Cinta allah

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar
dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin.

Khamis, Disember 10, 2009

aku ader pasangan hidup ku sendiri....tapi mak??



 

Salam hari ni cuti...pagi tadi temankan abang ke hospital...lps ambik alya kat sekolah..terus pergi...sampai kat hospital dah kul 12...jap je lah...sebab en.zul..doktor kat elektroterapy ader meeting,lps selesai urusan abah ,,,,umi mintak abah singah kat salem aziz jap..beli kain sekolah untuk anak sedara..dia mintak buat kan baju sekolah dia...ermm alya nyer uniform sekolah dah beli satu pasang...tadi kedai tu...kain yg warna pich...dah habis stok...umi tak pakai kain cotton,,,sebab kain dia cepat rosak,,,jadi nak pakai kain wolpich ...kain dia kualiti kit hehehhe
 lagi pun dah siap baju nampak cantik je....ermmm


 alya selalu je usik abah huhuhuhu
.................
balik salim aziz...ajak abang singgah maidin sebab nak bli barang2 dapur kit..alya dah lama nak makn dadih...ngen coklat kegemaran dia tu lah...dah baper kali duk sebut2 cian lak anak umi mucuk tu..huhuhu

alya foverite

................
umi beli nasi je tengah hari ni...ermmm balik je ...terus makan....lps tu baru solat zohor...kul 2 ...mandi2 lps tu...umi sambung lah tugasan..kat bilik umi tu...huhuhu.abah lak...seperti biasa aahhh merehatkan mata,.,,alya lak..duk ngadap kartun lah...
...................
mata tak dapat gak nak lelap...lps beres tugasan tu baru dapat nak lena2 betoi2 kut..huhuhuhu cian umi...kan kan
...................
kul 6 ptg abah ajak kuar gi pasar malam...mlm ni beli nasi kerabu ayam....hitam ngen air soya je....pergi umah bonda...tp sampai je umah bonda..adik cakap bonda takder gi..kat rompin ..pahang ..abang yg nombor 2 ajak bonda jalan2...cuti sekolah..biasa lh...bonda pun..harap anak2 je...ayah dah takder....harap anak2 lah...sementara ibu bapa kita segar....senangkanlah hati2 dia.
.
.
.
.
umi teringat sangat...kata2 ni.......
jika kamu meluaskan rezeki mu..kepada org tuamu...
maka allah akan meluaskan rezeki kepada mu.
.
.
.

Apabila semuanya serba tak kena, dan apabila anda tidak tahu apa lagi yg hendak dibuat… Ingatlah… Anda masih boleh bersandar kepada Dia yg maha mengasihi…
Apabila hidup diselubungi kegelapan, dan semuanya silap…. Carilah sinar itu dariNya yg memberi cahaya…
Apabila dibelenggu masalah sedangkan tiada siapa yg mengambil peduli… Ingatlah…. pada Dia yg tidak pernah melukakan hatimu….
Apabila hati terluka dan kesakitan itu menumbangkan kudratmu… Janganlah berputus asa kerana Dia melihat segala-galanya…
Apabila lemah tidak bermaya… Sedangkan perjalanan masih jauh yang perlu diharungi… Carilah kekuatan itu daripadaNya yg maha kuasa…
Apabila hidup ini dirasakan seperti beban dan segalanya goyah… Bangunkanlah semula kota semangat itu dengan keyakinan bahawa itu adalah ketentuanNya….
Apabila jalan dihadapan digelapi mendung…. Sedangkan tiada siapa di sisi sudi menemanimu… Carilah jalan lurus itu daripadaNya yg menjadi satu-satu panduan hidup…
Apabila orang disekeliling tidak mahu mendengar suaramu dan keluhanmu… Jangan kecewa kerana Dia maha mendengar…
Apabila miskin dan papa, anda terperangkap dlm keperitan… Ingatlah kepadaNya yang maha kaya….
Apabila kau dalam kedukaan… Sedangkan tiada tempat utk melarikan diri… Mengadulah kpdNya yg maha satu…
Apabila keseorangan dan kedukaan itu seperti tiada penghujungnya… Serahkan dirimu kpdNya satu-satunya tempat yg boleh bergantung harap…
Dan apabila parut lukamu dicederakan lagi…. Hatimu dicakari kebimbangan… Ingatlah bahawa Dia sentiasa bersama orang-orang yg sabar…
Jiwa resah, kelam dan tak selamat… Memberontak di dalam kotak hati… Hati penuh dengan sengsara… Sikap dan sifat yang tak bertawakal… Akibat jauh dari kedamaian…
Perlu dilepaskan jauh perasaan… Agar dapat ku gapai… Ketenangan… Keamanan… Kedamaian…
Oh… pejamkanlah matamu seketika… Agar kau dapat mengeluh… Menghembus udara keresahan… Agar lapang jiwa nan sempit… Agar bebas hati yang tersepit…
Dan akhirnya kau akan rasa… Satu kedamaian…Yang diberikan Oleh Allah s.w.t., sang pengcipta Mu, Melalui Solatmu yang Khusuk itu. Alhamdullilah .(Segala Puji Bagi Allah s.w.t.)

