Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Rabu, Disember 22, 2010

Siksa Kubur itu benar dan Pasti!

(Peringatan bagi yang lupa)

Sebelum kita berpindah ke alam akhirat kita akan menempuh satu alam dinamakan alam barzakh dan di sana kita akan menjawab soalan ditujukan oleh malaikat Mungkar Nangkir kepada kita. Di sinilah penentu kejayaan di alam akhirat nanti sama ada kita akan dimasukkan ke syurga atau neraka. Disinilah siksa kubur yang amat dasyat tak terbayang yang akan kita hadapi.
Hadis Abi Said mengatakan, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Kubur itu adalah salah satu lubang neraka, atau salah satu taman syurga.”
Ada pun arwah orang yang beriman akan sentiasa dalam rahmat dan peliharaan Allah SWT tidak kira di mana mereka dikuburkan. Bagaimanakah seseorang itu akan menghadapi persoalan kubur?
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Albaraa' bin Aazib r.a. berkata:
"Kami bersama Nabi Muhammad s.a.w keluar menghantar jenazah seorang sahabat Anshar, maka ketika sampai kekubur dan belum dimasukkan dalam lahad, Nabi Muhammad s.a.w duduk dan kami duduk disekitarnya diam menundukkan kepala bagaikan ada burung diatas kepala kami, sedang Nabi Muhammad s.a.w mengorek-ngorek dengan dahan yang ada ditangannya, kemudian ia mengangkat kepala sambil bersabda:
"Berlindunglah kamu kepada Allah dari siksaan kubur." Nabi Muhammad s.a.w mengulangi sebanyak 3 kali."
Lalu Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya seorang mukmin jika akan meninggal dunia dan menghadapi akhirat (akan mati), turun padanya malaikat yang putih-putih wajahnya bagaikan matahari, membawa kafan dari syurga, maka duduk didepannya sejauh pandangan mata mengelilinginya, kemudian datang malaikulmaut dan duduk didekat kepalanya dan memanggil: "Wahai roh yang tenang baik, keluarlah menuju pengampunan Allah dan ridhaNya."
Sufyan Ats-Tsauri berkata: “Barang siapa yang banyak mengingat kubur maka ia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu taman dari taman-taman sorga. Dan barangsiapa yang lalai kepada kubur maka ia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu jurang dari jurang-jurang neraka”.
Gambar dibawah ini dulu digembar gemburkan tentang siksa kubur bagi orang islam tapi sebenarnya gambar ini adalah seorang yang murtad dan dasyat siksaan bagi orang yang berpaling dari ajaran islam.
Adalah seorang pemuda berusia 18 tahun yang meninggal di salah satu rumah sakit di Oman. Mayat pemuda tersebut digali kembali dari kuburnya setelah 3 jam dikuburkan yang disaksikan oleh ayahnya. Pemuda tersebut meninggal di rumah sakit dan setelah dimandikan dimakamkan secara islam di hari itu juga. Tetapi setelah dikuburkan ayahnya merasa ragu atas diagnosis doktor dan menginginkan untuk menentukan kebenaran penyebab kematianya.
Seluruh kerabat dan teman-temannya begitu terkejut saat mereka melihat keadaan mayat. Mayat tersebut begitu berbeza dalam 3 jam. Dia berubah nampak keabu-abuan seperti orang yang sudah tua. Dengan nampak jelas bekas siksaan dan pukulan yang amat keras, dan dengan tulang-tulang kaki dan tangan yang hancur begitu juga ujung ujungnya sehingga menekan kebadannya. Seluruh badan dan mukanya lebam. Matanya yang terbuka memerlihatkan ketakutan, kesakitan dan keputusasaan. Darah yang begitu jelas menandakan bahawa pemuda tersebut sedang mendapatkan siksaan yang amat berat. Sebagai penutup dari orang yang meninggal tersebut semuanya ditujukan kepada Ilmu pengetahuan tentang Islam yang mana tidak dapat dihindari lagi keterangannya bahawa siksa kubur itu benar adanya seperti yang diperingatkan oleh ALLAH SWT dan Nabi Muhammad S.A.W.
“Azab kubur itu adalah benar-benar wujud." (Riwayat Iman Bukhari dan Muslim).
Semuga gambar ini akan menginsafkan diriku dan kalian pembaca yang menatapnya bahawa siksa kubur itu benar dan tidak ragu lagi. Alam sesudah mati memberi peringatan bahawa tidak selamanya kita akan kekal di muka bumi ini. Lambat laun jugak kita akan mengikut jejak langkah mereka yang dulu menempuh alam barzakh. Semoga ia memberi keinsafan kepada kita untuk menyediakan bekalan terbaik untuk bekalan akhirat.
Wasallam.

Tiada ulasan:

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...