Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Khamis, Februari 25, 2010

Wanita Tidak Boleh Meminta cerai kerana Suaminya Ingin Berkahwin lagi

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Jabir r.a yang menyebutkan bahawa Rasulullah salallahualaihiwasalam pernah bersabda,
“Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas lautan. Kemudian dia mengirimkan bala tenteranya. Orang bawahan yang paling hampir kedudukannya dengan iblis adalah yang menimbulkan fitnah paling besar kepada manusia.
Seorang daripada mereka datang dan berkata, ‘Aku telah lakukan ini dan itu.’ Lalu Iblis menjawab, ‘Engkau belum melakukan apa-apa lagi yang besar.”Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan,
“Lalu datanglah seorang daripada mereka dan berkata, “Aku mengikuti manusia sehingga aku tidak meninggalkan mereka melainkan aku telah berhasil memisahkan seorang suami dan isterinya.’’ Lalu iblis memanggilnya agar dia dijadikan dekat dengan Iblis dan berkata, “Sebaik-baik fitnah adalah usaha yang telah engkau lakukan.”
(Hadis Sahih riwayat Muslim no. 2813)Seorang ulama’ ahlul sunnah pernah menyebutkan bahawa tidaklah ada perkahwinan melainkan seorang wanita itu pasti pernah meminta cerai daripada suaminya lantaran didesak oleh Syaitan.Sabda Nabi bermaksud: "Allah tidak menjadi sesuatu yang halal, yang lebih dibenci oleh-Nya dari talak." Dan lagi: "Perbuatan halal yang paling dibenci oleh Allah ialah talak." (Riwayat Abu Dawud)
Apakah Seorang isteri boleh meminta cerai daripada suaminya kerana suaminya hendak berpoligami ?
Hukumnya ialah haram dan termasuk dosa apabila tidak menerima poligami kerana enggan tunduk dan patuh kepada perintah Allah swt bahawa kaum lelaki dibolehkan untuk berpoligami.
Menolak untuk dimadukan adalah haram apabila tiada alasan yang munasabah dan dapat diterima oleh syarak.Ini disebabkan oleh hadis yang menyebutkan :
"Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga."
(Hadis riwayat Abu Daud)Perbuatan mana-mana wanita termasuk isteri seorang artis atau ustaz yang meminta cerai kerana tidak rela dimadukan suaminya adalah salah dan tidak boleh dicontohi atau diberikan galakan.
Perlu diketahui bahawa isteri yang meminta-minta cerai dari suaminya adalah dicela menurut hukum Islam.Dan terdapat beberapa hadis lagi menyebutkan hal ini selain yang di atas seperti :
"Mana-mana wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa mempunyai sebab yang diterima Islam, maka diharamkan baginya untuk mencium bau syurga."
(Riwayat al-Hakim, 2/200, hadis yang sahih)Hendaklah kaum wanita bermuhasabah dan mengambil Al-quran dan As-sunnah sebagai panduan mereka bukanlah menurut hawa nafsu dan perasaan.Kaum perempuan itu kerap sekali mensyirikkan Allah dengan nafsu dan perasaan mereka.
Ini pernah disebutkan di dalam sebuah hadis yang menyebutkan : “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya:
Wahai Rasulullah, mengapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?Rasulullah s.a.w. bersabda: Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal daripada golongan kamu.
Wanita itu bertanya lagi:
Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?Rasulullah s.a.w bersabda: Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal.
Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama.”
(Hadis Sahih riwayat Muslim)Rasulullah SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj, melihat ramai ahli neraka adalah daripada kalangan golongan wanita. Sahabat di kalangan wanita bertanya kenapa? Lalu Baginda SAW menjawab: “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.
Maka menangislah mereka (sahabat wanita) dan bertanya salah seorang daripada mereka: Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir? Baginda menjawab: Tidak. Mereka ini ialah wanita yang menggunakan lidah mereka menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.” (Hadis riwayat Muslim)Wallahualam.
Bagaimanakah Hukum Suami yang mengabaikan isteri apabila hendak berpoligami atau mengabaikan tanggungjawab mendidik dan mentarbiyah keluarga kerana sibuk dengan kerjaya atau pelbagai sebab lain ?InsyaAllah kita akan bincang di dalam penulisan yang seterusnya berkenaan tanggungjawab suami dan larangan Islam terhadap pengabaian isteri dan anak-anak.