 

 

lawak2 nyer lah...sakit pewot weh

Ter'bersalin' 7 Months, 2 Weeks ago Karma: 0

Seorang wanita muda telah ter'bersalin' di dalam sebuah lif. Dier pun malu macam nak giler dan tak mahu kuar dari lif itu. Pihak pengurusan bangunan pun memanggil polis, bomba dan psychologist untuk pujuk dier keluar. Psychologist tu pun cakap ler,

"Cik... keluar lah... aper nak dimalukan... perkara biase jer nih." Wanita muda yang terbersalin itu pun menjawab,

"Tak mau, tak mau, saya malu." Psychologist itu menambah, "Alah cik... tahun lepas saya ader 1 kes lagi teruk... pompuan tu beranak dalam longkang!!"

Mendengarkan kata-kata Psychologist tu jer, wanita muda tu terus meraung bagai nak giler lalu berkata,
"Yang tu pun saya gak, uhwaaa..!!!"

ni gambar siapa

Seorang wanita telah mengajak teman lelakinya ke rumahnya supaya dapat berdua-duaan di malam minggu. Jadi teman lelakinya bersetuju. Tau-tau sajalah apa yang dia orang buat di malam minggu tu berdua-duaan di dalam bilik wanita tu….. kira malam minggu tu milik dia oranglah. Selepas selesai melakukan adengan yang dicensoredkan, si lelaki ni pun berehat sambil mengambil rokoknya tapi mancis takder.

Bertanyalah si lelaki ni kepada teman wanitanya; “Darling! ada mancis tak?”. Ada kat dalam laci sebelah katil tu”, jawab si wanita tu. Masa buka laci tu,terpandanglah si lelaki tu sebuah potret lelaki di dalam laci tu. Bertanyalah si lelaki tu pada teman wanitanya; “Gambar siapa ni yang? Gambar suami sayang ker? “Bukan” jawab si wanita tu. “Kalau bukan gambar suami sayang, gambar tunang sayang ker?”, “Bukan jugak” jawab wanita tu lagi. “Kalau bukan jugak, habis gambar ni gambar siapa?” tanya silelaki tu untuk mendapat penjelasan lanjut “Yanggg! Gambar tu adalah gambar saya sebelum saya menjalani pembedahan jantina” jawab si wanita tu dengan penuh manja.

AAAaaaawwWW?
surry ye,,,sape2 yg baca ni..terase macam....lucah je..ekk ermm ni semua lawak je 
 
