya. Penulis menasihatkan beliau buat kali terakhir padanya "Man jangan pandang ke belakang lagi". "Jangan menjilat ludah sendiri selepas ini". Bina hidup baru di tempat baru. Mana tahu pulak si isteri bila dah bercerai dan bergelar janda, ada yang gila talak, baru sedar diri atas kesilapan dia kepada bekas suaminya. "Nasi sudah menjadi bubur".

Dan akhir sekali penulis ingin menasihatikan diri sendiri dan kawan-kawan. Kita perbetulkan kesilapan kita selama ini yang kadang-kadang kita tidak sedari sama ada disukai oleh isteri atau suami. Kepada isteri-isteri yang membaca posting ini, pandang cermin dan berubah dari baik kepada yang lebih baik lagi dalam hidup ini. Semuga rumahtangga kita kekal sehingga akhir hayat seperti kedua ibubapa kita.






nak kurus gakkkkkkkkkkk hehehe

alhamdulillah...syukur kepada mu Ya ALlah kerana memberi kekuatan kepada ku..untuk berusaha...mengurangkan makan..ermm mengurangkan minuman manis..dan banyak2 minum air kosong ermmm...azam tahun baru ni kan,,nak jer kurus..kelmarin umi gi jengguk...kekawan yg...duk sibuk2 nak menguruskan berat badan..sambil....meniru...dan...mengambil inisiatif diatas kejayaan.peserta2 loss weight..tu huhuhuhuhu.
.
.
.
.
.
.umi nak jer ikuti...perkembangan mereke keh keh keh
tengah semangat ni kui kui kui
.
.
.
 inilak...senaman ala poco2...best.....cubalah....pepagi agi...ambik masa setengah jam......bukak youtube...jem jem jem......maka..berlari2 anaklah..peluh2 kuar..nak turun berat badan ni....nak diet,,,nak,,,,,,berlawan ngen adik kui kui kui...dia pun ngah..usha tu...mana aciiiiiiiii..hehehehehehh...(takpe jeles..kearah kebaikan)...dia leh turun 75 kg...ermmm beza ngen umi...94 kg //nohhhh kua kua kua..

i
i
i

Khasiat kentang



RASANYA yang enak menjadikan ubi kentang diterima dan disukai oleh kebanyakan masyarakat dunia. Terdapat beratus-ratus jenis ubi kentang yang tumbuh di serata dunia adalah dari keluarga Solanaceac seperti terung dan tomato.

Tumbuhan yang berasal dari Bolivia dan Peru ini mula ditanam sejak tujuh ribu tahun dahulu. Ia menjadi bahan penting dalam masakan Eropah sejak orang Sepanyol membawa keluar dari negara Amerika Selatan itu.

Ubi kentang kini ditanam secara besar-besaran terutamanya oleh peladang di Amerika syarikat. Ini kerana ianya mempunyai pelbagai khasiat untuk penjagaan kesihatan.

Ubi kentang kaya dengan kandungan potassium, vitamin C, karbohidrat kompleks, fiber atau gentian kepada gula darah (blood sugar) dan pengawalan tekanan darah. Selain itu, ia juga mengandungi protien, zat besi, vitamin B1, B2 dan B3. Ia mempunyai kandungan potassium yang jumlahnya dua kali ganda daripada buah pisang.

Manakala jumlah lemaknya pula di bawah para 25 peratus. Ubi kentang sangat sesuai bagi mereka yang mengalami kekurangan gula dalam darah yang menghidap darah tinggi. Di dalam pembentukan zat besi di dalam darah, ubi kentang adalah merupakan sumber yang terbaik. Ia juga adalah merupakan sumber yang mampu menjamin sistem ketahan badan kerana kandungan vitamin dan kalsiumnya tinggi.

Kandungannya juga terdapat bahan yang boleh meneutralkan virus carcinogens dan ianya lebih berkesan berbanding kacang soya. Manakala kulit ubi kentang kaya dengan clorogenic polypherol iaitu ianya dapat membantu mengelakkan daripada mutasi sel yang boleh membawa kepada barah.

Satu kajian yang pernah dijalankan mendapati hirisan ubi kentang mentah dan jusnya boleh membantu seseorang mengurangkan kesakitan penyakit yang menyerang sendi-sendi dan radang otot. Hirisannya juga boleh melegakan kesakitan seperti pada urat atau tergeliat, kebakaran ringan dan luka-luka kecil dengan melekapkannya di atasnya.

