Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Ahad, Februari 07, 2010

alhamdulillah..kampung bujuk...ikan bujuk hehehhehe

...syukur..alhamdulillah kul 3 ptg umi dah balik dr kt...singgah umah kak ipar jap..hantar tupperware yg dia suh umi tukar kan tadi,,,,ermmmm..tadio kan sebelum gi Kt ..umi singgah umah bonder jap...ghomel2 baby aufil...anak sedara umi tu...ermm geram sangat2 umi tenggok..di adah becar ..upernyer..tadi sedap jer umi..cubit2 pipi dia..leh agi si aufi tuh senyum 2 ermmmm..geram nyerrrr

 tenggok muker dia senyumm..ermmm geram....
 anak adik umi yang bongsu......http://ibuaufi.blogspot.com/,,,,,tadi umi terjah blog ibu aufi..ermm best nyer abuu aufi masak kari...ermm rase lapar lah pulak....
 rase nak cubit 2jer hehheheh,,sabar jer lah..bila lah umi kan dapat cahaya mata..lak ni...windunyer nak dokong anak kecik hua hua hua..
masa umi terjah blog ibu aufi...terbaca lak nama ikan bujut tu..huhuhu baru tadi... 
 umi duk bincang ngen abah nak ke...umah sorang ustaz tu....kat kampung kubang  bujut..nak mintak air penawar ..nak suh ustaz tu rase2 mana2 tempat kut2 ader yg terkezuttttttt keh keh keh,
.heheheh tadilak tetiba..terbaca ibu aufi masak kari ikan bujut kua kua kua ...
kul 12 terus ke...bandar KT....
sampai je kt..terus ke tm net nak bayar bil tepon..tuttutututut rm101...bil pertama....dia  tunggak..fuyooooo..manyaknyer...tu bil tepon jer..lom masuk streamyx agi kua kua kua...tak berbaloi2 aaah..nak kene ....ader nuffnang gak hahahah..cari duit kut internet..tp cian umi tak reti nak .....sign up cemana???sapa lah kekawan yg baik hati..leh tolong umi ekk huhuhuhuhu
.
.dah dapat dahhh..gapo..tu 
.
lps ke....tm..umi terjah lak..tupperware shop....
foverite destination hahahah 
hua hua hua hua ......
.
.
.
.
.
hasil terjahan .bulan ni..kua kua kua.








lps tu umi ngen abah terus gi pasar payang..sebenarnyer tujuan utama nak..beli buaaaaaaaaaah tangan...
untuk kekawan
,
,jem jem jem ni jer..buahhhhhhhhhhhh tangan yg tak seberapa sempat umi.......sanggkut keh keh keh
,
,
dan..nak gi ambil...gelang yg umi ....mintak tuan kedai..baiki tu..tp tak siap agi...kene gi semula lah...ermmmm..sabar jerr
.
.
.
.
sempat agi umi kidnap anak sedara..nanti mlm..abg dia datang ambik..dia nak mai..umah umi..nak main ngen liya..cian liya takdok kawan..heheheh
seronok aah tu leh main2...pondok2 ke..cikgui2 tu..

pomot ganuuu..apa yg menarik tentang terengganu darul iman

assalamualaikum....hari ni abah off...jap2 agi abah nak ke..TM nak bayar bil tepon dan internet tu...uhuhuhu umi ambik kesempatan lah nak gi ronda2 atas pasar payang nak gi cari.....buaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah tangan untuk kekawan2 terjahan umi hari tu..maaf ekk lewat kit ngantar..ader agi kit2 yg tertinggal..ehhehe umi nak send sekali gus heheheh..takpe kan kan kan kan sabar2 yer....
.
.
.
.
.
.
 nanti kan kemunculan gambar yg umi kan snap .....lagi lagi lagi ya,,hehehhe 
hua hua hua hua
apa yg menarik tentang terengganu.negeri kelahiran ku................

TERENGGANU DARUL IMANNNN 
 
 
 
 
MENARIK KAN KAN KAN..ONLY JOKE KEH KEH KEH 


wanita itu ialah aku

MOTIVASI DIRI

* Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah


* Orang yang mempunyai kekuatan peribadi ialah orang yang kuat kemahuannya dan sanggup melaksanakan sesuatu dgn tabah dan tekun mengikut prinsip yang dipegangnya.


* Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang.


* Penghalang kepada kejayaan adalah fikiran sendiri, bukannya kecacatan atau kekurangan.


* Tidak ada usaha yang gagal, kegagalan adalah usaha untuk mencapai kemenangan.


* Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan
memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.


* Cita-cita tanpa usaha ibaratkan mimpi yang indah dan membawa kegagalan dan kekesalan di dlm diri kelak.


* Orang yang benar-benar ingin berjaya akan mula memotivasikan diri sendiri terlebih dhulu, kerana hanya dia
yang memiliki kunci penggerak dirinya.


* Pengiktirafan dan ganjaran datang kepada mereka yang menunjukkan kualiti yang baik dalam usahanya.


* Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. apa yang dapat
difikirkan menentukan apa yang akan dicapai.


* Kesusahan dan kesulitan adalah laksana musim dingin, basah dan lembab, tidak disukai insan. tetapi sesudah
musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunga yang harum dan buah-buahan yang subur.
 
 99 LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN

01. Bersyukur apabila mendapat nikmat.
02. Sabar apabila mendapat kesulitan.
03. Tawakal apabila mempunyai rencana/program.
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan.
05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan.
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan.
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan.
08. Jangan usil dengan kekayaan orang.
09. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang.
10. Jangan sombong kalau memperoleh kejayaan.
11. Jangan tamak kepada harta.
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan.
13. Jangan hancur karena kezaliman.
14. Jangan goyah karena fitnah.
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram.
17. Jangan sakiti ayah dan ibu.
18. Jangan usir orang yang meminta-minta.
19. Jangan sakiti anak yatim.
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar.
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil.
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid).
23. Lakukan shalat dengan ikhlas dan khusyu.
24. Lakukan shalat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid.
25. Biasakan shalat malam.
26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah.
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat.
28. Sayangi dan santuni fakir miskin.
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah.
30. Jangan marah berlebih-lebihan.
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan.
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah karena Allah.
33. Berlatihlah konsentrasi pikiran.
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi.
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan.
36. Jangan percaya ramalan manusia.
37. Jangan terlampau takut miskin.
38. Hormatilah setiap orang.
39. Jangan terlampau takut kepada manusia.
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala.
41. Berlakulah adil dalam segala urusan.
42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah.
44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran.
45. Perbanyak silaturrahim.
46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam.
47. Bicaralah secukupnya.
48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya.
49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu.
50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur.
51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit bathin.
52. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga.
53. Makanlah secukupnya tidak kekurangan dan tidak berlebihan.
54. Hormatilah kepada guru dan ulama.
55. Sering-sering bershalawat kepada nabi.
56. Cintai keluarga Nabi saw.
57. Jangan terlalu banyak hutang.
58. Jangan terlampau mudah berjanji.
59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara.
60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengobrol yang tidak berguna.
61. Bergaul lah dengan orang-orang soleh.
62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar.
63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu.
64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita.
65. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi.
66. Jangan membenci seseorang karena pahaman dan pendiriannya.
67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita.
68. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukansesuatu pilihan.
69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.

70. Jangan melukai hati orang lain.
71. Jangan membiasakan berkata dusta.
72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian.
73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab.
74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan.
75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita.
76. Jangan membuka aib orang lain.
77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita,lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita.
78. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana.
79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan.
80. Jangan sedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya.
81. Jadilah manusia yang selalu bermanfaat untuk agama,bangsa dan negara.
82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain.
83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara.
84. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa.
85. Hargai prestasi dan pemberian orang.
86. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan.
87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuaidengan norma-norma agama dan kondisi diri kita.
89. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fisikal atau mental kita menjadi terganggu.
90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana.
91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita.
92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina.
93. Jangan cepat percaya kepada berita jelek yang menyangkut teman kitasebelum dipastikan kebenarannya.
94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban.
95. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan.
96. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri.
97. Waspadalah akan setiap ujian, cubaan, godaan dan tentangan. Jangan lari dari kenyataan kehidupan.
98. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan merusakkan.
99. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang.





amin

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...