Segala puji hanyalah bagi Allah swtYa Allah kerana kejahilan dan kezaliman hamba-hamba-Mu terhadap syariat Islam mengakibatkan syariat Islam ditinggalkan dan diabaikan.
komen dr pembaca: Jue said...
assalamualaikum....sy nak tnya ustaz...bagaimana jika hendak mendapatkan restu istri ptama utk bpoligami...kerna si istri sudah sedia beritahu pd suami nya, jika die ingin berkahwin lg, pilih 1 antara dua...die tidak sggup utk bermadu...salahkah seorg wanita bujang ingin berkawan dgn suami org...yg ingin menikahi nya..knpa org memandang serong pd wanita yg btemu jodoh dgn suami org...sdgkan wanita tu sndiri x mau jodohnya begitu...tp jika itu yg ditulis allah,maka wanita itu trima dgn ikhlas... sila ustaz hilang kan kekusutan ini.. trima kasih....
Ustaz Emran said Tidak salah berkahwin dengan suami orang kerana isteri pertama itu tidak wajar dan tidak patut mengakui suaminya milik persendirian.Sebaliknya suaminya itu milik Allah dan Allah mengizinkan kepada wanita lain untuk turut sama memiliki seorang lelaki selama lelaki itu menjalankan kewajipannya dengan adil dan saksama.
Dalam Islam, Suami berhak berpoligami walau tanpa keizinan isterinya.Walau bagaimanapun masyarakat kita masih jauh daripada kefahaman Islam yang sejati dan seringkali mengutamakan perasaan daripada Al-quran dan as-sunnahHendak mendapatkan restu isteri pertama dan menyakinkan dia adalah susah kecuali dia benar2 faham dan beriman kepada Allah dan kitab Al-quran dan as-sunnah. Malangnya masyarakat kita tak peduli apa kata al-quran dan as-sunnah...tetapi apa kata hati...selalu orang kita berpandukan hati dan bukan al-quran dan as-sunnah.
Are'Ja_(",) said... salam ustaz..pekabor? hehe kerekk ustaz cakap sal poligami skrg..Alhamdulillah..saya ade soalan gak ni ustaz,bagaimana kalau si isteri tu meminta cerai kerana si suami tidak mampu untuk berlaku adil atau tidak mampu menanggung tanggungjawab zahir, sedangkan si suami tahu dia tidak mampu tapi ingin juga berkawen lebih dari satu? maka isteri buatlah pilihan sama ada ceraikan nya atau tidak diizinkan kawen seorg lagi..adakah dikira berdosa ustaz? sila jawab kemushkilan saya ni ustaz..terima kasih :) Ustaz Emran said... Alhamdulillah...berkenaan soalan saudari, jika suami tidak mampu berpoligami maka hukum berpoligami tetap sah namun si suami berdosa kerana tidak berlaku adil jika poligami sudah berlaku.Jika belum berlaku poligami...suami baru ada ura2 nak poligami..maka Isteri minta cerai kerana suami tidak mampu berpoligami..