 Semut hemut kemut
Limah atau nama singkatannya Mah baru saja berumahtangga dgn suaminya
Seman atas dasar pilihan keluarganya dan tinggal di kawasan perkampungan.
Walaupun Seman sengau orangnya, Mah tak kisah malah mereka begitu bahagia
dan tiada sebarang masalah yg terlalu besar sama ada dari segi komunikasi,
nafkah zahir atau pun batin. Cuma ada kalanya Limah tak dapat nak memahami
apa yg suaminya cuba nak bagitau.
Pada suatu malam Jumaat, mereka berdua bersetuju untuk membuka 'kaunter
pembayaran nafkah batin'. Kali ini Seman agak letih sedikit disebabkan pd
siangnya tadi dia pulun toreh getah sampai 10 ekar. Maka seman tidak mahu
bekerja keras untuk sesi tersebut dan dia mengambil keputusan untuk
berperanan sebagai 'org bawahan' sahaja. Setelah tiba waktu yg sesuai,
Seman pun berbaring terlentang dan 'transaksi pembayaran' pun bermula.
Nak dijadikan cerita, dalam masa urusan tersebut seekor semut api telah
jatuh dari siling ke atas katil dan merayaplah sehingga terjumpa dgn dua
buah 'batu lembut' kepunyaan Seman. Oleh kerana pada masa itu semut
tersebut mendapati 'batu2' tersebut seperti hendak melompat2 bagaikan nak
menindihnya maka semut api tersebut terpaksa mempertahankan diri dgn
menyepit sekuat hatinya 'batu lembut' tersebut..

Seman yg dari tadinya sedang asyik "hedap..hedap.." tiba2 terkejut dan 
merasa sakit lalu bersuara dgn agak kuat sedikit.. 
Haduh Mah..hemut..hemut..hemut.." kata Seman.

"Dah kemut ni bang" jawab Limah.

"Hemut... hemut...hemut... higit helur hahu " sambung Seman yang cuba 
cabut anunya. Tapi masih dihalang oleh Limah. 

"Dah kemut dan gigit kuat dah ni bang. Nak kemut dan gigit macam mana
lagi" sambung Limh lagi dalam nada merenggek berahi.
"Laaa Mah... haduhhhh.... hemut higit hagi huat" celah Seman. 
"Bang.. tgh kemutlah ni..nak gigit kuat camna lagi... Dah habis gigit dah
ni .." sampuk Limah.

"Iskh...iskh..ishk.. hak haham la Mah ni. Hahu hata hemut hat helur hahu.
Haku nak habut hulu" balas Seman. 
"Masa ni mana boleh cabut bulu bang, kok ya pun tunggu la selesai dulu
baru cabut bang" balas Limah yang hampir kecewa kerana ganguan tersebut.
"hukan.. hemut higit hat helur hahu..." 
"mana boleh sampai telur2 pun masuk bang..ni dah habis dalam dah ni.."
Limah yg dari tadi sedang astik menerima bayaran rasa sedikit terganggu
dengan kerenah Seman tidak berapa nak peduli dan tidak mahu berhenti 
kerana dia merasakan masa untuknya menutup kaunter sudah hampir tiba.....
Limah semakin laju membuat 'kira2' sedangkan seman dibawah terkulat2
terpaksa memberi bayaran dalam antara sedap dan sakit. Si semut ni pulak 
bila keadaan semakin tak menentu kerana gegaran gampa bumi yg semakin
menjadi2, dia pun mempertingkatkan kuasa dalamannya untuk menggandakan
serangan keatas 'batu2' yg mengancam keselamatannya..
"Haduh Mah... hakit.. hedap..hakit mah.. hemut hat helur hahu mah.. hemut 
hakin huat mah hat helur hahu.."
seman sendiri dah tak tau macam mana nak bagitau Limah.. sedap ada..sakit
pun ada..
Limah yg merasakan sudah tiba waktunya untuk dia menutup kaunter, terus
menggandakan kuasa dalamannya untuk membuat 'kira2' dgn laju sekali begitu
juga si semut tadi semakin kuat goncangan 'gempa bumi', maka semakin
kuatlah dia menggandakan serangan.. keadaan berlanjutan lebih kurang 2
minit seterusnya dan dalam masa itulah si Seman tak habis2 bising..
"aaaa...hedap.."
bila semut api tu ketip kuat...
"aaaaduuuhh.. hakitt....hemut higit helur hahu.."
Begitulah nasib Seman..Limah sudah tak memperdulikannya lagi.. dia
meneruskan 'kira2' diatas 'bayaran' yg diberikan Seman sehinggalah selesai 
sesi pembayaran'.
Apabila kedua2nya berpuas hati dgn 'transaksi pembayaran' tadi Seman pun
cepat2 bingkas bangun lalu mencapai lampu picit dan menyuluh kearah tempat
yg kena gigit semut api tadi.
"tu hemut hat helur hahu tu.." 
"apa ni bng.. kan dah sudah dah.. dah cabut pun.. takkan gatal nak mintak
kemut lagi..?
Seman malas nak betekak lalu dia pun mengambil semut api tadi dan
tunjukkan kpd isterinya.. 
Laaaaaaaa... semut!... Ingatkan apa tadi... patutlah meracau tak tentu 
pasal pun... selalunya tak macamni... iskh... iskh... iskh... semut oh
semut... kenapalah kau jadi begini" kata Limah lalu mambuang semut tadi 
sambil ketawa

