Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Selasa, Disember 15, 2009

Khasiat Air Liur Basi

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi
adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.
Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiatkhusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia.
Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain.

Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan. Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A.W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden

Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelumbaginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liurbasi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
** Pesan bonda ku juga...**

so far kalau teringat memang minum air dulu smlm basuh muka & berus gigi..tapi kalau dah terbangun lambat...dah x hingat nak minum..terus pecut ke bilik air..akhirnya lupa sudah... :)

diary umiliya~~~15hb 12 09

salam...hari ni kijer seperti biasa ahhh...pepagi tadi bangun sakit nyer badan...huhuhu ,baru rase sakit badan lps seminggu duk tungkus lumus duk siap kan langsir ermm..pagi tadi..sebelum umi datang kijer umi masak dulu sebab hari ni...abah dan alya kat umah cian ..buaaaaaaaah hati umi tu....umi masakkk suppp tulangg....ngen nasi putih je....
sementara tunggu abang gi beli roti canai....alya lak duk siap2 nak gi ngaji al-quran kat sekolah dia .

dah berdesuus dah ..jap agi masak aaahhh...45 mint aja ok,,,kang nanti tulang tu kangg jadi bubur kua kua kua...td call abang tanya dah tutup lom....atas dapur tu..kuh kuh kuh....dahh lah umi abah dah siap rase ekkk.... 
 jem jem jem bekpes dah sampai huhuhuhu
aaaaaaaaaaaaaaa apa lagi...................... jemput roti canai ngen kuih pau goreng je....erm pekena lak air kopi sedeeeeeppp

 

pau gorenggg

 
umi pekena roti canai satu biji kenyangggg hehehhehe 

air kopi ummi yg tak berapa nak menjadi kua kua kua
 
syoknyer makn
 
kua kua kua gambar blur guna hp cap kepala itik je hehehhehe 
okkk daaa buah hatiiiiiii umi..umi nak gi kijer ya salam...............kul 9 30 umi i kijerr

 

Comel kan kan kan 

tu lah adik ku yg gigih beklerja..alhamdulillah dah ader 3 pekerja ..semoga murah rezeki

hari ni datang kijer tenggok adik lelaki duk sibuk nak siapkan projek dia huhuhu...adik duk sibuk bangat sehhhh...umi cadang nak je tempah buaian...untuk alya nak je pasang kat beranda umah..huhuhu...hari tu dah tenggok adik ader buat satu untuk costomer dia...cantik gak,,,umi lak nak,,je palning nak wak camni..heheheheh...comel tak???????


Pemilihan Buku Untuk Anak ...



Memilih buku terbaik untuk si kecil
Jika kita melangkah ke kedai buku yang terdapat di pusat membeli-belah terkemuka , kita pasti kagum pada bahagian kanak-kanak yang mempamerkan begitu banyak buku dan bahan interaktif menarik untuk kanak-kanak di bawah umur lima tahun.


Memang pada satu peringkat usia bayi hingga ke kanak-kanak (dalam lingkungan usia dua hingga empat tahun), mereka akan mula menunjukkan minat pada buku.
Jadi sebagai ibu bapa, tentunya anda mahukan panduan tentang buku yang bagaimanakah paling sesuai untuk anak anda. Berikut ialah enam panduan yang dicadangkan oleh pakar pembacaan, guru dan ibu bapa yang berpengalaman.

1) Cari buku yang dikarang secara bernada dan berbentuk huruf.
Anak kecil memang gemar dan kagum dengan ayat senada dan berbentuk huruf, terutama yang mudah untuk diingati. Mereka akan teruja apabila mereka boleh menghabiskan satu ayat, sebagai contoh; “One fish, two fish, red fish, BLUE fish!”. Carilah buku yang ringkas dan mempunyai struktur yang boleh diagak oleh anak. Contohnya buku lagu prasekolah, buku mengira, buku huruf dan buku puisi.

2) Kongsi minat anak terhadap kartun kegemaran mereka.
Mungkin anak anda biasa menonton watak-watak kartun di kaca televisyen seperti Upin dan Ipin, Mickey Mouse, Dora the Explorer, Winnie the Pooh dan sebagainya. Jadi sebagai langkah pertama, bawa anak anda ke kedai buku dan biarkan dia memilih buku berdasarkan karakter kartun yang biasa mereka lihat.
Dengan pemilihan sendiri dan watak-watak kartun kegemaran mereka, minat mereka untuk membaca semakin bercambah.
Selain itu, anda boleh bertanya kepada ibu bapa anda pula sama ada jika masih menyimpan buku pertama bacaan anda ketika anda kecil dahulu. Walaupun lama, buku tersebut masih boleh digunakan dan anda pula pasti akan lebih bersemangat mengajar anak anda menerusi pengalaman lama.

3) Pilih buku dengan warna dan ilustrasi menarik.
Ayat bukanlah penarik untuk anak kecil yang baru mula menunjukkan minat kepada buku. Pilih buku dengan warna-warna menarik dan gambar menarik dan cakap dengan anak anda tentang gambar yang anda berdua lihat.
Bila anda bacakan isi kandungan buku kepada anak, pastikan anda selang selitkan dengan penerangan serta perbincangan tentang gambar. Bila anda lakukan ini, anak anda akan mempunyai idea tentang maksud setiap muka surat di dalam buku tersebut.



4) Pilih buku yang anak anda minat.
Makna di sini ialah pilih satu subjek yang mereka minati, contohnya jika anak anda suka kereta, maka beli buku berkaitan kereta, jika suka binatang pilih buku berkaitan zoo dan sebagainya.


Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...