Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Jumaat, Jun 18, 2010

sikap buruk pada lelaki

1) Suka memerintah
Dey...bila ckp ja mesti dgn nada memerintah bukannya nada mintak tolong.. Contohnya " ambil baju tu bagi kat abang" alahai..lembut r sikit .. ckpla mcm ni "sayang, tolong abang boleh? tolong ambilkan baju tu. Terima kasih" kan besh dgaq..
2) Suka menyampuk
Bila da boring dengaq pempuan berceloteh, dia mulala menyampuk tukaq topik laen..
3) Cakap besar
Memang banyak laki dlm dunia nih yg suka cakap besaq... Boleh dikatakan hampir 80 % kot. ( Memandai ja). Laki mcm ni suka bermegah2 dgn pencapaiannya. Suka ckp seakan2 dia ja yg baguih.
4) Bergurau kasar
Bak kata org utara melawak kasaq. Mana sesuai dgn jiwa perempuan yg lembut. Suka buat lawak berbentuk sexist dan sensitif utk kaum wanita. Bila pempuan marah then laki akn ckp "ala...takkan gurau pun xleh kot"
5) Suka mengawal
Bila perempuan ada masalah, dan memerlukan sorg laki utk mendengar luahan hatinya then tanpa memberi peluang utk pempuan ni ckp.. Terus ja dia gtaw kna buat camtu, kena buat cmni...apa yg patut dilakukan dan bermacam2 lg explanation yg tak diperlukan.
6) Cepat marah
Sifat lelaki cepat marah, cepat kritik dan mengutuk boleh membuat perempuan jauh hati.
7) Kedekut pujian
Lelaki ni suka dipuji tapi kalau nak memuji setahun sekali kot. Bukan rugi memuji wanita yg banyak bagi kebahagiaan utk depa kan?? Sekurang2nya kalau seorg isteri tu lpas dipuji, makin bertambah semangat dan serinya utk menjalankn tanggungjawab.
8) Terlalu ego
Tak suka mintak maaf walaupun sedar akan kesilapan sendiri. Tak mengakui kesilapan.
9) Tidak suka luah emosi
Lelaki suka berdiam diri jika punya masalah then tinggalkan perempuan tertanya2.
10) Buat wanita rasa bersalah
Jika perempuan luahkan perkara kurang senang padanya, lelaki selalu salahkan perempuan atas perasaan tak selesa dan negatif yg timbul. Bukannya menyalahkan perkara kurang senang yg terjadi akibat sikap lelaki tu sendiri so mcm mana nak berbincang.
11) Pengotor
Makan pakai di rumah tak terjaga. Bila nak keluar bukan main menyegak... Tapi, pinggan mangkuk sendri tak reti nak basuh. Baju2 berselrak dalam bilik. Tu x termasuk bau bdn lagi...
12) Lupa hari2 penting n istimewa
Lelaki slalu anggap remeh dalam hal-hal ni. Bagi mereka, anniversary n birthday or apa2 ja lah cuma benda biasa dlm hidup. Tapi x bagi seorg wanita, selalunya wanita akan cpt merajuk jika pasangannya terlupa atau buat2 lupa hari istimewa.
13) Susah pamerkan cinta
Lelaki susah nak pamerkan kasih syg. Selamba tanpa gurauan, ayat manja2 dan dakapan. Kadang2 akan membuatkan perempuan rasa cinta mereka tak dihargai.
ingatlaa... Tanpa wanita, lelaki tidak boleh hidup. Yalah kan..?? Bukankah ibu tu pun seorg wanita? Jadi, wanita ni amat mulia di sisi agama dan juga dlm msyrakat sendiri. Tak rugi memberi yg terbaik kepada pasangan anda. Kerana mereka ialah pendorong anda, ibu kepada anak-anak dan juga isteri mithali yg akan menjadi teman syurga anda. Jadi, layanlah seorang wanita tu dengan penuh sayang dan keikhlasan.
sumber dr blog

Tiada ulasan:

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...