Duda dan janda  

Di sebuah perkampungan ada seorang duda yang sudah berumur tinggal seorg dirumah nya..anak2nye sume bekerja di bandar... Berdekatan rumah nya itu ada seorang janda yang juga agak berumur dan juga tinggal seorg... Sudah bertahun lama nya mereka berjiran dan sering juga berhubung kala kesunyian... .Suatu hari..di petang yang redup... si duda duduk di bawah pokok rambai..merenung ke arah rumah si janda... Si janda perasan dan datang menegur si duda... "Pak Uda oii..ape yang di menungkan nye tu... "... Si duda menunduk seketika..lalu menjawab "..Ada perkara aku nk bgtu ko ni Mak Jan.."... Berkerut dahi si janda... kerana kelihatan serius pulak si duda tu...

"ape nyer ..serius je bunyi nyer.." ... Si duda merenung si janda... lalu dengan kekuatan yang ade die berkata... "Aku ni kepingin nk berbinikan ko... ko sudi tk?.."... Si janda tersenyum..dan diam seketika ..lalu si janda menjawab "Erm... sudi... "... Setelah berborak seketika... si janda dan duda pun pulang kerumah masing2 kerana hari sudah menjelang senja...

Pada malam itu..si duda gelisah... dia tidak ingat jawapan yand diberikan si janda petang tadi..adakah dia sudi atau tak... yelah dah tue... memori pendek sket... Setelah berfikir sejenak... si duda tidak jugak mendapat jawapan... lalu terpksalah die bertanya sekali lagi kepada si janda... Si duda mendail no telepon si janda..nk dtg umah tk molek plk dah malam2 cmni...

"Helo... mak jan..pak uda di sini... aku ingin bertnya... almaklum dah tua mudah lupa... ptg tdi aku bertnya pada ko sudikah ko berkahwin dengan aku..apakah yang ko jawab.."... Mendengar suara si duda..si janda pun berkata "Aku jawab aku sudi..ikhlas dari hati... selamat ko telepon aku ..Pak Uda... "... si duda pelik dengan kata2 si janda lalu bertnya... "Kenapa... "... Dan si janda menjawab.."Aku pun lupe spe yang ajak aku kawin ptg tadi"


budak dalam ni  

Orang terlalu ramai dalam bas mini. Naiklah seorang wanita muda yang sedang mengandung. Lalu dengan sopan dia berkata kepada seorang lelaki yang sedang duduk di sebuah kerusi. “Encik, bolehkan bagi saya d uduk? Saya berdiri tak apa, tetapi budak di dalam ni..”. Lelaki tu pun memberikan tempat duduknya kepada wanita tersebut.

Kemudian lelaki itu pun mengeluar rokok lalu menghisap rokok, lalu wanita itu berkata, “Encik, boleh ke encik berhenti merokok. Saya tak apa, tapi budak di dalam ni..”. Lelaki itu pun dgn tersipu2 membuang putung rokok tersebut.

Tetapi di dalam hati membara, geram betul pada wanita itu. Dah lah aku terpaksa beri tempat duduk aku, ni dia boleh tegur aku yang sedang merokok.

Macam mana aku nak pekena dia pula? Tiba2 angin bertiup, dan terselaklah kain wanita itu, dan nampaklah pangkal pahanya yang putih melepak, maka dgn spotan lelaki itu be rkata “Cik puan, boleh tak cik puan tutup kain cik puan. Saya tak apa, tetapi budak di dalam (seluar) ni tak boleh ….

