Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Sabtu, April 24, 2010

DAGING GORENG KETUMBAR~~dr blog kak anis

Assalamualaikum..ermm pagi2 dah jalan2 kat umah kawan umi ..tetiba tercium bau aroma..ermm gulai daging...hehehhehe ppadahal..bangun pagi tadi..jiran sebelah masak nasi minyak kut..sungguh sakit lubang hidung ku..semerbaknya mencucuk hidung ini.....
.
.
.
umi apa lagi...bangun jer ..siap2 terus masuk dapur...kuar lauk pauk...ermm sejukan jap..lps tu.....sediakan bahan2 jem jem jem...masak nasi minyak jugak..ermm bila siap tumis..dan aroma nyer melekat2 di rongga hidung ku...tersa nyaman nyer..ermm nanti acik sebelah cakap..umi ni..dah tiru resepi ni..hehehe jiran sebelah umah umi ni baik sgt2 org nyer tauke..bot....ermm selalu jer kasi ikan besar2 ketam..sotong besar kat umi....tauke buat bot nelayan
syukur alhamdulillah punya jiran yg baik sgt2 

hhehe nak citer lah pasai gi jalan2 kat blog kak anis tadi
ermmm terliur lak tenggok gulai dagiong masak ketumbar..macam...daging masak kawah jer..sukernyer2
kalau umi dah tenggok pagi2 tadi..sebelum masak kurma untuk nasi minyak tu..umi dah dapat try dah..masakan kak anis ni...ermmtakpelah...nanti umi try ya kak anis...semoga....pahala..menurunkan ilmu ni..sampai bila2 ya...kita sama2 sedekahklan al-fatihah untuk arwah







 Jom kita kongsi resepi....

Bahan-bahannya:

500 gram daging lembu dihiris ikut suka
7 biji bawang merah dikisar
2 biji bawang putih dikisar
sedikit halia dikisar
sedikit kunyit hidup dikisar
sedikit lengkuas dikisar - ini saya tambah
5 batang serai dikisar - ini saya tambah
sedikit air asam jawa ( campur dengan bahan kisar - arwah emak gunakan asam jawa terus )
2 sudu besar ketumbar dikisar ( arwah emak, cuci, tos dan ditumbuk )
garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.

Cara-caranya:

1. Gaulkan bahan kisar, ketumbar dan air asam jawa rata-rata pada hirisan daging.
2. Masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Agak-agaklah. Gaul lagi.
3. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan daging tadi. Tutup kuali.
4. Bila air daging telah kering tambahkan lagi air secukupnya. Masak dengan api perlahan hingga kuah pekat atau garing dengan api perlahan. Kacau sekejap-sekejap.
.
.
.
.


2 ulasan:

nza berkata...

sedap tu...nk cuba gak la ttp hr nie dh masak kari ketammm...

trperanjat lak bila baca p/s tu yg cerita arwah mak.bonda umi kn masih ada....umi xedit ek!!!!suspen jerrr....

::Umiliya6677:: berkata...

heheheh lupa ahhh jap2 agi umi edit keh keh keh

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...