Sos ubi kentang dikatakan boleh mengurangkan luka, mengurangkan kesakitan, mengelakkan jangkitan dan pencemaran bakteria. Manakala parutannya yang diletakkan di bahagian mata dikatakan mampu menghilangkan bulatan hitam pada mata (dark circles). Apabila paruatan itu dicampurkan bersama krim putar, ianya mampu untuk melambatkan kedutan pada muka.

(2)

Selain karbohidrat, kentang juga kaya vitamin C. Hanya dengan makan 200 gram kentang, keperluan vitamin C sehari terpenuhi.

Kalium yang dikandungnya juga boleh mencegah hipertensi. Lebih dari itu, kentang dapat dibuat minuman yang berkhasiat untuk mengurangi gangguan waktu tibanya haid.

Kentang merupakan lima kelompok besar makanan pokok dunia selain gandum, jagung, beras, dan terigu.

Bahagian utama kentang yang menjadi bahan makanan adalah umbi, yang merupakan sumber karbohidrat, mengandung vitamin dan mineral cukup tinggi.

Tanaman kentang (Solanum tuberosum Linn.) berasal dari daerah subtropika, yaitu dataran tinggi Andes Amerika Utara. Daerah dataran tinggi atau pegunungan dengan ketinggian 1.000-1.300 meter di atas permukaan laut, curah hujan 1.500 mm per tahun, suhu rata-rata harian 18-21oC, serta kelembaban udara 80-90 persen.

Dibandingkan dengan produksi kentang di Eropa yang rata-ratanya mencapai 25,5 ton per hektar, produksi kentang di Indonesia masih sangat rendah. Rata-rata hanya 9,4 ton per hektar.

Rendahnya hasil tersebut terkait dengan mutu benih yang kurang baik (misalnya terinfeksi virus), teknologi bercucuk tanam yang belum memadai, serta iklim yang kurang mendukung. Penanganan pascapanen yang kurang baik dapat menyebabkan kerusakan umbi kentang sebesar 2-10 persen serta menimbulkan bagian terbuang sekitar 10 persen.

Cukup 200 Gram. Kentang memiliki kadar air cukup tinggi, yaitu sekitar 80 persen. Itulah yang menyebabkan kentang segar mudah rusak, sehingga harus disimpan dan ditangani dengan baik. Pengolahan kentang menjadi kerupuk, tepung, dan pati, merupakan upaya untuk memperpanjang daya guna umbi tersebut.

Pati kentang mengandung amilosa dan amilopektin dengan perbandingan 1:3. Dari tepung dan pati kentang, selanjutnya dihasilkan berbagai produk dengan beragam citarasa yang enak dan penampilan menarik.

Kandungan karbohidrat pada kentang mencapai sekitar 18 persen, protein 2,4 persen dan lemak 0,1 persen. Total energi yang diperoleh dari 100 gram kentang adalah sekitar 80 kkal.

Dibandingkan beras, kandungan karbohidrat, protein, lemak, dan energi kentang lebih rendah. Namun, jika dibandingkan dengan umbi-umbian lain seperti sengkuang, ubi jalar, dan talas, komposisi zat kentang masih relatif lebih baik.

Kentang merupakan satu-satunya jenis umbi yang kaya vitamin C, kadarnya mencapai 31 miligram per 100 gram bagian kentang yang dapat dimakan. Umbi-umbian lainnya sangat miskin vitamin C.

Keperluan vitamin C sehari 60 mg, untuk memenuhinya cukup dengan 200 gram kentang. Kadar vitamin lain yang cukup menonjol adalah niasin dan B1 (tiamin).

Dengan sebiji umbi kentang yang berukuran sedang, sepertiga keperluan vitamin C (33 persen) telah tercapai. Demikian juga halnya dengan sebahagian besar keperluan akan vitamin B dan zat besi.

Pencegahan Hipertensi

Kentang juga merupakan sumber yang baik akan berbagai mineral, seperti kalsium (Ca), fosfor (P), besi (Fe) dan kalium (K), masing-masing 26,0; 49,0; 1,1; dan 449 mg/100 g. selain
kandungan natriumnya sangat rendah, yaitu 0,4 mg/100 g.

Rasio kalium terhadap natrium yang tinggi pada kentang sangat menguntungkan bagi kesihatan, khususnya terhadap pencegahan timbulnya penyakit tekanan darah tinggi (hipertensi).

Sebagaimana diketahui, bahwa konsumsi natrium (sodium) yang berlebih (dapat berasal dari garam dapur, monosodium glutamat/MSG, sodium bikarbonat) merupakan salah satu pencetus hipertensi. Diselain konsumsi kalium yang tinggi memberikan efek yang berlawanan, yaitu menurunkan tekanan darah.

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...