 Lawak Si Apek Tua 
 apek: itu potong zaka ada bagut ka ?

ali : manyak bagut..bila lu potong haa lu punya barang manyak bersih loo..

apek:?!! err..saya kawan ada cakap,potong zaka aaahh.. manyak ploblem..

ali : apa probrem ?

apek:manyak buang lui..lagi aahh..dia punya performance tatak bagut..
manyak cinang semputloh..

ali : cehh.. apek, lu apa celita.. saya suda lama potong..
tada apa problem.. bini saya manyak puas woo..

apek:lu mini puas sama itu potong zaka ka?

ali : ya la.. bila lu potong aahh.. lagi sedap maen woo..
lu lagi lambat pancut..

apek:???!!! err..lu punya 1.3 atau 1.5 ??

ali : ??!! woi apek cakap baik2 sikit ha.. saya punya 6 incila..

apek:??! tiu nia ma.. lu jgn maen2 haa.. mana ada potong zaka 6 inci..

ali : cilaka apek ni..nah tengok ( bukak sluar tunjuk pale butoh..)

apek: chee sin punya olang..gua tanya baik2 lu tunjuk lu punya lancau..

ali : abis.. lu tarak percaya..saya tunjuk la..

apek: saya tatak tanya sama lu punya lancau..
saya tanya lu pasal itu nasional car.. potong zaka..
molo punya olang..

ali : aiya.. apek.. lain kali lu sebut betul2 la..kasi susa saja..
bukan potong zaka la.. proton saga.. cinabeng btulla..

Kisah Pengantin dan Pegawai TNB 

Sepasang pengantin yang baru berkahwin 4 bulan. pada suatu malam si isteri memeluk leher suami dengan nada manja seraya berkata,
>> "Sayang, period i dah lewat sebulan, tapi i tak boleh nak pastikan lagi sebab kita kena gi check kat doktor."

Si suami yang teramat gembira tu pun berpakat dengan isterinya untuk tidak memberitahu sesiapa pun tentang perkhabaran gembira ini sehingga ianya benar - benar pasti.

Pada suatu hari, pasangan ini di datangi oleh pegawai dari TNB kerana terdapat tunggakkan dalam pembayaran bill elektrik rumah mereka.Pegawai TNB tu pun berkata
>>" ini rumah En. Mahpus ker?"
>>"iya, saya ni isterinya. ada apa encik"

Pegawai TNB tu pun berkata,
>>"Puan, ni dah sebulan lewat, saya dah tak boleh tunggu ni, nanti boss saya marah."

Dengan nada terkejut, si isteri itu pun membalas balik cakap pegawai TNB tu.
>>" APA??? Macam mana pulak encik tahu yang saya ni sebulan lewat???"

Pegawai TNB tu pun dengan selamba menjawab
>>"ala puan, ni kan zaman IT, semua tu ada dalam komputer dan kita boleh check Online"

Kata - kata pegawai TNB itu membuatkan si isteri tu lagi terkejut.
>>"APAAA???? Saya lewat sebulan pun awak semua boleh tahuuu??? "

Pegawai TNB tu pun mententeramkan keadaan
>>" Relek puan, puan ni baru lewat sebulan, ada yang lagi teruk, lewat 5-6 bulan"

Si isteri yang terperanjat beruk dengan kenyataan pegawai tu pun berkata,
>>"nanti saya bincang dengan suami saya.."
lalau pegawai TNB tu pun beredar dari situ..

Keesokkan harinya, selepas si Mahphus ini di beritahu oleh isterinya, dia pun naik berang dan terus ambik cuti dan pergi ke kedai TNB yang berdekatan..

Dengan tanpa menghiraukan pegawai-pegawai TNB yg ramai di situ,dia pun memekik seraya berkata
>>"Apa korang ni, isteri saya sebulan lewat pun nak heboh - heboh ke dalam internet. awak ni semua yang berkeluarga tak pernah lewat sebulan kerrrr????!! bisness apa korang buat niii?? nak kena saman kerr???

Lalu pegawai yang datang kerumah si Mahphus ni berdiri dan mententeramkan keadaan.
>>"sabar encik, sabar encik. apa susah, kalau cik nak settlekan perkara ni, bayar je..."
kata-kata pegawai TNB tu membuat kan si mahphus naik berang.