1) Kemampuan zahir
2) kemampuan batin
3) kemampuan untuk berlaku adilsekiranya terbukti suami memang tidak layak berpoligami isteri berhak menegur suaminya dan dibolehkan menuntut cerai jika terbukti berlaku kezaliman dan penderaan terhadap isteri.Jika tidak maka hukumnya masih berdosa. Isteri tidak boleh menuntut cerai selagi kejadian zalim itu belum berlaku.Mungkin sebelum poligami suami belum mampu tetapi setelah berpoligami dengan izin Allah suami diberi kemampuan rezeki dan pertolongan Allah lalu suami jadi mampu pula ?Oleh itu tidak boleh menuntut cerai sehingga terbukti wujud kezaliman dan ketidak adilan yang sudah berlaku."Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka-sangka (kecurigaan), kerana sebahagian dari sangka-sangka itu dosa." (Al-hujurat : 12)Bukan hanya berdasarkan sangkaan atau pendapat sahaja.Wallahualam. Are'Ja_(",) said... salam, thanks ustaz jawab soalan saya..satu lagi kemushkilan saya yang memang berlaku di depan mata saya.(saudara saya sendiri)berdosa tak ustaz kalau si isteri minta cerai kepada suaminya? sebab meminta cerai adalah kerana takut tidak taat kepada suami, tidak dpat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri solehah walaupun si isteri mengizinkan suaminya berpoligami. Kerana tidak TAAT kepada suami adalah berdosa. Hidup menjadi tidak bahagia, tidak jujur pada diri si isteri dan tidak ikhlas walaupun rezeki makin bertambah dan suami tidak menzalimi si isteri, cuma isteri tidak mampu lagi untuk berkongsi 'kasih sayang'...boleh ke macam ni ustaz?Terima Kasih Ustaz sudi jawab kemushkilan saya ni skal lagi.. :)wassalam. Ustaz Emran said... dibolehkan isteri meminta cerai sekiranya ada sebab2 yg munasabah. Walaubagaimanapun, rumahtangga sebegini tiada matlamat dan tujuan di dalam pembinaannya melainkan tempat mencari kasih dan memadu asmara.Di dlm Islam rumahtangga ada matlamat yg besar iaitu mengabdikan diri kepada Allah, membina peribadi muslim, mentarbiyah (sekolah) kepada anak-anak di dalam matapelajaran "kehidupan dan agama"Maka sebuah sekolah memerlukan ramai tenaga pengajar (jadi poligami sepatutnya menjadi rahmat apabila isteri2 ini ada tujuan dan faham matlamat mereka namun kalau isteri2 tiada matlamat..rumahtangga hanya untuk menikmati manis dan bahagia akan berebutlah..dan jadilah perselisihan.tetapi sekiranya rumahtangga memikul tugas dakwah...barulah nikmatnya akan terasa..wallahualam Are'Ja_(",) said... wallahualam..thanks ustaz jawab kemushkilan saya..Insyaallah.. :)Apa2 pun semua dugaan yang dtg dari NYA.. Fazreen said...
Assalamualaikum ustaz,5 tahun dahulu, saya bertemu dgn suami orang yang tinggal seorang diri di sini. Dia tidak pernah berahsia mengenai status dirinya yang sudah beristeri dan isterinya menetap di negeri lain dan enggan berpindah bersamanya ke sini.. 2 tahun lalu, kami mula bercinta dan skarang ingin berkahwin. Dia telah meminta meminta kebenaran isteri pertama. Isteri mana yg izinkan.. jadi ustaz dapat bayangkan lah keadaan huru hara yang telah ditimbulkan isterinya. Saya pernah berbual di telefon dgn isterinya. Saya telah memberitahu yang saya bukan nak menghancurkan rumah tangganya tetapi hanya ingin menumpang kasih. Saya sedar diri saya ustaz. Saya tau kedudukan saya.. jadi, saya byk bersabar, mengalah dan berdiam diri dan membiarkan dia menyelesaikan masalah dgn isterinya sendiri. Masalah tersebut masih belum selesai. Dia tak mahu menceraikan isterinya kerana anak2 tapi isterinya meminta dia memilih antara saya dan isterinya. Isterinya sering mengsms saya dan menelefon saya dan memanggil saya perempuan jalang, perampas, dan macam2 perkataan lucah dilempar terhadap saya. saya amat tertekan. Dia juga sering berkata, "kau tanggunglah dosa-dosa yang kau dah buat pada aku. aku x akan memaafkan kau sampai aku mati.."ustaz, adakah saya berdosa terhadap isterinya ?
Ustaz Emran said...
