Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Khamis, Mei 13, 2010

Sebab-sebab Menjadi Kafir

Soalan: Baru-baru ini saya ada berbincang dengan sesorang tentang perkara yang menyebabkan kafir. Katanya, jika seseorang itu melakukan perkara yang haram, maka orang itu telah kafir. Contohnya jika tidak menutup aurat, maka hukumnya menjadi kafir. Sedangkan pada pengajian saya orang yang melakukan perkara yang haram akan berdosa selagi mana ia tidak menghalalkan hukum tersebut yakni menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Pada fahaman saya orang tersebut mempunyai fahaman yang silap. Saya minta supaya ustaz memberi penjelasan.
Romli, Pasir Mas
Jawapan: Dalam buku Nawaqidul Al-Iman iaitu sebuah buku yang membicarakan tentang perkara-perkara yang membatalkan iman, pengarang telah membahagikan aktiviti yang boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar dari Islam kepada dua bahagian iaitu dengan perkataan dan juga dengan perbuatan. Setiap perkara atau perbuatan yang zahirnya menunjukkan seseorang itu ingkar atau tidak mempercayai atau memepersendakan salah satu dari rukun-rukun iman yang enam dan rukun-rukun Islam yang lima, ia dianggap murtad. Jika dilakukan secara terang terangan ia diminta supaya bertaubat dengan segera dan kembali semula kepangkuan Islam.

Jika ia enggan kembali semula kepada Islam, menjadi kewajipan kepada pihak pemerintah menjatuhkan hukuman bunuh ke atasnya. Sebalik jika perbuatan meninggalkan segala suruhan Allah tidak menunjukkan ingkar, tidak percaya atau tidak mempersendakan agama Islam, maka ia tidak dihukum sebagai murtad, tetapi hukumnya adalah berdosa besar, kerana meninggalkan suruhan Allah SWT itu. Untuk mendapat keterangan lanjut tentang masalah ini sila rujuk buku mastika hadis keluaran pusat Islam Malaysia.

Perbuatan membuka aurat adalah berdosa besar pada pandangan Islam, tetapi tidak mengkufurkan seeorang yang melakukannya. Walau bagaimanapun jika ia menghalalkan perbuatannya itu, ia dikira kufur dengan Allah dan terkeluar dari Islam. Perintah menutup aurat dalam Islam adalah perintah wajib, yang mesti dipatuhi oleh semua orang Islam. Tidak ada sebarang pengecualian. Selain tidak menutup aurat memakai pakain yang nipis juga adalah berdosa besar kerana pemakainya tidak dikatakan menutup aurat dalam ertikata yang sebenar, sebaliknya masih bertelanjang berdasarkan keterangan sebuah hadis yang sahih.

Tiada ulasan:

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...