>>"APAAA?? nak bayar korang? belahhhh lahh...."

Lalu pegawai TNB tu pun cakap
>>" kalau macam tu, Kita terpaksa potong encik punya..........."

Si Mahpus mencelah
>>" apa??? potong??? abih tu isteri saya di rumah nak pakai apaaaaaa???

Pegawai TNB tu pun cakap
>>" nampak gayanye..ISTERI ENCIK KENA PAKAI LILIN AJERRRLAAAAAAAA"










 

Sebak rasanya bila membaca kisah sedih di bawah

sebak nyer bila baca citer2 ni....dah baper kali aku baca tak puas 
Sebak rsnya bila membaca kisah sedih di bawah. Sama² kita
 muhasabah diri dan perbaiki sikap dan layanan kita selama ini kepada ahli
 keluarga. :'( :'( :'( :'(
  KALAU TAK SUKA PULANGKAN
  Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. "Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya."Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.
Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar. "Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya pada anak yang sulong. Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka."Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang.Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila. Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun. "Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu. "Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya lembut. "Fail saya kat depan tu mana?" "Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan." "Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya sekalipun dihati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. "Laila" Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.
 

  ----------------------------------------------------------------------------
"Saya nak ke out station minggu depan."
"Lama?" Soal Laila.
"Dalam seminggu."
"Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?"
"Budak-budak? "
"Ikut jugalah."
"Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana .
Tengok masa kat Legacy dulu tu&"
"Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih
 berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan dihotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku.Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi. " Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung," Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama. "Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!" "Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka
pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau tak suka pulangkan balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma..
  "Mizi, makan!" Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu
 lalu. "Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah."
 
  ----------------------------------------------------------------------
  "Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih
 mendapatkan dirinya. "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak
 ke?" Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur."Awak masak apa?" "Mama masak sup tulang dengan sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut."Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!""Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan. "Keluar!""Mama dah masak Pa!""Awak saja makan!" "Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!" Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi."Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?" Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa? Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong."Laila.." serunya "Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kitatolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba.
  "Sunyi pulak rumah ni mak," "Lama-lama kau biasalah."
 
  Airmatanya menitis laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.
 

  ----------------------------------------------------------------------------------
  "Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya.
  "Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang
 tu." "Tak ada lah?" "Ingat papa ni cop duit?" Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang. Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?" Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan. "Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya. Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat. "Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan.Baju mamanya dipegang kejap.Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya. "Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran
suaminya terhadap anak-anak. "Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan "Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya?Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang
bukan-bukan terhadap mereka.
 

  -----------------------------------------------------------------------------------
  "Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas
 betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. "Abang!" "Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar.
  Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak.
 "Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk. "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti." Alangkahmudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A. "Laila"
 

  --------------------------------------------------------------------------------------------
  "Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambil menjeling
 ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangi lagi.
 Dating ye?" "Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff." Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya."Ikut boleh?"
"Dia tak ajak family. Staff only!" Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang. "Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami.""Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. "Papa pesanlah..""Nantilah besar sikit." Dalihnya."Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun.""Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"Laila terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.""Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?"Dia mengangguk "Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?" Mereka di tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya."Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik," ujar Mr. Kwai, tuan rumah.Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain.Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan."Kalau tak suka pulangkan!" Kata-kata itu semakin keras di fikirannya.Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan
menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian. "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! " Laila merenungnya dalam.. Matanza berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya.Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan,"Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga. Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila. Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya. Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila
pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..
 Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah.Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan................



Doa2 kita

..ayat2 dari Al-Quran yg boleh diamalkan: 
Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh: 
Surah Al Baqarah - Ayat 102 

Anak2 pandai belajar : 
Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79 

Anak2 lembut hati/ elak panas baran : 
Surah Al Anbiyaa - Ayat 69, 
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24 

Anak2 malas sekolah : 
Surah Toha ayat 1-5 

Supaya Suami tak kawin lain:  
Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil 

Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah 

Bg anak2 yg suka keluar malam : 
Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x 

Untuk jadi pendinding rumah : 
Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air, dan spray keliling rumah 

1 minit untuk mengingat Allah 

Langkah 1: 

* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih: 

* * SUBHANA'LLAH 
* * ALHAMDULI'LLAH 
* * LAA I LAAHA ILLA'LLAH 
* * ALLAHU AKBAR 
* * ASTAGHFIRU'LLAH 
* * LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH 
* * ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK 'ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA AALIHI 
* * WA SAHBIHI AJMA'EEN 


Langkah 2: 

* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataaan demi 
perkataan 


Langkah 3: 

* Panjangkanlah pengetahuan ini kepada orang² yang anda kasihi. 