Wa'alaikumusalam... 1) Tidak berdosa menjadi isteri kedua, ketiga dan ke-empat kepada lelaki yang berhak dan halal untuk bernikah dengan saudari. 2) Sikap isteri pertama adalah salah dan berdosa kerana menghalang suaminya bernikah lagi kerana suami bukan milik isteri secara mutlak tetapi pinjaman untuk digunakan ke jalan Allah SWT .3) Kebahagiaan di dunia ialah sementara dan tujuan kita lahir ke dunia ialah untuk mengumpulkan bekalan amal kebaikan untuk menuju ke akhirat yang kekal abadi.Kebahagiaan abadi ialah di akhirat.Kebahagiaan di dunia ialah fatamorgana yang dihasilkan oleh Iblis, syaitan dan hawa nafsu bagi melalaikan kita sehingga leka dan alpa dengan nikmat dunia lalu terlupa untuk beramal bagi mengumpul bekal akhirat. 4) Sikap tamak dan dengki para wanita yang tidak mahu berkongsi kasih ialah berpunca daripada mengikut perasaan dan hawa nafsu.Mereka tidak bersyukur kepada Allah SWT.Mereka lupa suami mereka itu boleh diambil kembali oleh Allah, milik Allah dan boleh dicabut nyawa bila bila masa.Kelakian suami (kejantanan) suami juga boleh ditarik, kesihatan suami boleh ditarik, kepuasan dan kebahagiaan yang selama ini dinikmati boleh ditarik, keseronokkan, kecantikan semuanya milik Allah dan boleh diambil kembali oleh Allah SWT.Semua yang ada pada kita hanyalah pinjaman dan diberikan kepada kita sebagai amanah untuk digunakan ke jalan Allah SWT.Wang ialah amanah, isteri, suami, anak-anak, masa, kecantikan, kesihatan, keperempuanan, faraj, zakar, nafsu, perasaan semuanya ialah amanah yang diberikan oleh Allah SWT untuk dipergunakan ke jalan yang halal dan ke jalan yang membawa manfaat kepada agama.kerana kita dilahirkan pun ke dunia ini sebagai memberi peluang untuk mengumpul bekal bagi menghadapi akhirat.Dunia ini tidak kekal dan akan hancur. 5) Saudari beruntung kerana hanya mendapat halangan isteri pertama.Suami perlu bersikap lelaki dan jangan dayus. Dia perlu menasihati isterinya dan meminta agar isteri menerima hukum Allah (poligami) sebagai salah satu ketentuan dan hal yang diberikan oleh Allah SWT kepada kaum lelaki.menolak poligami kerana perasaan dan hati bermaksud menolak hukum Allah dan seolah-olah menafikan kebesaran Alllah SWT.Itulah perangkap syaitan kepada wanita.Saya juga ingin berpoligami, isteri saya sangat menyokong poligami dan berusaha mencarikan gadis yang sanggup menjadi madunya dan berkahwin dengan saya.namun kami gagal kerana tidak ramai gadis yang sanggup berpoligami. Majoriti berpunca daripada sebab keluarga dan perasaan rendah diri kerana saya seorang ustaz dan isteri saya seorang ustazah. Maka saudari patut bersyukur.Cadangan saya saudari boleh sahaja bernikah dengan pasangan secara sembunyi tanpa perlu mendapat restu isteri pertama.Boleh sahaja nikah di Malaysia atau di Siam bagi mengelakkan masalah dan pergaduhan dengan isteri pertama.Syarat Sah nikah tidak memerlukan keizinan isteri pertama. Sepatutnya pasangan saudari lebih bijak dan tidak perlu memberitahu isterinya jika diketahui isterinya tidak boleh menerima poligami.Nikahlah secepat mungkin dan elakkan bercinta tanpa nikah kerana ianya haram 6) Cinta hanyalah halal dan dibolehkan selepas akad nikah, sebelum nikah maka cinta ialah berdosa dan hanyalah membawa derita dan kecewa.Cinta tanpa nikah adalah tidak diberkati dan dimurkai.ianya dikira maksiat. 7) Setiap muslim haruslah memaafkan muslim yang lain dan tidak membalas kejahatan dengan kejahatan sebaliknya membalas kejahatan dengan kebaikan.Orang Muslim ialah orang yang berakhlak dan Islam mengajarkan umatnya supaya memaafkan kesalahan orang lain.Tidak rugi apa yang menimpa kita...jika bersabar maka kita akan mendapat pahala.Salam Eid Fitri,selamat hari rayataqabalallahuminna waminkum Fazreen said... Assalamualaikum,Terima kasih ustaz..saya hargai pendapat dan ilmu yang ustaz kongsi dengan saya.Selamat hari raya buat ustaz dan keluarga. Nelisya Hannie said... Assalamualaikum ustaz,saya nak tanye, mcm mana pulak hukum kalau seorang isteri nak mintak cerai dr suami sbb rasa dah tak sehaluan sependapat..boleh dikatakan selang sehari bergaduh.macam2 punca yg boleh digaduhkan

Tiada ulasan:

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...