* Hasil 1: 
* Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH SWT. 

* Hasil 2: 
* Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat, berdoa kepada Nabi Muhammad SAW. 

* Hasil 3: 
* Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan kesejahteraan untuk kamu dan di-AMIN-kan oleh para Malaikat. 


lillah wa billa wa minallah..wassalam


doa keberkatan





Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa ibu menangis?" "Kerana aku seorang
wanita", kata sang ibu kepadanya."Aku tidak mengerti",kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu,mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungiTuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengana wanita begitu mudah menangis?"Allah berfirman:"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh ""Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya ""Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya ""Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi Madang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu""Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.""Kau tahu;¿kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya."
 "Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada."
Kirimkan ini kepada setiap wanita yang anda kenal hari ini untuk memperingati Wanita. Jika Anda lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi. Anda akan menambah harga diri wanita!

Kirimkan msg ini juga kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar dan ingat akan kecantikan wanita mereka yang azali.. bukan pada kecantikan
luaran semata-mata. Selamilah hati wanita mu.. dan ingat lah...Setiap Wanita itu Cantik.


imbau kembali....detik2 terakhir




masa
 bulan 4 tahun 2003....umur arwah baru jer 3 bulan  alya baru je 1 tahun lebih....tenggok abah muder agi kan kan kan....imbau balik gambar lama2 ni...rase suka pun ader....sedih lagi2 lah ader huhuhuhuhu...time ni abah dah 33 tahun...umi lak 24 tahun...umur abah 9 tahun beza ngen umi....hehehhe ..masa kahwin ngen abah....tahun 2000..masa tuh abah duda...anak dua...twin(boy)


hehehhehe masa mula2 kenal ngen abah..tahun1999
















p
ertama kali ku pandang wajah ini,,,ermmm debar nyer dalam hati heheheh


 di satukan 17 hb 11 2000 
 

anak 
kembar....helmi ngen haikal...masa ni umur baru je 6 tahun......umi jaga sampai umur 7 tahun...masa tu alya baru je...lahir
 masa ni kat umah bonda tahun 2001 ...masa ni..umah baru je melahirkan alya,,,,berpantang kat kampung..kembar ni pun bersama sepupu2 dia kat kampung bonda lah ni





 

tahun 2003 lahir lah putera kesayangan kami....
(arwah aidil haqim)
14 hb 1 2003 
 

 alya,arwah dana sepupu..kat kampung
kasih nyer abah....sepanjang hayat....huhuhu ...potret ni lah yg paling umi suker sekali./....abah ngen anak manja dia...adik lak,,,,,nak je tuju kat umi....adik manja ngen umi....kakak lak manja ngen abah...huhuhuhu

alya ngen arwah adik...









masa ni arwah baru je sambut besday....ermm 1 tahun....14 hb 1 2004


tenggok muka si adik yg ketakutan....adik jenis manja..sesangat pantang tenggok umi....jauh je...dr dia..mesti merenget...ermmm




waktu2 terakhir....20 hari sebelum arwah hembus nafas terakhir .....20
Gambar alya..bersama sepupu2 kat kampung ..umah bonda aku.lps kemalangan...parut di kepala dia..pun masih ader agi... 

Kami di ijabkabulkan~~

......

.....

Daisypath - Personal picture

Daisypath Anniversary tickers

Puteri ku sayang

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Doa setiap bingkisan ku. .panjangkanlah umur dan berikanlah kesihatan dan murahkanlah rezeki pada ibu ku..jadikan suami ku suami soleh anakku anak solehah..amin...pintaku selalu pada Mu Ya Allah...